Nej nu ger jag upp!

Q

Qudexco

Nu har jag letat runt och läst allt hyper noga..och det enda jag har kommit fram till är att jag nog borde gå någon slags kurs eller iaf lära mig mer om avmaskning!! jaja iaf har jag en fråga till alla er kunniga innom detta ämne..Jag avmaskade iaf min häst med dubbel dos banminth för lite mer än 3 veckor sedan (3 dagar innan betessläpp) och nu har jag börjat rida igen men funderar på hur jag ska göra med avmaskingen..jag har ju alltid avmaskat honom med ivomec när jag stäält honom på stall igen men hur gör jag nu..ska jag vänta till slutet på nästa vecka när jag flyttar honom till att stå på stall på nätterna eller ska jag vänta längre än 4-4 1/2 vecka?? snälla någon kunnig ge mig nått slags råd om hur jag ska göra eller vart jag ska läsa eller vem jag ska fråga!

Ring någon veterinär klinik, de brukar man kunna rådgöra med så kan de göra ett schema för avmaskingen

jag har pratat med min vet på atg det enda hon har sagt till mig är att ge dubbeldos banminth inna bete och ivomec efter och växla mellan åren så jag ger benminth innan betet ena året och andra året ger jag ivomec innan betet.. :confused:

Det finns nog lika många teorier som människor om hur man ska göra med avmaskning. Ordet "betesläpp" skulle nog också behöva en definition för att få någon ordning på det. Betessläpp för mig är någon gång i maj, beroende lite på var i landet man bor och hur man har det med hagar. Dvs när hästarna börjar gå i sommarhagar/gräshagar (också beroende på hur stallet där man står har det). De kan ju redan gå på "bete" i maj, dvs gräshagar som används under sommaren, även om de fortfarande rids och kanske står inne på nätterna.

Om man talar om preparaten så tar Banminth och Ivomec samma maskar förutom bandmasken som är anledningen till den dubbla dosen, som bara banminthen (verksamma substansen Pyranthel, finns även i andra märken) tar, samt styngflugan som bara Ivomecen tar (verksam substans ivermectin, finns även i andra märken). Styngflugan kommer ju oftast inte förrän på sensommaren och finns inte alls i många områden och då är det egentligen helt onödigt att avmaska med Ivomec det året om man inte sett tecken på att man har styngflugan hos sig och fortsätt enligt ordination på Banminth paketen, brukar vara var 6-8 vecka från maj-sep. Om man har sett styngfluga hos sig använder man det preparatet någon gång i sep-okt, enligt mig och vad jag lärt mig ska tilläggas.

Så till dig skulle jag väl säga att om din häst fortfarande går ute i gräshagar åtminstone på dagarna så följ rek på banminthen över sommaren och ser du tecken på styngflugelarver/ägg framigenom, avsluta avmaskningsäsongen med en dos ivomec i sep-okt.

Det är väl Magdalena som rör sig här som är verkligt duktig på maskar. Hoppas hon kan hitta hit och rätta mig om jag har helt fel eller kanske har något mer att tillägga.

Banminths intervall är 4 veckor...Dubbel dos tar man som sagts ovan enbart för att bekämpa bandmasken...villket det finns bättre preparat mot...bla Droncit som tar fler stadier samt ENBARt bandmasken. Men har du gjort prov så du vet att den har förekomst av bandmask ?? Annars finns ingen anledning till dubbel dos. Betessläppär ju NÄR hästarna går på gräs...ej räknar man med sådant som kommer upp i rasthage..utan när man ämnar släppa i hage gjord enbart för sommarmånaderna. Rekommendationer finns för de som ALDRIG släpper sina hästar i sådana hagar..men det frågar du ju inte om så det lämnar jag där hän. Banminth proceduren upprepas var 4:e vecka, och ser du ingen Styngfluga, eller ägg...så kör med Banminth det sista du gör i höst också...sep/okt. Går din häst ensammen eller gäller det flera ? Slutligen är det MARKERNA man försöker hålla parasitfria med stategiska avmaskningar, inte i första hand för hästarnas skull. Lättast om man anser det vara en mask-djungel är ju att på vårkanten starta med: Träckprov...då kan man snabbt se vilket medel som är lämpligast att starta med, därefter planerar man betesgången på bästa sätt samt följer givna medels intervaller. Träckprovet ger ju svar på hur FÖREGÅENDE års maskplanering gått. Planering är A och O...och ärligt talat UTAn prov är det egentligen bara lite chansa och se...man vet på ett ungefär vad man stoppar i hästen, men har ingen aning om det behövs eller gör nytta.

Betessläppär ju NÄR hästarna går på gräs...ej räknar man med sådant som kommer upp i rasthage..utan när man ämnar släppa i hage gjord enbart för sommarmånaderna.

Jo, men en del har ju hästarna i gräshagar hemmavid, ej "rasthagar", säg redan i maj och juni, sedan släpper de ut dem på "sommarbete" 3-4 veckor i juli, och tar sedan hem dem till gräshagarna hemma igen. Säger då någon att avmaska innan du släpper på sommarbete så är ju sommarbete för den personen de veckorna i juli medan den egentligen går på bete redan ifrån maj. Förstår du hur jag menar att det kan behövas en närmare definition på "bete".

Men som du säger, träckprov är ju att rekomendera för att se om man behöver avmaska överhuvudtaget och i så fall mot vad. Resistensen hos maskarna börjar bli ett problem.

Ok, kanske uttryckte mig luddigt..säger som så här då: Det hästarna går i under installnings månaderna är ju rasthagar...allt annnat får ju ses som nån typ av betessläpp. Själv uppe i Norrland hade vi en speciell vårhage som vi alltid släppte hästarna i 1:a maj...detta var inget riktigt betessläpp, men dock ändå räknade vi detta som nåt slags betessläpp till sommarbetet i och med dom kom bort från sina vinterhagar och i och med denna vårhage så startade våran maskningsperiod. För hade vi väl släppt dom i våran vårhage så hade dom ej tillträde längre till sina rast/vinterhagar...Så jag förstår hur du menar.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag har hittat en 4 åring som jag gillar. Han var röntgad som 3 åring och ska röntgas av säljaren i nästa vecka igen, mest för...
Svar
19
· Visningar
2 107
Senast: Grazing
·
Hästvård *Lång tråd* Vad är rimliga symptom på 1400 epg på en 7 månaders gammal unghäst? Väntar på svar på odling för att se om det är lilla...
Svar
9
· Visningar
1 146
Senast: Habina
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 539
Senast: Freazer
·
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
28
· Visningar
3 276
Senast: malumbub
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar