Det finns nog lika många teorier som människor om hur man ska göra med avmaskning. Ordet "betesläpp" skulle nog också behöva en definition för att få någon ordning på det. Betessläpp för mig är någon gång i maj, beroende lite på var i landet man bor och hur man har det med hagar. Dvs när hästarna börjar gå i sommarhagar/gräshagar (också beroende på hur stallet där man står har det). De kan ju redan gå på "bete" i maj, dvs gräshagar som används under sommaren, även om de fortfarande rids och kanske står inne på nätterna.
Om man talar om preparaten så tar Banminth och Ivomec samma maskar förutom bandmasken som är anledningen till den dubbla dosen, som bara banminthen (verksamma substansen Pyranthel, finns även i andra märken) tar, samt styngflugan som bara Ivomecen tar (verksam substans ivermectin, finns även i andra märken). Styngflugan kommer ju oftast inte förrän på sensommaren och finns inte alls i många områden och då är det egentligen helt onödigt att avmaska med Ivomec det året om man inte sett tecken på att man har styngflugan hos sig och fortsätt enligt ordination på Banminth paketen, brukar vara var 6-8 vecka från maj-sep. Om man har sett styngfluga hos sig använder man det preparatet någon gång i sep-okt, enligt mig och vad jag lärt mig ska tilläggas.
Så till dig skulle jag väl säga att om din häst fortfarande går ute i gräshagar åtminstone på dagarna så följ rek på banminthen över sommaren och ser du tecken på styngflugelarver/ägg framigenom, avsluta avmaskningsäsongen med en dos ivomec i sep-okt.
Det är väl Magdalena som rör sig här som är verkligt duktig på maskar. Hoppas hon kan hitta hit och rätta mig om jag har helt fel eller kanske har något mer att tillägga.