Nerklippt cocker!

nyponros

Trådstartare
Är jag hemsk om jag ber trimmaren kapa allt nästa gång Lowa är där?:o

Kan man göra så på engelska cockrar eller kan det förstöra pälsen om man skulle vilja ha den lång senare?
Vi är så mkt ute och ofta i skogen eller på blöta leriga stigar/vägar, och varje gång vi kommer in har Lowa både en halv barrskog och en halv leråker med sig in i pälsen.
Torkar jättelångsamt så vissa dagar är hon konstant fuktig, vilket inte är bra!

men jag har typ aldrig sett en korthårig cocker, bara amrisar.
Ngn mer som gör så?
Eller sett kortklippt cocker spaniel?
Kan man göra det själv eller är det lätt att det blir fult?

mvh nypon och smutsgrisen Lowa
 
Sv: Nerklippt cocker!

hm pälsen kan nog inte bli förstörd eftersom det ju är mjuk och lång päls, strävhåriga hundar får man ju inte klippa om man vill ha färgen kvar.

om jag va du skulle jag klippt så mycket jag velat för funtionens skull, bättre att hon är torr och glad är fuktig och kliig.

varför gå till en dyr trimmare när man kan lära sig/göra det själv?

läs på på internet/böcker om hur just en cocker ska vara trimmad och bilda din egen uppfattning hur det ska se ut och hur det ska göras.

men du lär nog behöva en trimmmaskin(sån rakapparat med extra tillbehöver för längre hår antar jag det är) och en skarp sax=)

nej men bara det blir nogorlunda jämnt på tex öronen som syns mest så tror jag att det inte kommer se "hemmagjort" ut.

vi rycker vår strävhåriga själva och om jag hade haft en som går att klippa hade vi gjort det själva med.
 
Sv: Nerklippt cocker!

Är jag hemsk om jag ber trimmaren kapa allt nästa gång Lowa är där?:o

Kan man göra så på engelska cockrar eller kan det förstöra pälsen om man skulle vilja ha den lång senare?
Vi är så mkt ute och ofta i skogen eller på blöta leriga stigar/vägar, och varje gång vi kommer in har Lowa både en halv barrskog och en halv leråker med sig in i pälsen.
Torkar jättelångsamt så vissa dagar är hon konstant fuktig, vilket inte är bra!

men jag har typ aldrig sett en korthårig cocker, bara amrisar.
Ngn mer som gör så?
Eller sett kortklippt cocker spaniel?
Kan man göra det själv eller är det lätt att det blir fult?

mvh nypon och smutsgrisen Lowa

Om du menar att du vill klippa upp behänget på benen och under magen så ska det inte vara några problem. (Klipp däremot inte jätte kort.) Klipper upp min ganska mkt också under vintern. Däremot ska du undvika att raka bot pälsen för då får du problem med att få till den senare! Pälsen blir jätte lockig och får lättare tovor! En helrakad cocker ser ut som en pudel när pälsen börjar växa ut igen.... Det tar lång tid att få den fin igen...
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Nerklippt cocker!

hm pälsen kan nog inte bli förstörd eftersom det ju är mjuk och lång päls, strävhåriga hundar får man ju inte klippa om man vill ha färgen kvar.

.
Jo. Börjar man klipparaka och bängla för mkt blir pälsen svårare att rycka och så blir den lockig. Jepp. Man rycker cockrar också...
 
Sv: Nerklippt cocker!

Ja, precis, det är behänget jag vill ha bort!
jag vill alltså inte raka henne utan bara ha henne kort... ja, lika korthårig på ben och mage som hon är på ryggen:D
Eller nästan.

Nu är hon alltså trimmad som en cocker "ska" vara.

Behöver man ha en effileringssax eller går det bra med en vanlig skarp sax?
Tänk om det ser jättehackigt och fult ut:o
 
Sv: Nerklippt cocker!

Anledningen till att det känns säkrare är att jag inte vet om jag kan göra det snyggt:O
Men det växer väl ut antar jag:p

Klippmaskin har jag, men den används bara på huvud och övre delen av örat, annars rycker man cockrar.
Får väl söka lite på internet för att se om jag hittar nån bild på hur det kan se ut:p
 
Sv: Nerklippt cocker!

Ja, precis, det är behänget jag vill ha bort!
jag vill alltså inte raka henne utan bara ha henne kort... ja, lika korthårig på ben och mage som hon är på ryggen:D
Eller nästan.

Nu är hon alltså trimmad som en cocker "ska" vara.

Behöver man ha en effileringssax eller går det bra med en vanlig skarp sax?
Tänk om det ser jättehackigt och fult ut:o

Så länge du bara ger dig på behäng kan du frossa i klippandet. Blir det hackigt så hav förtröstan - det växer ut! Använd vanlig raksax till själva behängen och effiler om du behöver tunna ur lite extra.

Här hittar du bild på en nedklippt cocker. http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=687873

Det viktigaste är inte att man behåller den långa pälsen, utan att man har en vardag som funkar för både ägare och hund.
 
Senast ändrad:
Sv: Nerklippt cocker!

Har inte haft cocker men väl springer och den hunden klippte jag bort alla behäng, ben, mage, svans han var väl inte Sveriges vackraste vintertid men han kunde då åtminstone vara ute utan att bli en vandrande snöboll. Sommartid såg han mer normal ut när håret växt ut sig.
Spanieln har ju lätt att drabbas av fukteksem så även av den anledningen är det vettigt att klippa ner dem.
Runt öronens veck använde jag rakapparat för att hålla eksem i schack.
 
Sv: Nerklippt cocker!

hm pälsen kan nog inte bli förstörd eftersom det ju är mjuk och lång päls, strävhåriga hundar får man ju inte klippa om man vill ha färgen kvar.

.

Att inte klippa strävhåriga hundar har ingenting med färgen att göra. Har själv en vit strävhårig hund som jag klipper av den anledningen att han inte klarar av att bli trimmad. Har hört rykten om att han skulle bli gul eller grå men han är vitare än någonsin. Porblemet med att klippa en strävhårighet har att göra med att pälsen förlorar sin karaktär. dvs om pälsen ska vara hård och sträv blir den mjuk och förlorar helt sin funktion. Det är väldigt behändigt med sträv päls då den är extremt smutsavstötande och skyddar ypperligt mot regn o rusk...Behöver jag påpeka att min numera klippta west highland får bada en gång i veckan för att hans päls numera drar åt sig all smuts istälet för att stöta bort den..:crazy:
 
Sv: Nerklippt cocker!

Vi klipper vår springer med hästklippmaskinen... Började med det i somras, när han blev så varm att han knappt orkade röra sig. Blir jättefin helklippt, tycker jag, faktiskt. Dock hade vi varken före eller efter klippningen planerat någon utställningskarriär. Pälsen blir som innan, men kanske något tjockare, när den växer ut. Vi kommer nog att göra det samma med cockern när hon blir stor.

Om du PMar din mailadress kan jag maila blid på nyklippt Zorro.
 
Sv: Nerklippt cocker!

Tack för alla inlägg:)


Nu är hon klippt, och ja......:D:D:D

Det är ju inte så vackert om man säger så!
Men det kan bero på att vi ska vänta med tassarna tills imorgon, och just nu ser det ut som att hon har moonboots på sig:angel:

Men praktiskt kommer det säkerligen vara!
Kanske snyggare om ngra veckor också när det växt ut lite bättre och inte ser så nyklippt ut.
 
Sv: Nerklippt cocker!

nej raka skulle jag nog inte ha gjort med någon hund....men klippa menar du att det förstör pälsen på en cocker? har de sträv päls? det visste faktiskt inte jag att man rycker dem men det är väl inte över hela kroppen.
 
Sv: Nerklippt cocker!

Att inte klippa strävhåriga hundar har ingenting med färgen att göra. Har själv en vit strävhårig hund som jag klipper av den anledningen att han inte klarar av att bli trimmad. Har hört rykten om att han skulle bli gul eller grå men han är vitare än någonsin. Porblemet med att klippa en strävhårighet har att göra med att pälsen förlorar sin karaktär. dvs om pälsen ska vara hård och sträv blir den mjuk och förlorar helt sin funktion. Det är väldigt behändigt med sträv päls då den är extremt smutsavstötande och skyddar ypperligt mot regn o rusk...Behöver jag påpeka att min numera klippta west highland får bada en gång i veckan för att hans päls numera drar åt sig all smuts istälet för att stöta bort den..:crazy:

oookej nu ska vi reda ut detta då.
jag har haft en strävhårig fox terrier i 11år nu och under den tiden har jag samlat på mej en del info om hans päls med tanke på hur många gånger vi ryckt honom *pust*
han gillar det INTE men vem gör det därför vill jag inte ha en hund till som ska ryckas tycker synd om dem om de inte rycks tillräckligt ofta så de blir "vana" vid det och inte känner så mkt.

vi har varit noga med att rycka fram tills nu då vår hund fick skabb, vi visste inte vad det var utan trodde ett tag det var en dödlig hudsjukdom därför KLIPPTE:crazy: vi honom för att han skulle få det luftigare(kliar sej mkt).

han är nu alldeles grå (EFTERSOM han är en strävhårig fox terrier är han 3 färgad och det bruna och det svarta är grådaskigt det vita syns såklart inget från eftersom det vita inte påverkad av klippning).

om vi vill få tillbaka färgen måste vi vänta te håret växer ut och hoppas på att de går att rycka.

FÖR färgen försvinner om man klipper pga att strävhåriga hundars hår är hälften grått och hälften färgat, när du klipper så klipper du ju av det färgade och lämnar kvar det gråa.
men eftersom du har en vit hund kan du ej se det men på vår kan man se det om man tycker loss en tuss och tittar på stråna.

så därför ska man INTE klippa en strävhåriga Färgad hund....vita hundar kan man ju klippa om man tycker det är kul men om man som du säger vill behålla kvaliten på håren ska man inte klippa.

det du säger om att bada klingar inte så bra i mina öron, förstår att det inte är lika smutsavvisande men ju oftare du tvättar ju mindre smuttsavvisande blir det eftersom du tvättar bort hundens naturliga fett i pälsen som skyddar den från smuts och från irritationer och uttorkning i huden.
 
Sv: Nerklippt cocker!

nej raka skulle jag nog inte ha gjort med någon hund....men klippa menar du att det förstör pälsen på en cocker? har de sträv päls? det visste faktiskt inte jag att man rycker dem men det är väl inte över hela kroppen.

Man rycker huvud, hals och rygg. Sedan ska även "änglavingarna" på sidorna också ryckas. Det går även att fuska med effileringssax fast jag har hört att päsen inte blir lika fin. Däremot får man aldrig klippa en röd cocker för den nya pälsen blir ljus!
 
Sv: Nerklippt cocker!

Tack för alla inlägg:)


Nu är hon klippt, och ja......:D:D:D

Det är ju inte så vackert om man säger så!
Men det kan bero på att vi ska vänta med tassarna tills imorgon, och just nu ser det ut som att hon har moonboots på sig:angel:

Men praktiskt kommer det säkerligen vara!
Kanske snyggare om ngra veckor också när det växt ut lite bättre och inte ser så nyklippt ut.

Garanterat funktions dugligt! ;)
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp