nerförsbacke och tryck..?

precis.......en del kallar det "göra helikoptern" andra propellern :idea:. Du har fattat :banana:

Smackar man 3 gånger när man gör, gör Humlan själv propellern...eller sursvansen.. fast då är det motsatt effekt... funderar lite över om det är bromsen hon sätter fart på då.. :) :idea: gas och broms i samma avdelning lixom.. :cool:

3 stycken, snart 4.
Kan du tycka, men det är bättre än om det varit 1.
Jag kan säga så mycket att detta har resulterat i att jag kan se att alla tre behöver olika typ av träning och reagerar olika och det måste man ta hänsyn till.
Tror att man bör vara extra fösiktig när det är backträning.

Men ifall 3 är för lite för dig så kan du vända dig till grannlandet, Norge, för där tränar många i backe... :D

Jag låter dom trava där lutningen är ok, men först måste hästen kunna föra sig i skritt med takt och schwung både uppför och nerför i alla backar och även på platt mark. Det brukar ta ganska lång tid.
Sedan så kör jag väldigt försiktigt i början, korta bitar, och med minimalt kontakt i munnen, så att hästen själv får balansera sig och slipper bli störd.

Jag erfarit att trav uppför (i dessa backar) skadar mer än det bygger upp, beroende på mina hästars fysik.

Tyvärr så bor jag på ett berg, vid foten av ett fjäll och det är nästan bara backar. Träningsförhållandena är inte optimala, synd nog.

Det finns gamla trådar om att träna i nedförsbacke på detta forum.

Maskinen hänger sig, och jag blir inte färdig, så därför blir det lite konstigt ibland. :D

Kanske därför som Svanstedt flyttade ifrån backarna till plattare landskap? :confused:

Jag upplever att det tränas friskare i Norge än här, men det är objektivt. Och jag har inte sett SÅ väldigt många olika tränare.
Att kunna se vad som inte fungerar är kanske bästa sättet att lära sig? Och ifall man är försiktig med träningen så hinner man lägga om före det är försent. Jon Högstad bör väl ses som en duktig back-tränare?

Ang. skadlig träning: Om inte travträningen bryter ner hästen så gör tävlande det, förr eller senare.
Det viktigaste är väl att lära sig läsa hästen, att se exakt vad som är uppbyggande och vad som är nedbrytenade för individen.

Allt som funkar är bra, det som inte funkar är dårligt.
Min erfarenhet säger att backar inte är att leka med... :D

Gillar du inte Svanstedts typ av träning :confused:

Jag är inte insatt i hans nuvarande träningsmetoder, men resultaten visar väl att han inte direkt är någon sopa varken som kusk eller tränare......med eller utan backe !

Skicka gärna ett pm och förklara vad du menar.

Hans relation med folk kan i alla fall inte jag klaga på.
Vi har alltid blivit trevligt bemötta som hästägare och uppfödare trots att vi inte tillhör "de stora" och sådant uppskattar jag.... :)

Nej och jag tycker inte resultaten visar ett skit :devil: mer än att det handlar om en industri... Kolla omsättningen på hästar...
De som håller de håller och blir bra, men mer parten håller inte, utan går sönder... men det finns ju en kö lista så vad spelar det för roll?

Någonsin hört en häst som gått FRÅN s och blivit bra? Inte?? Det beror på att de då är SLUT! :devil: :mad: :mad:

lugn och fiiiin ;)........jag tänkte mer på frågan om han tränade på något speciellt sätt du inte gillade (syftade inte på själva "intrustribiten") !?

Jag vill inte att du ska vara putt på MIG.....jag är helt neutral i fråga om Svanstedts "hästindustri" för tillfället (som jag skrev är jag inte insatt i hans träningsmetoder och håller mig alltså opartisk)........och jag tänker INTE skämmas för att jag tycker att han behandlar människor respektfullt när han pratar med dem.......är forumet bara öppet för klagomål ?????........börjar undra eftersom det så ofta blir rabalder om man berömmer någon för något man tycker är bra :(

Han tränar för HÅRT enligt mig..

Jag är inte puttig på dig, :love: tycker oxå att Svanen är trevlig.. iallafall de gånger jag träffat han (2 gånger)...

Och nej, det är säkert inte ok att säga sånna här saker om någon alls... man får ara säga positiva oc snälla saker!
Fast detta är ju egentligen inte elakt, det är fakta!
Kolla omsättningen på hästar och de talar sitt tydliga språk! :(

Men Svanen som person tycker jag är en urGullig kille- han var så blyg i början (Zoogin tiden) och jag glömmer aldrig den den "Spanjorskan" som vart så glad (bingolotto) att hon kastade sig om halsen på Åke och gav han en smällkyss- hans min är obetalbar! :D

Detta är ju otroligt....

Hur f*n lyckas ni jämnt?? startar en tråd i ett ämne och nu hoppar ni på varandra angående Åke Svanstedt's förträfflighet som tränare *suck*

Likadant i tråden om ont av svanskappan där flera oxå började hacka på varann....

Börjar likna "gnägg" nivå här inne just nu....

Min enda avsikt i den här tråden var att sprida lite positiva vibbar (när jag tackade för ett tips i jontes tråd....)
....att jag sedan ville framföra att Svanstedt behandlar folk trevligt som motvikt till kritiken mot honom kanske var fel, men jag ville väl........

Jag är också utled på alla dessa tråkiga diskussioner och begär härmed att få bli borttagen som användare.

(obs....inte pga att jag är sur på någon utan enbart av ren självbevarelsedrift)

Det ärväl F*r f'n ingen som hoppar på någon här??
Vi tyckte olika, men jag kan lova att båda är så mogna att vi respekterar varandras åsikt och kommer likförbaskar fika kanelbullar och stöta på Izs kille i sommar..
:)

Måste vi tycka lika för att vi är inna på trav? Måste vi bli osams för att vi tycker olika?

testade det där med att veva svansen på min pålle nu 2 dagar i rad. Han är ganska knipig när det gäller svanskappan (när han kom kunde vi inte ens ha på den eftersom han var så rädd... :mad:) och pållen har faktiskt börjat slappna av mer! :eek: ska bli väldigt roligt att se vart detta leder!
ang. det där med kall läder rem så var jag faktiskt tvungen att sätta ludd på svanskappan i vintras, annars blev min lille känslige pålle jätteledsen och knep som bara den (även vid körningen). :crazy: :smirk:

Tja, alla har ju inte kö lista och de flesta måste ju vara rädda om sina hästar för att ha några starhästar överhuvudtaget..
De flesta jag kommer i kontakt med är väldigt rädda om sina hästar...
Trav sliter, det är ju inget vi kommer ifrån, sen handlar det om hur rädd man är om djuren!

Om man säger som så att en liten tränare tränar stenhårt och kör sönder 15 hästar- han får inte in 15 nya... han måste jobba med det material han har... dvs. han är självklart rädd om det han har!
Allt annat är ju korkat!
Har han 50 hästar i kö, behöver han inte vara så rädd för att de ska gå sönder utan kan träna hårt- de som håller blir bra- resten sållas bort!
En industri! :(

Till jonte och Humlan->

99% av alla travare går sönder, förr eller senare- tror jag. Därför så är det lika för alla, fast vägen till skada och eventuell rehabilitering, eller slutet på karriären varierar.
Hälsan och formen är en ren färskvara, precis som salladshuvuden, anser jag.
Det man inte tar hand om håller sämre.

Visst, dom som har rena racingstall med hästägare på kö behöver inte oroa sig för inkomster, och det finns flera sånna. Ingen nämd, ingen glömd.
Men samtidigt så finns det även flera amatörer som inte begriper att hästen mår dårligt utan tränar på ändå -lika illa, tycker jag.

Liknande trådar

Hästhantering Hej jag är ny här på buke och vet inte riktigt hur det fungerar än.. men jag blev medlem av en andledning, mitt problem. Det är så att...
10 11 12
Svar
222
· Visningar
31 044
Senast: mackan
·
Hästvård Är nyfiken på hur många av er som brukar klättra era hästar för hand. Hur ofta tränar ni och hur många "intervaller"? Både upp och ner...
Svar
11
· Visningar
1 256
Senast: flurrizen
·
A
Hästvård Jag blir tokig! Vet inte vad jag ska göra... Men till att börja med, hur ser man på en häst om han har ont i knäna? Förutom att böja...
Svar
2
· Visningar
1 102
Senast: pompelina
·
A
Träning har en häst på prov och ska snart bli hans fodervärd. Har haft han nu i ca 3 månader. I början när han kom hit red vi bara i paddocken...
2
Svar
31
· Visningar
2 269
Senast: Elisha
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar