Nervös, några tips??

P

piupau^^

Ja va o. hoppträna ida, en av de första gångerna ja hoppa "på rikit" xD Alltså ja ha hoppa några gåner förut, men int träna o. om en vecka ska ja på en liten hopptävling, 50cm :P Men ja blir så nervös när de skiter sej på ett hinder o. nervös över kombin :S Har du någo bra tips över hur jag int blir nervös ??

Sv: Nervös, några tips??

kombinationer finns definitivt inte på någon 50 cm bana

Ja du bör ju se över prop en gång till om det verkligen står 50 cm, för kombinationer kommer först vid 1-1.10 m någonstans.

Ellen

Hej! Inte för att jag brukar tävla så ofta men tänk inte på omgivningen, på banan är det du och hästen som ska ut och hoppa. Fokusera hela tiden på hindrena, reglering av tempo och se till att få bra vägar mellan hindrena, då glömmer du bort att vara nervös. Gå in i en "luftbubbla" och se det som en träning. Lycka till!!

Tack endå xD
Mn oops de e ba 2 hinder eftä varann (int direkt) mn vi kalla de kombo :P

Jag brukar också bli jättenervös. För mig hjälper det att försöka se det från ett större perspektiv. Tänk om du var Malin Baryard och skulle in på Globen och hoppa grand prix. Och tänk att du är Malin och ska hoppa 50cm i stället. Det borde ju inte vara nåt konstigt alls.
Ingen som är och tittar på tävlingen dömer dig. Det är bara du själv som tror att alla står och tittar och snackar. De som snackar är ju ingenting att bry sig om i alla fall. Alla är ju bättre ryttare på läktaren, säker du med. Det är i alla fall jag.
Vad är du nervös för? Försök att ta reda på det och förmodligen är det prestationsångest eller att du är rädd att ramla av. Är det prestationsångest så hjälper nog ovanstående. Är du rädd är det bara träning som gäller.
Ju mer du tävlar desto mindre nervös kommer du att bli.

mot nervositet finns bara ett botemedel , att tävla mer och i klasser där man känner sig trygg.
50 cm är en bra höjd. Det kan man kräva att hästen ska hoppa hur den än kommer!
Lycka till!:rofl:

Liknande trådar

L
Gnägg Hej! Jag skulle bara för kul vilja veta vad ni skulle ge tips om för häst om jag skulle ha en egen häst nångång i fram tiden! Jag hade...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
5 216
Senast: LiviaFilippa
·
Träning Hej! Har en häst som blir väldigt het vid hoppning. Han brukar vara lugn i början av hopp-passen, men i något skede blir han alltid...
Svar
8
· Visningar
1 614
Senast: MimmiNO
·
Övr. Grenar Hej! Om tre veckor jag jag göra min första ”tävling” eller aa de är en pay and jump Jag har iallafall aldrig gjort något liknande...
Svar
4
· Visningar
2 221
Senast: Freazer
·
Hästmänniskan Hej allihopa hoppas ni har en trevlig kväll! Det är så att jag ska rida min allra första La2 start imorrn och är riktigt nervös! Jag...
Svar
0
· Visningar
695
Senast: Hanna2021
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård
  • Atletix