Nervös omplacering

Sonic76

Trådstartare
Hon kom i torsdags och är en väldigt trevlig vänlig hund, men nervös.
Hon kissade inne 2 ggr det första dygnet, troligtvis av stress.
Idag kissade hon på mattan, jag läste nog henne dåligt för hon talade om att hon ville ut.
MEN största problemet är maten!!!!!
Hon stjäl mat så fort hon kommer åt och kastar i sig sin mat.
Jag ger torrfoder, carrier, som jag slänger ut över golvet för att minska hastigheten.
Men tips på hur minska matstressen???
Vet inte mycket om hur hon bott innan.

Pga av hennes vänliga sätt och trevliga uppenbarelse annars vill vi gärna ha henne kvar.

Ta det lugnt med henne. Ni har bara haft henne en vecka :)

Vad jag annars märkte var att det blev ordentligt(!) mer avslappnat kring mat när jag slutade ge torrfoder. Så fort jag bytte till färskfoder släppte matfixeringen och framförallt försvann den ständiga jakten på mat. Självfallet åts maten upp med väldigt god aptit, men mellan måltiderna blev det otroligt lugnt och skönt hemma. När jag en dag provade att ge torrfoder igen (eftersom jag glömt ta fram färskfoder) så var det hysteriska matletandet tillbaka igen. Dagen efter när jag gav färskfoder så var det åter igen lugnt och sedan den dagen serveras inte torrfoder här annat än om jag använder något av de "bättre" torrfodren som belöningsgodis vid träning.

Smart ska kolla färskfoder då :)
Hon är ju en 7 år gammal schillerstövare med mycket energi så vi aktiverar henne så gott vi kan :)

Det brukar ta några veckor innan dom kommer in i det nya hemmet någotsånär. För vissa tar det kortare tid och för andra längre tid.

Kanske har det fått flytta runt mer än en gång? Detta kan skapa mycket stress hos hunden.

Med maten är det möjligt att hon lugnar ner sig efter ett tag. Men det är inte säkert. En av mina hundar är väldigt matglad och den andra mindre matglad. Spelar ingen roll vilken eller hur mycket mat dom får.

Den ena är en riktig mattjuv medan den andra inte är något större problem.

Det finns skålar man kan köpa som tvingar hunden att äta lite långsammare.

Kanske har hunden bott i ett hem där det funnits någon/några fler hundar detta kan göra hunden mer glupsk.

Men som sagt ge det lite ner tid så får du se vad som händer när hunden känner sig mer hemma.

Ja absolut ska hon få den tid hon behöver.
Jag är mest rädd för att hon får tarmvred eller nåt när hon äter så fort :)

Ja absolut ska hon få den tid hon behöver.
Jag är mest rädd för att hon får tarmvred eller nåt när hon äter så fort :)
Prova med en sådan "äta långsam skål" som en akut åtgärd. De brukar ligga på runt 150kr så det är ingen jätteinvestering.

Är hon avmaskad? Min blir helt matfixerad om hon behöver avmaskas. Annars inte speciellt matfixerad :)

Ge stort köttigt ben. Mat som inte tar slut så fort, och det är svårt att äta snabbt. Samtidigt ger det stimulans och ger hunden nåt att tänka på. Plus att den får jobba med tuggmusklerna.

Tips på bra färskfodersorter eller är alla bra?
:)

Alla är bra jämfört med torrfoder ;) I alla fall så länge de räknas som helfoder. Kolla efter tex Vom og hundemat, Nordic eller Bravo. Själv gav jag Nordic Spannmålfri när jag gav färskfoder till min nykomling. Det passade oss bäst.

Hon kom i torsdags och är en väldigt trevlig vänlig hund, men nervös.
Hon kissade inne 2 ggr det första dygnet, troligtvis av stress.
Idag kissade hon på mattan, jag läste nog henne dåligt för hon talade om att hon ville ut.
MEN största problemet är maten!!!!!
Hon stjäl mat så fort hon kommer åt och kastar i sig sin mat.
Jag ger torrfoder, carrier, som jag slänger ut över golvet för att minska hastigheten.
Men tips på hur minska matstressen???
Vet inte mycket om hur hon bott innan.
Min omplacering kissade med inne första dagarna, men nu har jag haft honom ett år och det har inte fortsatt alls.

Angående mat så finns det ju många olika sätt att ge den på. Jag försöker att inte ge mat i skål om jag inte har bråttom utan använder maten för träning, på så sätt blir det ingen hets. Min 2-åring äter sin frukost på morgonpromenaden, han får den som belöning då han söker kontakt. Vill man ha en inomhusaktivering är ju en aktivitetsboll, som man stoppar in maten i en bra grej. Sen har hundar olika syn på mat. Min tik inhalerar maten om hon får torrfoder i skål, det tar max 10 sekunder innan den är slut, men hon har inte mått dåligt av det. Att stjäla mat kan man ju träna bort med självkontroll och att de bara får äta saker när man fått ett varsågod.

Ja vi har börjat träna på att vänta på varsågod och det går över förväntan ändå.
Men ska köpa färskfoder och testa ett tag så hoppas vi matstressen lugnar sig :)

Nämen va kul med en ny vovve i byn! Grattis :)
Hojta till om du vill ha promenadsällskap. Frasse kan behöva traska å lite nya stigar.

Liknande trådar

Övr. Hund Min tollare fyller 2 år i slutet av mars. Han är en underbar hund med mycket energi och glädje. Vårt (eller egentligen mitt) problem är...
2 3
Svar
50
· Visningar
9 624
Senast: AlmostEasy
·
Övr. Katt Vi ska bli med katt nu på fredag! En kastrerad sphynxkille på snart 5 år flyttar hem till oss på prov. I sitt nuvarande hem får han inte...
Svar
2
· Visningar
1 083
Senast: Bison
·
Hästhantering Jag och en vän tog hem två ponnyer några veckor i somras av flera olika anledninga. Ponnyn som min kompis red var en maxad d-ponny, sex...
Svar
1
· Visningar
2 540
Katthälsa I mitten av Juli sa avlivade vi varan gamling (22 ar gammal). Kvar blev en 10 ar gammal katt. det har aven funnits en till katt i...
Svar
2
· Visningar
1 382
Senast: Inglorion
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattbilder #10
  • Uppdateringstråd 30
  • Tråden för spår