Ner med hälarna!

Comatose

Trådstartare
Har den irriterande ovanan att jag gärna flyttar upp hälarna när jag ska skänkla på hästen jag rider. Hur sjutton gör man för att komma ihåg att låta bli det? :o
 
Sv: Ner med hälarna!

Har den irriterande ovanan att jag gärna flyttar upp hälarna när jag ska skänkla på hästen jag rider. Hur sjutton gör man för att komma ihåg att låta bli det? :o
läng stiglädrena? eller ja slappna av i benen...:) fast jag tror de flesta drar upp hälarna när de skänklar så du är inte ensam :)
 
Sv: Ner med hälarna!

Den låga hälen är ett resultat av det låga knäet! Fokusera på att göra dina ben långa, knäet nedåt-bakåt och lossa knä- och fotled. Då kan benet fjädra i stigbygeln -> hälen blir lägsta punkt.
 
Sv: Ner med hälarna!

jag hade också det problemet. Men tänk på att försöka få långa ben och skänkla med vaden. :)
 
Sv: Ner med hälarna!

Tänk-upp med tårna istället för -ner med hälarna. Då får du en mera avslappnad skänkel. Tänk också på att släppa ner knäna.
 
Sv: Ner med hälarna!

Jag har oxå det problemet. Men min nya ridlärare har börjat lära mig "Charlie Chaplin sitsen" - hoppsisten. Så nu har mina hälar börjat åka ner lite automatiskt, i allafall på hoppträningarna ;)
 
Sv: Ner med hälarna!

tänk som de andra redan har sagt på att hela benen ska vara långa, det är inte bara hälen som ska ner.
Det är också lättare om man skänklar mer med hela skänkeln än bara med hälen. För att komma åt med den måste man ju dra upp den:smirk:
 
Sv: Ner med hälarna!

För att komma åt med den måste man ju dra upp den

Nej nej, benet ska inte under några omständigheter dras upp:crazy:

Precis som det står i artiklen händer:
Trampar du inte ner hälen, så åker ditt knä automatisk upp när du vill bli stark i benet. Vad händer då? Jo, som ett brev läggs din vikt på fel sida i sadeln och motverkar just det du vill uppnå. Hästen får helt fel signaler – bara på grund av en för dåligt nedtrampad häl.

När man skänklar hästen ska inte ens foten vridas utan bara nuddas från sidan, om man ska hårdra detta med fina hjälper;)
 
Sv: Ner med hälarna!

Du kan ju försöka att skänkla mer med vaderna och benen så hälen håller sin position..:)
 
Sv: Ner med hälarna!

Tror att det var precis det som pascalle menade, för att skänkla med hälen måste man ju dra upp den och därför ska man istället trampa ner hälen och skänkla med hela skänkeln.


bigganl: "Upp med tårna" brukar min syster också säga. Hon påstår att det är lättare än att tänka "hälen ner". Jag har problem med både och, jag.... :p Fast det märks ju att hälen är lättare att hålla på plats när jag slappnar av i knäna och inte envisas med att hålla mig kvar i sadeln genom att knipa med knäna... :angel:
 
Sv: Ner med hälarna!

kniper också med knäna......:angel: eller gjorde nu när jag tog upp ridningen igen..har en jättebra teori om varför :idea: .. red nämligen med en syntetsadel i 4 år eller så.. som gärna "studsade ut" (om man inte satt på den satt den ju inte uhm som den skulle eller jag vet inte) så..tror att det blev så att jag tryckte till med knäna för o trycka in sadeln..haha.... :rofl:

har också lite problem med hälarna..fast oftast har jag foten ..tå-häl i en rak linje på nått vis..med hälen lite, lite ner :p
 
Sv: Ner med hälarna!

Hm, jag har också haft syntetsadel, i 9 år... Det kanske beror på det..? :angel: Fast jag tycker nog att mina syntetsadlar såg rätt så normala ut, men det kan ju vara skönt att skylla ifrån sig lite. ;)
 
Sv: Ner med hälarna!

sluta tänk på att hälen ska ner. Man tenderar att spänna sig i benet då. slappna av i benet och tänk istället att tårna ska stolta! funkar för mig!

Är benet avslappnat så ligger hälen rätt oavsett vad du gör. Tänk på att du inte ska skänkla med hälen utan med underbenet. hälen är reservplanen som inte ska användas ofta. Därav att sporren ska sitta på hälen och inte högre upp.

lycka till!
 
Sv: Ner med hälarna!

Håller med föregående svar om att en avslappnad skänkel ger korrekt här + att det ofta är lättare att tänka "tårna upp".
Men samtidigt ska väl hälen inte vara så väldigt långt ned vid dressyrridning i trepunktsits? Har hört att fotsulan ska vara mer eller mindre parallell med marken, eller ja, vertikal kanske jag ska säga... Men hälen ska ju aldrig komma uppåt, såklart.
 
Sv: Ner med hälarna!

stämmer. Är skänkeln avslappnad så har du en bra häl, dvs hyfsat parallell med marken. kan jämföras med at man sätter sig på en barstol i ridposition och dinglar med foten
 
Sv: Ner med hälarna!

Som andra skrivit så är hälen oftast bara en symptom.
Om man vill förenkla ännu mer för sig själv kan man under en period låta bli helt att skänkla med underskänkeln och försöka rida med lår/ sits och ev. spö (om hästen vägrar lyssna på lår/sits :p )
Kanske låter som att fuska, men oftast blir resultatet också bättre om man försöker ha tyngdpunkten i sitsen och alltid utgå från den när man ska be hästen om något! :idea:
 
Sv: Ner med hälarna!

Tänk inte "ner med hälarna", tänk upp med tårna istället, funkar alldeles utmärkt för mig! :D
 
Sv: Ner med hälarna!

Jag har sagt det på någon tråd innan, men jag tycker att tankesättet upp med tårna istället för ner med hälen fungerar fantastiskt bra! Innan jag fick det tipset tappade jag ofta stigbyglarna. Men det tog bara någon/några ridgånger att komma till rätta med det problemet pga av att jag tänkte annorlunda.

Jag drar också gärna upp hälen när jag skänklar. För att bli av med det så försöker jag tänka att hela insidan på benet ska vara lång och att hela insidan av benet driver. Men detta tycks ta mycket längre tid än att få fötterna att stanna i stygbyglarna....;)
 

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
224
Senast: Lavinia
·
Träning Tillsammans med min tränare ska vi rida in en 3 åring tillsammans. Jag är den som ska rida hästen i framtiden och under inridngen. Min...
Svar
6
· Visningar
1 032
Senast: Tora
·
Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
519
Senast: MiniLi
·
Ridning Min häst är diagnostiserad med en allvarlig Kissing spine som vi har rehabat sedan början av året och behandlat ryggen två gånger...
Svar
15
· Visningar
1 389
Senast: Cs218
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp