Nerdömd pga överkvalificerad

rostad

Trådstartare
Jag och min ponny var ute och tävlade inte allt för länge sedan. Då red han sin första tävling (förutom klubbtävlingarna) och blev nerdömd på vissa ställen. För samlad i sin galopp, för hög i formen för lokal nivå osv..
Hur skall man göra? Han är inte redo för att gå högre än LC, LB ev LA:1. Men domaren tyckte att hästen var för samlad och gick i reg/nat form. :confused: :confused:
Hur skulle ni ha gjort??

// Rostad

Sv: Nerdömd pga överkvalificerad

Men om han kan gå så samlad borde han ju kunna gå i lägre form också? Kanske är det det som dommaren är ute efter.. Jag gissar bara :P

Jag och min ponny var ute och tävlade inte allt för länge sedan. Då red han sin första tävling (förutom klubbtävlingarna) och blev nerdömd på vissa ställen. För samlad i sin galopp, för hög i formen för lokal nivå osv..
Hur skall man göra? Han är inte redo för att gå högre än LC, LB ev LA:1. Men domaren tyckte att hästen var för samlad och gick i reg/nat form. :confused: :confused:
Hur skulle ni ha gjort??

// Rostad

Anpassat formen.
Precis som du nu erfarit så får du neddrag direkt om hästen går i för hög samlad form i en LC. detta är helt i enlighet med bedömningskriterierna för det programmet.

Håller med. Man brukar säga att olika program kräver olika grad av sammling. Men igentligen handlar det om att hästen ska ridas i den form som programet föreskriver. Hästen får låga poäng om den går för lång precis som för om den går för sammlad form.

antigen rida hästen i lägre form eller rida högre klasser. finns ju inte så mkt annat att välja på. :p

*KL* Det jag är rädd för är att han dripper in men nosen. Samt att han blir markbunden. Vi har haft stora problem med galoppen. Fick bla 3:a på en utav rörelserna pga formen. Vad skulle ni gjort? Startat LB reg eller träna han att gå lägre iform?

Skulle inte starta en högre klass om ponnyn inte klarar av att gå i en lägre grundform.

Grunden är alltid viktigast!

Visst klara han av det. Han har ju också varit en unghäst en gång i tiden. Alla hästar som är rätt utbildad har ett bra stöd på bettet. Men som jag skrev är jag rädd att näsan dripper in. Han har en extremt stor galopp så han blir ganska svår att hålla på plats. Men jag håller med, fast pratade med domaren (brukar nästan alltid gör det) efter tävlingen och hon tyckte att jag skulle fundera på att gå upp i klasserna. Fast jag tycker inte han känns redo. Någon mer som vill säga vad de skulle ha gjort?

Rid hästen lägre och mer öppen eller rid högre klasser?

Jag tävlar nästan bara i det länet som jag bor. Sedan tävlar jag ganska ofta (2 storhästar o 2 ponnyer) så det blir en del.. Nu är den ena ponnyn dålig även den ena storhästen. Men jag känner väldigt många domare. Så jag brukar fråga (om jag ej känner den) vad h*n tyckte om ridningen. Obs, det händer inte alltid. Men ibland. Domare jag känner pratar jag så klart med.. Denna gången förstod jag inte vad h*n menade. Så fick domaren förklara. Det är alltid lika trevligt! :D

Jag kanske borde ta mej ett snack med dommaren om jag inte tycker att poängen stämmer med ritten nån gång :rofl:

hästen måste väl kunna gå såpass stabilt i lägre form att den klarar ett program innan man tar upp den så i formen.

är risken så stor att den blir markbunden/tippar in nosen osv så kanske du ska backa ett steg..för man ska endå inte rida hästen i så hög form varje dag..

Visst klara han av det. Han har ju också varit en unghäst en gång i tiden

menar du att dom inte klarar av de när dom blir äldre?
rider du alltid i så hög form?

sen är de klart man ska ta upp hästen i formen..men man ska ju framförallt kunna ta ner hästen i formen utan att den tappar bjudning/schwunget osv..

Jag förstår inte problemet? Kan du inte variera/anpassa formen??

Hur skulle ni ha gjort??

// Rostad

Om domaren uttryckte sig så att hästen gick i fel form för lokal nivå måste denna domaren ha fått ett och annat om bakfoten. En domare skall inte skilja på bedömningen för lokal nivå jämfört med reg och nat nivå. Det har med klassen att göra, inte nivån. Om din häst är för samlad för lokal nivå, är den också för samlad för reg och nat nivå i den klassen. Däremot kan den vara för samlad för LC eller LB osv.

Jag skulle lägga den lite lägre i formen och minska på samlingen. ;)

Anpassat formen till det programmet jag skulle rida.

Står det ex arbetstrav på protokollet är det ju det man ska visa...

Hur gör du hemma då? :confused:

Jag skulle träna på att kunna variera både form och samling.

Om domaren uttryckte sig så att hästen gick i fel form för lokal nivå måste denna domaren ha fått ett och annat om bakfoten. En domare skall inte skilja på bedömningen för lokal nivå jämfört med reg och nat nivå. Det har med klassen att göra, inte nivån.

Jag instämmer. :bow:

Immer

Liknande trådar

Tävling Hej! På vilken nivå är dressyren och hoppningen på fälttävlans SM? Jag har försökt läsa mig till det, men förstår det som att...
Svar
1
· Visningar
1 323
Senast: hamilton1
·
Hästmänniskan Hej! har fått ett otroligt bra erbjudande på en fd hopphäst. Tävlade sparsamt upp till 120 tidigare år men har nu hobbyridits senaste 5...
2
Svar
25
· Visningar
2 504
Senast: Fiorano
·
Hästhantering Jag rider på en ridskola där om man är stallvärd får åka och tävla med ridskolehäst samt tävla på lokala tävlingar som klubben anordnar...
Svar
18
· Visningar
3 644
Senast: Cambrie
·
Gnägg Jag har haft min häst i två år nu. Han är världens snällaste och verkligen min bästa vän. Vi brukade hoppa förut och det gick väldigt...
Svar
4
· Visningar
2 052
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka