Nehe, nu kan jag inte öppna filer heller!!

åke

Trådstartare
När jag ska öppna en fil så kommer denna texten upp. "Denna filen har inte något program associerat för att kunna utföra åtgärden. Skaffa en associering med hjälp av alternativet i mappalternativ i kontrollpanelen."
Men vart ska jag ändra då? Vilken ruta ska jag kryssa i?

Sv: Nehe, nu kan jag inte öppna filer heller!!

vet du vad det ar for typ av fil du vill oppna? ar det en av de bilder du sparade tidigare? om det ar en av bilderna, prova visa .jpg igen och prova. annars kan du hogerklicka pa bilden och valja 'oppna med' och oppna med det programmet du brukar anvanda.

risken ar att endelsen pa filen (.jpg) har forsvunnit och darfor registrerar inte maskinen att det ar en .jpg fil langre.

Senast ändrad:

Nej. Det är det inte. Det är en fil som jag har fått via mail. Filen heter XLS

Påpekar i förbifarten att Excelfiler kan innehålla farliga macron, så öppna den inte om du inte vet varför du har fått den.

Ok, tack, hivar skiten i papperskorgen.

Nu har jag fått en annan fil som jag inte kan öppna. Den heter pps. Vart i mappalternativen ska jag kryssa i? Alltså vad heter rutan?

Hmm... pps är powerpoint-presentation, samma som excel-filen ovan tillämpas

Det är en PowerPoint-presentation. Om inte datorn förstår att det är en sådan fil beror det förmodligen på att du inte har programmet PowerPoint i din dator.

Om du bara vill titta på filen så kan du installera PowerPoint viewer, som är gratis: http://www.microsoft.com/downloads/...40-14e1-467d-8dca-19d2a8fd7485&DisplayLang=sv

Vill du däremot jobba med filen och kunna uppdatera den så måste du antingen köpa Officepaketet eller installera något gratisalternativ (tex OpenOffice).

Tänk på att även PPS-filer kan innehålla skadliga macron, så Elftors varning gäller även dessa.

Ok tack det ska jag tänka på. Jag ska ta och leta upp ett BRA spam filter med tänkte jag.

Fungerade inte trots att jag tog hem programmet. Suck och dubbel suck.

Verkar som om du inte har officeprogrammen installerade på datorn dvs word,excel, access mfl

Jag har aldrig under alla mina år använt Outlook.
Det är nog en bidragande orsak till att jag aldrig har haft virus på mina maskiner.
Gmail tycker jag är ett jättebra alternativ.
Om man får en pps fil, så kan man välja om man vill se den som html.
Man kan då nästan se hur den ser ut, dvs text och bilder, men inte effekterna.
Men helt ok. :)
Jag är enig med de andra, jag tycker det låter som du inte har officepaketet installerat.
Och som redan blivit nämnt, så funkar open office ok, om du inte har ett gammalt officepaket liggandes någonstans.
mvh

Senast ändrad:

Antingen har det försvunnit av någon anledning, eller så har filassociationerna försvunnit (dom som säger vilket program som ska öppna vilken fil)

Jag hittade några skivor. Det heter Microsoft office 2000 och är i 4 olika skivor. Provar att installera det.

Japp det ska jag ha i åtanken. Tack för all hjälp. I mitt nästa liv så ska jag födas till datasnille...

Liknande trådar

Gravid - 1år Jag känner inte att jag tycker om mitt barn längre. Hur överlever man det? Jag älskar honom och skulle offra livet för honom när som om...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
26 387
Senast: Amk
·
Småbarn En fråga om barn, delat umgänge och jobb. Jag har två helt fantastiska små på 3 resp 6 år. Jag separerade från deras pappa i mars 2015...
Svar
12
· Visningar
1 850
Senast: Mammas
·
Skola & Jobb Hej här kommer en liten berättelse I december kom jag på vad jag ville plugga till på Högskolan. Jag är 25 år gammal och de flesta av...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 211
  • Låst
Tjatter Knappt har Katniss och Peeta hunnit hämta sig från Hungerspelen där de båda tack vare Katniss list lyckades överleva, förrän de ställs...
73 74 75
Svar
1 489
· Visningar
58 969
Senast: bollen__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka