Negativt om Slowfeeding nät

Sv: Negativt om Slowfeeding nät

*KL*

Vi har runda foderhäckar för häst ( 180 cm diameter) med skiva i botten så inte balen ligger direkt på backen. Vi har från denna vintersäsong provat slowfeeding nät över rund-balarna. Vi ska utvärdera när säsongen är klar men än så länge är det inga problem och spillet ha minskat till nästan ingenting. Varje dag när vi släpper tillbaka pållarna till betet så får de mineralbricks och får böja sig till flanken åt bägge håll samt backa. Det gör att vi har bra kolla på hur mjuka de är i nackarna, det har vi gjort i minst 10 år med våra hästar. Det gör också att de aldrig springer iväg när man tar av grimman utan väntar på "godiset" ;)

Balarna räcker 1-2 dagar längre också. Kollar tänderna hela tiden och har ännu inte sett någon förändring. De står lugnt och äter alla 9 st varav 5 unghingstar som blir 6 i år.
Jag hänger upp nätet men det får inte vara för spänt då blir det jobbigare att plocka hö för pållarna.
Hästarna är vana vid fri tillgång sedan 10 år tillbaka.

Så jag tycker det fungerar alldeles utmärkt men det gäller att använda det på rätt sätt.

Jag var lite emot det där med nät förut. Men då min häst helt plötsligt började att röra runt höet i hela boxen skaffade jag nät. När han rörde runt höet så åt han inte av det sen vilket gjorde att han tappade i vikt. Med nät så äter han upp allt ! :)

Men det är ju en jättestor skillnad att ha nät över en rundbal och det som diskuteras i tråden dvs portionerade givor i ett svängande vanligt finmaskigt när ala hönät. Jag hade aldrig oroat mig öht utifrån hur du fodrar, då funkar ju näten på ett helt annat sätt då det har stadga mot balen och bara ligger över den stadigt. eller har jag missuppfattat ditt upplägg/fodringsätt?

Det var bara en förklaring hur det funkar med rundbalsnät och det funkar alldeles utmärkt. Kan inte svara på hur andra användningsområde fungerar.
Menar att man inte kan förkasta metoden rakt över. ;)

Rolle
IpL

jag såg en som hade ett badkar, och så hade de ett slowfeeder liknande nät runt en höbal som de lagt i badkaret. verkade fungera alldeles utmärkt!!

inga problem med att hästen har konstig vinkel på nacken när den äter.

använder traktordäck fast lite högre, rensar inuti varje dag, har ingenting i botten.
billigt (gratis) och bra.

ibland sätter jag i ett småmaskigt nät, ett sånt som drar ihop sig. vänder det upp å ner fäster med karbinhakar i rep i sidorna som jag fäst runt däcket. Nätet kan glida upp och nedåt.

Min häst får sitt natthö i slowfeeding nät. Han fick även lunchen där med förut, men såg sedan en artikel om att veterinärer hade konstaterat att hästarna blir stela i nacken/hals av att stå och dra i slowfeeding näten. Och att det blir en onaturlig ställning för hästen att äta..

Men för mig har det bara vart positivt. Hästen krubbiter inte medan han äter hö och står bara i lugn och ro och äter istället. :)

Fast det där ser ut att vara ganska mycket spill och dom har inte ens tuggat klart O_o

Vad har ni lagt i botten av däcket?

Har en plyfaskiva som botten. Tro mig, när kusarna är klara med det som är i däcket länsas vartenda strå som hamnat utanför:p.

Ptja... eller så har man en otålig häst? Hon fick 3 kg på morgonen, 4 kg lunch, 2-3 kg middag ute, 2-3 kg i nätet + 1 kg på golvet när hon kom in, 3 kg kväll.
Häst 500 kg.

Hon är likadan nu när hon har höpåse. Hon leker med den, slänger runt, rycker, ibland kastar hon den över boxkanten till grannen... Hon är så i sin natur, ganska burdus och lekfull.

Senast ändrad:

Kl
Har börjat med nät i boxen till min på nätterna. Funkar så där då han verkar bli irriterad av att behöva stå och pilla fram maten, vilket gör att han river med fram hovarna = gräver upp hela spånbädden :meh:

Vi har använt nät till och från under några år. Vi har det stora rundbalsnätet, och med en foderhäck runt. Så det finns ingen risk att de fastnar med hovarna i nätet.

Men nu har jag slutat använda det då jag inte ser att det gör någon nytta. Oavsett vilka hästar vi haft i stallet så har de nämligen efter en bal lärt in sig tekniken så bra att de äter upp en bal precis lika fort med som utan nät. Och då ser inte jag nyttan med det. Bara extra jobb.

Vi har lättfödda hästar så jag hade ju önskat att nätet skulle förlänga ättiden! Men så är det tyvärr inte. Är det någon som testat med dubbla småmaskiga nät? Blir det för svårt för hästarna då tro?

Hej!

Började med rundbalsnät ( 35 mm maskor) denna vintern, också i runda foderhäckar. Det första jag observerat är att spillet minskat med c:a 80% och att balen räcket åtminstone en dag längre.

Rolle
IpL

Jag flyttade min ena till ett nytt stall härom veckan och när jag höll på att packa upp hennes grejer inkl ett slowfeeding nät kom tjejen som jobbar i stallet och sa INTE DET!! Det visade sig att stallägarens tinker dött i en olycka med ett hönät nyligen. Det var liksom inte läge att börja fråga hur nätet hängt etc men stallet är supervälskött och ägaren väldigt erfaren så jag utgår från att de hade tänkt till. Jag har använt nät i flera år och det har inte varit några uppenbara problem men efter det här vet jag inte längre. Och som många sagt blir ätställningen gärna skum. Bäst är någon slags höbord men hästarna fastnar ibland i de vi har i lösdriften. Dock har det aldrig hänt något allvarligt. Det lär finnas nån stendyr tysk variant som ska vara bra.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 090
Senast: Roheryn
·
Hästvård Hej! Ni som har hästar som har/haft såna, hur har ni märkt det? Har ni märkt det eller har ni röntgat och hittat det då? Hur vet man...
Svar
8
· Visningar
590
Senast: Lavinia
·
Utrustning Hej! Jag är helt ny till ridning, men funderar på att ge det ett försök. Har letat efter en hjälm som kan passa mig då det för...
Svar
1
· Visningar
199
Senast: Kristall10
·
Hästvård Hej allihopa! Jag har hamnat i en tråkig situation, och behöver lite tips på hur jag kan tänka för att inte bli för deppig. Nu till...
Svar
13
· Visningar
1 148
Senast: Kilauea
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Att inte vara så sentimental
  • Vad gör vi? Del CCVIII
  • ChatGPT

Hund, Katt, Andra Djur