nerför-för svag för att gå rakt eller ont??

A

ANNIWHOO

när vi är ute i skogen och ska rida i nerförsbackar-som oftast lutar ganska bra neråt-så vill hästen min krabba sig neråt, han går ut mot kanterna och ålar sig över till andra sidan försöker gå på sned osv,,orkar han inte eller gör det ont?? nån som vet??

Sv: nerför-för svag för att gå rakt eller ont??

Det är väl inte så konstigt att din häst sick-sackar ner i branta backar. Det är så man ska rida hästar för att det inte ska gå för fort. I alla fall så gör jag det och har faktiskt alltid gjort det.

Sen om du tycker att han gör det i backar som är mindre branta, beror det säkert på att han är omusklad/inte har rätt muskler. Träna mer i nerförsbackar!

Det kan ju faktiskt vara så att han har ont i tex. bakknäna oxå. Gör han likadant i nerförsbackar när du går bredvid? Även om han inte är vältränad, så borde han ju ha tillräcklig styrka för att balansera sig själv i en nerförsbacke. Har han ont så är inte rådet att träna mer så bra ....

Hästar som har ont i framknäna brukar bete sej som din i nerförsbackar.
Dags att kolla upp kanske? :idea:

Liknande trådar

Kropp & Själ Suck… jag stukade min fot ganska rejält förrförra sommaren vilket gick över med vila, fotleden har dock känts svagare sedan dess. Jag...
Svar
6
· Visningar
531
Senast: tuaphua
·
Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
2 042
Senast: MiniLi
·
Hundträning Byn som jag bor i anordnar hundpromenader ett par gånger i veckan. Jättebra träning tänkte jag. Själv har jag inget behov av social...
Svar
8
· Visningar
1 931
Senast: Sesca
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 127
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar