Nervig häst

Sv: Nervig häst

:bow::bow::bow:

Trådskaparen: förstår att du har problem, men kom i varje sekund ihåg att det hästen känner och det den reagerar för är VERKLIGT i dess värld. det är inga dumheter, och det är inget du bör bli förbannad över.
Det är vanligt att man när man känner att man blir obekväm och inte har full kontroll över sitationen, blir arg och frustrerad. Men det är ett djur, och det den känner och reagerar över är verkligt - för den. Även om vi med vårt mänskliga intellekt inte ser logiken alltid.

Jag säger som övriga - prioritera verkligen att få hjälp med detta om detär det som behövs. alternativt låt bli att forcera det hela ett tag, låt hästen vara i fred och umgås med den från marken, tills den landat igen. utsätt dig inte för situationer där din rädsla/frustration kan sätta er i risk för skada eller olycka om hästen är såhär just nu.

Jag tycker det är mkt bra tips du får. men en sak jag tänkte på och oftast löser de mesta är ledarskap. jag pratar ofta om det men jag tycker faktiskt att ett bra ledarskap löser de mesta av beteendestörsningar eller relationsproblemen med hästarna. jobba från marken är ju jätte bra som många säger, få henne att flytta sig med små hjälper m.m. om du ska longera, gör det inte stressigt. försök få henne att hålla huvudet lågt i longering, räcker bra med bara skritt. de får henne att lugna sig väldigt mkt. gå runt med henne med sänkt huvcud, jag vet att det är en underkastelse men du säger till henne att du har kiollen och att homn inte behöver oroa sig. har vänner vars hästar vart rädda för allt påbanan och efter jag jobbar med dom bara några ggr så är de helt andra hästar.
Eftersom hon inte jobbar så mkt (du skrev promenadhäst) så behöver hon inte alls mkt kraft enligt mig iaf.. ett bra grovfoder räcker väldigt långt. min häst är jag noga med att alltid ha fri tillgång. sen att han går på lösdrigt e en sak iofs men det nu verkar du inte rida mkt alls så ta bort kraften, står hon dessutom inne i värmen på nätterna ska de inte av några problem med att hålla värmen m.m.
Gå ut med henne i skogen eller vart hon nu blir rädd, bara som de säger, nog inte bra att tvinga hene gå först som man gör när man sitter upp..
lycka till!

*KL*

Hur beter du dig när hästen blir rädd/får sina "spel". Att jag frågar beror på att du skrev j*vla dumheter, osv.
Att bli arg på en rädd/nervös häst är det sämsta man kan göra. Då förstärkar man bara det nervösa.

Hur är er relation, litar hon på dig?
hej saken är när hon blir så så är jag lugn och försöker lugna henne oftast så brukar jag stanna med henne tills hon vågar gå fram och nosa sen är det ju bra,att jag skrev att jag blir arg det blir jag inte när jag är med henne det kommer när jag kommer in för att det går dåligt vissa dagar

Hej på er jag vill bara tala om att det går mkt bättre med henne nu av någon annledning,ang ridningen så går det lite bätte en förr,Huvudsakaen är att det går åt rätt håll,jag får kämpa på för lilla damen:banana:

*KL*

Hur beter du dig när hästen blir rädd/får sina "spel". Att jag frågar beror på att du skrev j*vla dumheter, osv.
Att bli arg på en rädd/nervös häst är det sämsta man kan göra. Då förstärkar man bara det nervösa.

Hur är er relation, litar hon på dig?

Jag blir bara trött och suckar,dem dagar jag känner mig irreterad rider jag inte henne,

Kan det inte vara så att hon blivit skrämd av varg,björn eller lo ?
Just för hundskallet-kanske i samb. med ngn. jakt i grannskapet.
Det skulle väl inte vara så konstigt ?
Då är det ju inte så underligt om hon är spattig i hagen-hon känner sig trängd och panikslagen i hagen.
Hon behöver en kompis ,som kan beskydda henne .

Har du räknat på foderstaten? Det kan vara en obalans i foderstaten som skapar hjärnspöken. Hon kanske mår bättre utan kraftfoder eller med ett havrefritt alternativ som t ex korn.

En stor hage är också bra för överskottenergi. Försök stimulera henne med variationsrik träning. NH-träning kan också vara effektivt för att förbättra ledarskapet. Lycka till! :)

Kan det inte vara så att hon blivit skrämd av varg,björn eller lo ?
Just för hundskallet-kanske i samb. med ngn. jakt i grannskapet.
Det skulle väl inte vara så konstigt ?
Då är det ju inte så underligt om hon är spattig i hagen-hon känner sig trängd och panikslagen i hagen.
Hon behöver en kompis ,som kan beskydda henne .

jag tror det har mkt med det och göra som det va då allt började,först jackt hundar in och försökte ställa henne,sen björn nära stallet och älgar,ang kompis går knappt som hon e elak i hagen men har en ponny hon går med nu som funkar bättre en vad jag trodde

Vad bra-glöm inte att ta in henne på natten,bara.
Kan du inte ha några gäss som vaktar henne för farliga djur, de väsnas så ni hör !

Vad bra-glöm inte att ta in henne på natten,bara.
Kan du inte ha några gäss som vaktar henne för farliga djur, de väsnas så ni hör !

Gäss haha nej tack jag är liv rädd för dem,jag brukar släppa ut min hund så han skäller,Men hon är inne absolut som jag vet att det går björn här,karnse inte nu för nu ska dem väl sova med en meter snö och 20minus som vi har nu,:bump:

Liknande trådar

Hästhantering Någon här som haft en väldigt nervös och osäker häst? Blev det bättre? Varning för lång text: Köpte min dam i februari, känslig men...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
14 027
Hästmänniskan Jag har i stort sätt redan bestämt mig för att sälja min häst, har bokat in providing i helgen men självklart tvekar jag och har sån...
Svar
11
· Visningar
3 821
Senast: Fiorano
·
Träning Nu behöver jag skriva av mig och kanske få lite input, för jag känner att jag bryter ihop och ger upp snart. Lång historia kort, jag...
Svar
17
· Visningar
2 434
Ridning Jag är tretton år och rider på ridskola och har gjort i runt 4 å, vet inte hur det är på era ridskolor men på vår kan man bli fodervärd...
Svar
14
· Visningar
2 923
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Uppdateringstråd 30
  • Stillsam sysselsättning?