Nervig häst

L

leva11

Vet inte vad man ska göra med ett sto
Det har slagit slint på stoet,hon är nervös hon darrar och slänger sig
J-Vla dumheter blir så förbannad,
Springer ute i hagen hela tiden och är nervös och ser spöken.
I dag i stallet så hadde jag på radion på och då va det hundar som skälde i bakrunden och då blev hon tokig och trampade över mig,
Börjar fundera om det är en älg hund som har skrämt henne ute
Går knappt att rida på detta sto hon slänger sig hela tiden börjar darra och vill bara springa hem ,hon flyr ju från rädslan när man rider och själv klart det är ju ett flyckt djur men vad är hon rädd för det är ju det jag inte fattar,
Jag vet inte om jag vill rida henne mer käns som det kommer hända någott,

har pratat med tränare men har ej råd att ta ut någon som det är så dyrt,just nu

jag vill rida men det är inget kul längre

är det någon som har tips hur du/ni har gjort
vill säja att allt på marken fungerar det är när jag rider henne och det hjälper inte ha med en lugn gammal häst det skiter hon i.

Funderar på sätta på skygglappar på henne ,
fast det hjälper ju bara för stunden.
:laugh:
jag saknar att rida

Sv: Nervig häst

skygglappar skulle jag inte rekommendera då det bara kommer göra en rädd häst ännu mer panikslagen om hon inte kan se vad som händer runt henne.

däremot kanske bomull i öronen så hon inte hör saker lika bra. se att man bara gör lugna saker i ridningen till en början, skritta ut långa runder, promenera med henne och så. släpp pressen med ridningen ett tag till hon finner ro, mkt pyssel med.

om hon ska tränas så kanske longera henne en stund så du är säker på att hon inte bara har överskottsenergi.
men annars att man hela tiden behåller lugnet själv och inte gör saker där du känner att du inte kan vara lugn.
din energi överförs på hästen.

Jag tycker inte du ska rida henne förrän du kan få hjälp med henne eftersom du i nuläget inte klarar av henne. Fortsätter det sådär finns det risk att hon blir förstörd och du rädd.

Sen tycker jag inte alls det låter som att allt fungerar från marken eftersom den "trampade över dig" pga lite hundskall.

Som jag ser det så finns det tre alternativ.
1. Ta hjälp av en tränare/kunnig hästmänniska
2. Skicka iväg hästen på tillridning (och även dig själv sas)
3. Sälj & byt till en lugnare häst.

Men om hästen är skärrad även i hagen osv så bör du verkligen inte rida på den förrän den har lugnat ner sig.
Är den spänd redan innan du börjar rida så är det klart det går åt skogen när du väl rider.

Hur länge har du haft hästen och hur är stallsituationen (Går den ute lagom mkt, med bra hästkompisar, regelbundna tider osv)

svårt att svara på
Har det hänt nåt sista tiden, ändrat foderstat, miljö, eller nåt?
Vad är det för ras, ålder, hur länge har du haft hästen?
hon kanske har ont nånstans, vad tror du själv det beror på:confused:

Hej,
vad anledningen än är till att din häst reagerar som hon gör så tror jag det är din reaktion är det som är viktigast och som kan lösa situationen.
Mitt sto hade en period då hon reagerade ungefär som du beskriver.
Jag fick koncentrera mig på min egen andning, att jag kunde vara helt lugn och trygg även om min häst hade andra förslag (och det hade hon).
Jag plockade ned övningarna i små, små beståndsdelar, red mest på ridbanan eller inte så långväga under den värsta perioden. Gjorde lätta övningar, repeterade och försökte göra det lätt, men ändå genomföra det jag hade tänkt göra.
Jag försökte komma igenom den här perioden genom att visa min häst att mina förslag var bättre, jag tänkte, vad hon än hittade på, vara en person att lita på!

Jag tycker inte du ska rida henne förrän du kan få hjälp med henne eftersom du i nuläget inte klarar av henne. Fortsätter det sådär finns det risk att hon blir förstörd och du rädd.

Sen tycker jag inte alls det låter som att allt fungerar från marken eftersom den "trampade över dig" pga lite hundskall.

Som jag ser det så finns det tre alternativ.
1. Ta hjälp av en tränare/kunnig hästmänniska
2. Skicka iväg hästen på tillridning (och även dig själv sas)
3. Sälj & byt till en lugnare häst.

Men om hästen är skärrad även i hagen osv så bör du verkligen inte rida på den förrän den har lugnat ner sig.
Är den spänd redan innan du börjar rida så är det klart det går åt skogen när du väl rider.

Hur länge har du haft hästen och hur är stallsituationen (Går den ute lagom mkt, med bra hästkompisar, regelbundna tider osv)
Hej, jag funderar mkt på det här med hundskall frågan är om hon är mkt skärrad av djudet det va in en gråhund och gjorde stånd skall förra hälgen när den va ute på jackt,
Hon har alldrig trampat eller gått på mig från marken det måste vara en egångförtelse,saken är om jag säjer till henne LÄGG AV så börjar hon darra ungefär som jag har slagitt henne men jag har inte petat en fena på henne,

svårt att svara på
Har det hänt nåt sista tiden, ändrat foderstat, miljö, eller nåt?
Vad är det för ras, ålder, hur länge har du haft hästen?
hon kanske har ont nånstans, vad tror du själv det beror på:confused:

Hej jag har inte ändrat foderstat eller miljö eller någott annat,
Det enda som slår mig men kan inte skylla på det är att det är massor av älgar här runt våran gård och det kan va det hon stressar upp sig i hagen och även när vi rider jag vet inte,Hon vill ju bara fly från det farliga,
Tråkitt när sånt här händer man kännr sig så makt lös,
När detta hände så har jag låtit henne stått käns som det inte har varitt någon i de att rida ut som hon kasstar sig mm
Det är ett varmblod 12år

skygglappar skulle jag inte rekommendera då det bara kommer göra en rädd häst ännu mer panikslagen om hon inte kan se vad som händer runt henne.

däremot kanske bomull i öronen så hon inte hör saker lika bra. se att man bara gör lugna saker i ridningen till en början, skritta ut långa runder, promenera med henne och så. släpp pressen med ridningen ett tag till hon finner ro, mkt pyssel med.

om hon ska tränas så kanske longera henne en stund så du är säker på att hon inte bara har överskottsenergi.
men annars att man hela tiden behåller lugnet själv och inte gör saker där du känner att du inte kan vara lugn.
din energi överförs på hästen.

Hej bommul i öronen har jag på henne,jag har försökt med bara lugna ritter att bara skritta och inga krav men det hjälper ju inte ett dug,
Jag har en väg som jag kan rida och den tar 5minuter då händer ingen ting men så fort jag ska någon annan stans så går det ej,
ja jag har funderat om jag ska ta och longera henne en stund innan tänkte prova det i morgon,jag vill ju försöka med allt jag ger inte upp,Däremot så ska vetrinären komma ut nästa vecka och raspa våran valack och då tänkte jag prata med han.

Hade en häst som var liknande det du beskriver, ganska skvättig av sig och lättstressad, jag försökte så mycket som möjligt att hantera henne från marken, lugna henne och prata ganska ofta och visa att hon skulle lita på mig, visst slog det slint ibland när man red men oftast så gick det bra och hon insåg sina fel lika lätt som jag insåg mina.

Undrar också hur länge du haft henne, ras, ålder, hur mycket utbildad osv? Skriv så mycket du vet om henne, någonting som kan ha hänt under tidigare år eller nu?

låter klokt att rådfråga veterinär. bra initiativ! :)

hjärnspöken som vissa hästar kan få, tar en oändlig tid att lösa och ta sig förbi
bästa sättet brukar vara att trägla och vara ödmjuk, så hon finner förtroende i dig. prova att när hon blir stirrig, ställa henne på olika håll, skänkelvinkingar, och jaa.. massa små saker så hon får huvudet fullt av uppgifter att tänka på.
ha stöd på tyglarna så hon vet var hon har dig, även om du bara skrittar.

lycka till och kämpa på!

Hade en häst som var liknande det du beskriver, ganska skvättig av sig och lättstressad, jag försökte så mycket som möjligt att hantera henne från marken, lugna henne och prata ganska ofta och visa att hon skulle lita på mig, visst slog det slint ibland när man red men oftast så gick det bra och hon insåg sina fel lika lätt som jag insåg mina.

Undrar också hur länge du haft henne, ras, ålder, hur mycket utbildad osv? Skriv så mycket du vet om henne, någonting som kan ha hänt under tidigare år eller nu?

jag har haft henne i tre år,ett varmblod som är 12år gått på travet och tävlat hela tiden har varitt en riktig subba enligt anndra men har varitt kanon här men nu beter sig hon som en subba fast jag tycker att hon är mäst rädd ,
Har inte mkt utbildning inom ridningen hon ska bara vara promenad häst så jag ställer inga höga krav,

Det som hände i går i stallet när hon blev rädd för hundarna i bakrunden på radion så hörde man hjärtat bulta fast jag stog en bra bit ifrån,

tänkte försöka ut och skritta bara 10minuter i dag och se om det går bra eller inte,det är inte så att hon bråkar för jag kräver för mkt för jag kräver inte mkt hon ska bara ut och lulla i skogen.

Funderar på en sak hon går ju i välldigt liten hage nu om det kan med att göra nått ja jag vet inte
Men älskar hon lika mkt en då:love:

låter klokt att rådfråga veterinär. bra initiativ! :)

hjärnspöken som vissa hästar kan få, tar en oändlig tid att lösa och ta sig förbi
bästa sättet brukar vara att trägla och vara ödmjuk, så hon finner förtroende i dig. prova att när hon blir stirrig, ställa henne på olika håll, skänkelvinkingar, och jaa.. massa små saker så hon får huvudet fullt av uppgifter att tänka på.
ha stöd på tyglarna så hon vet var hon har dig, även om du bara skrittar.

lycka till och kämpa på!

Ja hjärnspöken har hon men enligt mig så heter det klosofobi,
ja självklart tar det tid jag har borstat henne mkt och bara umgåts med henne nu.
Att prova göra saker när hon stressar sig är inte lätt hon vänder bara hem,

Om din häst är så stressad, nervös och orolig att hon är "spattig" t.o.m. i hagen så har hon verkligen ett problem på riktigt. Det är inte bara "dumheter". Att bli förbannad på henne kommer inte att hjälpa. Eftersom hon börjar darra när du säger "LÄGG AV" så tycks hon vara en ganska känslig natur. Tror hon behöver en lugn, stark och stadig "klippa" i dig vilket det förstås är lättare sagt än gjort att vara; därför hoppas jag att du kan hitta någon som kan vägleda dig och vara en bra förbild för dig.

Du kanske inte begär mycket av henne om man tänker på fysisk prestation men mentalt begär du att hon ska vara sin raka motsats. Att vara lugn och "lulla" i skogen är inte det lättaste för en häst som har svårt att slappna av ens i hagen. I en större hage skulle hon säkert ha bättre förutsättningar att få utlopp för all sin "stressiga" energi - så eventuellt om du kan byta stall?

Ska man spåna orsaker till hennes nervositet och känslighet så kan det ju ha att göra med mycket; liten hage, mycket vilt i området, någon obalans i foderstaten, sjukdom (minns en hysteriskt rädd häst som ägaren försökte "träna lugn" i över ett år och till slut visade det sig vara något sjukligt fel i hästens nervsystem som fick henne att överreagera på minsta stimuli), genetiskt arv (hon är inte avlad till skogsmulle och har både tränats och tävlats i trav bakåt i tiden) etc.

Jag håller med Vita_N_6520 om att hästen bör ha uppnått ett visst lugn innan du väljer att sitta upp. Annars är det inte mycket som talar för att det kommer att gå bra sedan heller. Tänk på din och hästens säkerhet och var rädd om dig!

jag har haft henne i tre år,ett varmblod som är 12år gått på travet och tävlat hela tiden har varitt en riktig subba enligt anndra men har varitt kanon här men nu beter sig hon som en subba fast jag tycker att hon är mäst rädd ,
Har inte mkt utbildning inom ridningen hon ska bara vara promenad häst så jag ställer inga höga krav,

Det som hände i går i stallet när hon blev rädd för hundarna i bakrunden på radion så hörde man hjärtat bulta fast jag stog en bra bit ifrån,

tänkte försöka ut och skritta bara 10minuter i dag och se om det går bra eller inte,det är inte så att hon bråkar för jag kräver för mkt för jag kräver inte mkt hon ska bara ut och lulla i skogen.

Funderar på en sak hon går ju i välldigt liten hage nu om det kan med att göra nått ja jag vet inte
Men älskar hon lika mkt en då:love:

Att hon går i en väldigt liten hage kan ha betydelse, då hon säkert har jättemkt överskottsenergi. Har du möjlighet att ha henne i en stor hage där hon kan springa av sig? Går hon ensam? Blir hon värre i samband med brunst? Får hon mkt kraftfoder? I så fall mår hon kanske bättre av att få rikligt med hö av bra kvalitet, även i hagen så att hon har ngt att syselsätta sig med. Jag tycker inte att du ska rida på ett tag förrän hon lugnat ner sig, en häst som blir så här rädd som du beskriver är farlig för både dig och henne själv. Jobba henne bara från marken ett tag, variera träningen NH, longering, tömmkörning om hon är trygg med tömmar, ut o gå o.s.v. Lycka till.

Jag har provat riditt lite gran bara 10minuter om gången små svängar och det har gått bra,och nu kan jag rida lite längre faktiskt.

Har du kört med huva och bomull? Det dämpar ju ganska mycket. Arbeta mycket från marken, jag tror som några andra, att hon är rädd. Älgar är ju ingen direkt poppis bland hästar:D Prata med vetinären.

Hej, Vi kopte en ponny Welsh B, som oxa borjade se spoken i varje buske. Liksom skot ivag som en pil, eller hoppade en meter rakt upp i luften. Jag red och red henne for att hon skulle ga lugnt med mina barn. Det hjalpte inte - sen tog jag bort kraftfoder (pellets) totalt, da blev hon lugn som en filbunke, dessutom gav jag henne Magnesium Oxide. Efter 2 v hade hon tappat for mkt hull, och da satt vi henne pa ett foder fran Australien som kallas Capstone Cooltime. Det har varit fantastiskt hon har lagt pa sig igen, och ser nastan aldrig spoken. Stoeet ser fantastsk ut, men inte stirrig eller nervig langre.
Jag trodde faktiskt inte pa att ho skulle bli lugn, men det blev hon. Lycka till...:laugh:

*KL*

Hur beter du dig när hästen blir rädd/får sina "spel". Att jag frågar beror på att du skrev j*vla dumheter, osv.
Att bli arg på en rädd/nervös häst är det sämsta man kan göra. Då förstärkar man bara det nervösa.

Hur är er relation, litar hon på dig?

Liknande trådar

Hästhantering Någon här som haft en väldigt nervös och osäker häst? Blev det bättre? Varning för lång text: Köpte min dam i februari, känslig men...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
14 027
Hästmänniskan Jag har i stort sätt redan bestämt mig för att sälja min häst, har bokat in providing i helgen men självklart tvekar jag och har sån...
Svar
11
· Visningar
3 821
Senast: Fiorano
·
Träning Nu behöver jag skriva av mig och kanske få lite input, för jag känner att jag bryter ihop och ger upp snart. Lång historia kort, jag...
Svar
17
· Visningar
2 434
Ridning Jag är tretton år och rider på ridskola och har gjort i runt 4 å, vet inte hur det är på era ridskolor men på vår kan man bli fodervärd...
Svar
14
· Visningar
2 923
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Uppdateringstråd 30
  • Stillsam sysselsättning?