Ner med hälen upp med handen...

Karro333

Trådstartare
Jag behöver verkligen öva på att trampa ner hälarna, hamnar gärna på tå i stigbyglarna. Och att ta upp min hand. Jag fastnar gärna nere vid sadeln med handen. Jag blir inte stark i handen som man ju ofta annars blir om man har för rak arm. Men jag blir så irriterad på mig själv. Någon som har några bra tips?
Antar att det hela kanske hänger ihop ( att jag nästan faller fram, nu kanske jag överdriver det hela lite här, men jag ser säkert ganska kul ut med hälen högt upp och armarna långt ner. Och ja, jag rider för tränare varje vecka och jag har nog fått höra ner med hälen, upp med handen tusen gånger;)
Finns det inget bra "tänk" eller bra övning som ni kan tipsa med om.
Inspänningsgummiband om nacken på mig själv och så ner i handen så jag inte orkar dra ner handen:p:)
 
Sv: Ner med hälen upp med handen...

Slappna av i fotleden och knäet, då åker hälen ned av sig själv. Spänner man däremot knä och ankel, så åker hälen mer eller mindre automatiskt upp. Tänk att da ska vara avslappnad i allt nedanför rumpan, och driva med vaden snarare än med hälen. För att kunna skänkla med vaden måste hälen vara nere, så då hamnar foten rätt av sig själv.

Att lära sig att rida med buren hand tycker jag mest handlar om vana, försök tänk så ofta du kan på att du ska ha en obruten rak linje från armbågen till hästens mun. Passa på att öva in hur du ska sitta när du skrittar fram, då har man en minnesbild av hur det ska kännas att återkomma till sedan när man rider mer aktivt. Jag tycker också att handens position blir bättre när man blir rakare i överlivet, jag brukar tänka att jag ska balansera något på huvudet, och då gäller det att jag är rak hela vägen för att inte tappa det jag balanserar. Avspänd i axlarna, spänd i mage och rygg (tänk att du försöker pressa bak ländryggen), avspänd i säte och ben.
 
Sv: Ner med hälen upp med handen...

Trampar du ned hälen blir du spänd i hela kroppen inte bra. Mycket obehagligt för hästen dessutom.
 
Sv: Ner med hälen upp med handen...

Tänk lite "upp med tån" istället för att trampa ner hälen. Då blir det inte lika lätt spänningar i benet.
När det gäller handställningen så kan man träna den genom att rida på lina och vara utan tyglar. Det är lättare att hålla fokus på handen då och få en buren oberoende hand.
 
Sv: Ner med hälen upp med handen...

Jag behöver verkligen öva på att trampa ner hälarna, hamnar gärna på tå i stigbyglarna. Och att ta upp min hand. Jag fastnar gärna nere vid sadeln med handen. Jag blir inte stark i handen som man ju ofta annars blir om man har för rak arm. Men jag blir så irriterad på mig själv. Någon som har några bra tips?
Antar att det hela kanske hänger ihop ( att jag nästan faller fram, nu kanske jag överdriver det hela lite här, men jag ser säkert ganska kul ut med hälen högt upp och armarna långt ner. Och ja, jag rider för tränare varje vecka och jag har nog fått höra ner med hälen, upp med handen tusen gånger;)
Finns det inget bra "tänk" eller bra övning som ni kan tipsa med om.
Inspänningsgummiband om nacken på mig själv och så ner i handen så jag inte orkar dra ner handen:p:)

Kan det vara så att du rider med för långa läder? Man får lätt för sig att man måste rida dressyr med aslånga läder, men det där är väldigt individuellt och beror på kroppsbyggnaden. Har man t.ex. lite runda lår (som jag) måste man rida med kortare läder. Du ska inte behöva pressa ner hälen, utan den ska hamna i ett bra läge (ungefär jäms med marken eller något lägre) bara av att du slappnar av i benet och låter tyngdlagen verka. Du ska inte med muskelkraft behöva hålla benet i någon viss position, utan det ska komma av att ditt bäcken är rätt vinklat och rätt placerat i sadeln.

Det är också vanligt att man drar upp hälen om man har en tendens att driva med hälen snarare än med vaden. Detta får jag själv jobba mycket med. Jag får påminna mig varje gång jag driver att det är insidan av vaden som ska komma intill. Nu börjar det sitta, men det har tagit sin lilla tid.
 
Sv: Ner med hälen upp med handen...

Hälarna ska man inte behöva tänka på alls, är de uppdragna beror det oftast på något helt annat i sitsen. Jag tycker att det låter som om du kniper dig fast lite med låren, resten är isf bara följder av att du spänner ljumskarna och därmed kommer lite ovanför sadeln, tippar framåt och spänner armar och axlar för att hålla balansen.

Mitt tips är att prova att bli linad med inspänd häst, och kör övningar som syftar till att få ner rumpan i sadeln, komma upp med överlivet och hitta din balans där. Hittar du balansen i magen kommer du kunna slappna av i ljumsken och benet och allt du då behöver fundera på är var du eventuellt skall placera handen.

En bra övning, tycker jag, är att tvingas rida med benen upp-ut (de skall inte toucha sadeln). DÄR hittar man magstödet (och inser hur mycket man måste sträcka upp sig för att inte trilla av :) )och kan sedan släppa ner benen, avslappnade och fina. Denna övning kan även göra i skritt om du rider på egen hand.

Rid mycket utan stigbyglar för balansens skull, så fort du känner spänningarna så saktar du av, slappnar av och försöker igen.

Lycka till!
 
Sv: Ner med hälen upp med handen...

Ofta beror det på att man kniper med knäna.
Med mina elever som gör samma får de träna mycket i 3punkt sits för att hitta bättre tramp i stigbygeln. "Grodan" gör att man kommer ned lättare i sadeln.
Skriver från mobil, därför kort svar. Men dessa övningar är super bra :)
Är det fot, arm som "spökar" beror det oftast på något annat, de flesta problem kan man fixa genom att jobba med mellandelen -som är "centrum"
 

Liknande trådar

Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
26 047
Ridning Hej! Jag ska börja rida igen och var på en provlektion igår. Senast jag red var nog 14 år sedan... Jag kände mig trygg med hästarna och...
2
Svar
20
· Visningar
2 094
Senast: Rosett
·
Hästvård Nu måste jag dryfta lite med någon annan. Blir liksom inte riktigt klok på vad som är fel på vår ponny. För något är det, det känner jag...
2 3
Svar
45
· Visningar
8 656
Senast: prallan
·
Övr. Hund Min tollare fyller 2 år i slutet av mars. Han är en underbar hund med mycket energi och glädje. Vårt (eller egentligen mitt) problem är...
2 3
Svar
50
· Visningar
9 536
Senast: AlmostEasy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden V
  • Konsten att välja ett bra hundnamn
  • Hönstråden II

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp