Negativt om Slowfeeding nät

Sv: Negativt om Slowfeeding nät

Jag har haft smhn till mina sedan installningen i höstas och jag har bara positivt att säga om det. Hästarna är lugnare och äter i lugnare takt nu när de har mat längre tid för tyvärr kan inte mina gå på fri tillgång för då hade de rullat fram. Givetvis får man ju tänka till hur man ska hänga upp dem och i början gav jag en hel giva även på golvet ifall de inte fick ut något men de gick på näten först och det på golvet sist så de gillar nog sina nät. Mina sliter inte utan nappar ur hö´t. Jag har inte märkt något negativt på nackar eller tänder men kommer givetvis att utvärdera vid nästa tandkoll.

kl

Jag var på en föreläsning för ett tag sedan. En veterinär som föreläste om problem i hästens vardag.

Frågan kom upp om veterinären såg några problem med att hästarna åt ur nät, ätställning och tandslitage. Men det var inga problem enligt honom.

Själv har jag inte riktigt bestämt mig vart jag står i frågan.

Funderar dock på att sätta ett rundbalsnät över rundbalen med hö för att minska spill och nedskräpning.
Jag har provat lite smått med mindre hönät, och hästarna gillar att stå och pilla i dem. De rycker inte som min gamla häst gjorde utan de pillar ut strå för strå.

kl

Om hästarna föredrar att äta ur nät kan man ju fundera på hur de ä placerade jämfört med var man lägger grovfodret utan nät. Har hästen bättre uppsikt när den äter ur nätet? Det är ju en rätt trolig anledning till att den väljer nätet.

Vi har faktiskt en i stallet som blir stressad när hon inte får äta ur nät :)

Och vi har en som inte äter något som läggs på golvet utan det är nät som gäller.

Har fodrat med nät till många olika hästar under. Äldst många år och har bara haft en som fastnat och inga andra problem, tänder, nacke etc.

Hästar är ju barkare och äter även från träd så helt onaturligt är ju inte ätställningen. Vi har dock endast givit hönät på natten och inte till alla hästarna.

kl

Om hästarna föredrar att äta ur nät kan man ju fundera på hur de ä placerade jämfört med var man lägger grovfodret utan nät. Har hästen bättre uppsikt när den äter ur nätet? Det är ju en rätt trolig anledning till att den väljer nätet.

När det gäller oss så fodrar vi på samma ställe men hon ratar de som hamnar på golvet

Vårt nät (bara hon som har det) hänger ner från boxgallret, så hon ser inte mer då än från backen.

kl

Jag använder nät som komplement ute. Har två nät hängandes men lägger även ut grovfoder på marken. Hästarna har faktiskt sämre uppsikt när de äter från näten, men ändå så väljer de ofta att äta från näten. De växlar gärna, tar några tuggor från näten, går sedan och tar lite från marken och sedan tillbaka till näten igen. Omväxling förnöjer!

Nackdelar med näten? Jag skulle aldrig välja att ha enbart nät, men som komplement ute funkar de bra. Vill definitivt inte ha nät i boxen pga ev skaderisk.
Det är lite bökigt att fylla på dem, blir lite extrajobb varje morgon.

kl

Mina har valt nät även om det inneburit sämre uppsikt. Minns jag funderade en del varför det var "roligare" äta ur nät men kom inte på någon direkt förklaring mer än just "roligare"

kl

Jag tror många hästar är "pilliga", de gillar att göra saker med munnen. I det fria äter de gräs, örter etc, väljer ut några strån här och där, knaprar lite bark, äter några maskrosor..

När de får sitt hö i nät så kanske de får de utlopp för sin lust att pilla i sig lite mat här och där.
Samt ett visst "födosök" när de ska leta reda på strån som sticker ut ur nätet.

Det är inte bara att kasta i sig hur mycket som helst som när de äter helt fritt från en hög. Lite lön för mödan typ

Jag är en nybliven fan av slowfeeding nät! Det enda negativa jag har att säga är att den lösning jag har valt är dyr! Mina hästar är ute 12 timmar på dagen och står på box 12 timmar på natten.

Ute har jag sedan i somras runda foderbord med tak och i dessa har jag stora slowfeedning näst som fyller med hösilage, dvs samma funktion som med en rundbal med slowfeedingnät över. Foderborden är konstruerade så att hästarna utan problem kan äta med med lätt sänkt huvud - typ med nosen i höjd med övre delen av frambenen. Jag har ingen häst under ca 150 cm dock.
Det finns inget som hästarna kan fastna i - grimmorna tar jag av.

Mina hästar är alla lättfödda och jag är förundrad över hur fina de är. Den som behöver gå upp lite har gjort det och de andra håller sig precis lagom. Det går också åt exakt så mkt foder som det bör göra! På natten inne reglerar jag lite så att de mest lättfödda bara får lite hösilage och sedan får nöja sig med halmen, medan den som behöver lite mer får det.

Jag har inget spill alls och hästarna verkar jättenöjda.

Det negativa är alltså priset - ca 1500 st för näten och 20 000 pr st för foderborden ...

Och så möjligtvis att de kanske rör sig lite mindre i hagarna. Innan jag hade nätet gick de runt och betade mer ( de går i stora hagar med gräs) - nu står de och mumsar vid foderborden mest hela dagen!

Min häst har ätit ur slowfeedingnät sedan i somras, dvs ganska precis i ett halvår. Då bara ett mål om dagen - kvällsmålet. Resten av grovfodret har serverats utan nät. Det jag har uppskattat är att hästen äter lugnare och får en längre ättid, vilket han behöver (lättfödd, bantas och äter ca 2kg torrt hö/h. Dessutom visar han tydligt att han inte mår bra av att stå utan mat större delen av natten).

Men nu har jag slutat att fodra ur detta. Anledningarna:
- Min häst har börjat få fula slitage på framtänderna. Jag håller rätt bra koll på min hästs framtänder, eftersom de är lätta att hålla ett öga på utan veterinärens hjälp, och dessa slitage fanns inte under sommaren. De kommer alltså inte från t.ex. betesreducerare eller annat. De dök upp sent på hösten, och sedan såg de värre ut efter bara några veckor. Han sliter gärna lite i början, när han får maten, men sedan äter han lugnt och fint. Hästen hade kanonfina tänder innan (kollad), och ett korrekt bett etc.
- Hästen bygger underhals, och äter på samma sätt hur jag än hänger nätet. Han sliter inte, men han äter gärna ur mitten/övre delen av nätet snarare än att sänka huvudet och noppa ur botten. Han har relativt lätt för att bygga underhals, då han ofta spänner halsen när han blir stressad/orolig, och jag har jobbat hårt för att få bort den underhals han hade när jag köpte honom för ett par år sedan. Det är ingen extrem underhals han bygger, men den blir ändå rätt påtagligt starkare och han är tillräckligt stark i kroppen utan muskler på fel ställen ;) .

Halvt KL
in min erf. så hur mycket slowfeeding sliter på tänder/nacke beror även mkt på vilken typ av grovfoder man har i sina nät. Hö är lätt och väger inget - stråna är lätta att pilla/få ur. Silage varierar både i densitet och hur det är klippt. Långstråigt silage får de kämpa rätt bra för att få ut med ett högspänt nät som sväger fram och åter, och då använder de definitivt både framtänder och nacke, det är helt etablerat.

Jag har tom en gång för några år sen, mailat en leverantör utomlands som redan uppfunnit SMHt och säljer det världsvitt sen många år. Frågade då om det även fungerade som på hö, vid användning av silage. De visste inte ens vad silage var utan frågade intresserat vad jag menade och sen när jag förklarade fick jag ingen respons i fråga om deras erf. öht.
Men som sagt, det skiljer sig helt klart i det jag sett vad det är för grovfoder som ligger i näten. Och det finns definitivt inget sätt att inte framtänderna är involverade om näten hänger höga och frihängande och grovfodret i nätet är sånt att det väger och är långstråigt, som många silage är.

det har ju även sen måååånga år som jag skrev tidigare, varit redan konstaterat att även i fodring av vanliga hönät med hö, högt hängda i nät eller foderhäckar, så är det som råds av veterinär och tandläkare, att tänderna behöver kollas oftare just pga belastningen i en annan konstant vinkel högt upp. Det är öht inga konstigheter eller påhitt. FFa brukar de noteras som värt att ta i beaktning om man köpt löpfullblod som oftast fodras så, att extra tandkoll behöver göras pga detta.

självklart så finns inget problem om hästen inte fodras på detta sätt 24/7. De är gjorda att kunna äta och pilla i olika lägen liksom, men dukat smörgåsbord som även finmaskiga nät i fråga om fri tillgång innebär, i samma läge konstant dygnet runt är självklart en annan sak.

sen håller jag med de som noterat att hästarna ofta väljer nät före annat om de får välja. anledningen vet jag inget om men så verkar det vara. betyder inte i min värld att de vet vad som är bäst för dem. :D det brukar de sällan veta oavsett vad det gäller.

Senast ändrad:

Mina har nät och ibland hel bal. De spenderar lika mycket tid vid näten som vid balen, de vandrar ganska mycket.

* kl

Enda nackdelen för mig är att det tar längre tid att fylla nät än att ställa ut en bal.

sen håller jag med de som noterat att hästarna ofta väljer nät före annat om de får välja. anledningen vet jag inget om men så verkar det vara. betyder inte i min värld att de vet vad som är bäst för dem. :D det brukar de sällan veta oavsett vad det gäller.

Och gjorde de det, vet vad som var bäst för dem, skulle hönät inte behövas heller.. =)

Min gamla häst ( blev 30) klarade dig fint utan framtänder i överkäken i flera år ! Men oavsett detta så är det nog så att det spelar roll vilket material nätet är i för hur mycket det kan slita på tänderna. Som med allt går man ju väga fördelar mot nackdelar - jag tycket så här långt att fördelarna med att ha foderbord och nät är stora! Lång ättid, inget gegg på marken, minimalt spill.

Men det kan ju faktiskt vara så, att de vet vad som egentligen är bäst för dem?Oftast är det dock inte bäst för oss människor och passar inte in i vår hantering av dem ....

Detta att hästarna hellre äter ur näten än av det som läggs på golvet/marken måste ju betyda något. Vi har märkt detsamma här. Får de välja tar de näten, äter sig mätta där och ratar helt det som ligger på marken. Kanske är det viktigt för deras matsmältning att pilla i sig, inte äta för mycket på en gång?

Det ska bli spännande att se vad hästtandläkaren säger nu när de har haft nät i ett års tid. Om allt är ok med tänderna fortsätter vi absolut med näten, de funkar super här! (Vi hänger dem lågt så att de inte står med höjd nacke och äter. Oskodda hästar, inga grimmor, ihopknutna nät.)

Men det kan ju faktiskt vara så, att de vet vad som egentligen är bäst för dem?Oftast är det dock inte bäst för oss människor och passar inte in i vår hantering av dem ....

Detta att hästarna hellre äter ur näten än av det som läggs på golvet/marken måste ju betyda något. Vi har märkt detsamma här. Får de välja tar de näten, äter sig mätta där och ratar helt det som ligger på marken. Kanske är det viktigt för deras matsmältning att pilla i sig, inte äta för mycket på en gång?

Jag menade att om hästar visste vad som var bäst för dem, så skulle överätning, äta för snabbt etc inte vara ett problem, och slowfeedingnät för att öka ättiden skulle inte behövas. De har ju tillkommit av en anledning, och det är att hästarna om de får välja äter på tok för mycket. Tyvärr.

Sen tror jag som någon sa att de gillar näten för att de naturligt är "trickle feeders" och brukar få gå och leta efter mat etc.
Här ratas inte det på marken om jag har nät, inte heller mina kräsna svårfödda ratade det, utan det åt de upp också.

KL

Jag har haft nät till min gamla ponny sedan 2008. Det ökar ättiden med några få procent. Han gör dessutom ingen skillnad på om det är halm eller hö han äter, han börjar i ena änden och äter tills det är slut.
Han har aldrig haft några problem med tänderna (kollat dem ett par gånger genom åren), aldrig några låsningar, spänningar eller annat (kiropraktor och massör har kollat igenom honom med jämna mellanrum).

Enda anledningen till att jag fortfarande använder nät (till ett mål av fyra per dag) är att min andra ponny trampar runt i maten annars, trampar runt i den och bajsar på den. Onödigt med spill. Då lägger jag hellre den extra tiden på att fylla två nät ute i lösdriften.
Skulle funka precis lika bra med någon annan lösning, enda anledningen till att det är just nät med små maskor är att jag hade några liggandes.

nej de vet defintivt inte vad som är bäst för dem, gäller all domesticering av häst..... samt vilka de är som djur i sig. visste de sånt skulle de vare sig proppa i sig giftiga växter på bete, eller rycka av sig ett ben om de fastnat ngnstans .

sak samma med hund. eller katt. hundar proppar i sig det mesta och åker in på akut operation med dålig diagnos för att det ätit ett kvarts kilo enkronor, eller sten. eller katt äter giftiga växter i blomfönstret. som exempel.....

Senast ändrad:

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 090
Senast: Roheryn
·
Hästvård Hej! Ni som har hästar som har/haft såna, hur har ni märkt det? Har ni märkt det eller har ni röntgat och hittat det då? Hur vet man...
Svar
8
· Visningar
590
Senast: Lavinia
·
Utrustning Hej! Jag är helt ny till ridning, men funderar på att ge det ett försök. Har letat efter en hjälm som kan passa mig då det för...
Svar
1
· Visningar
199
Senast: Kristall10
·
Hästvård Hej allihopa! Jag har hamnat i en tråkig situation, och behöver lite tips på hur jag kan tänka för att inte bli för deppig. Nu till...
Svar
13
· Visningar
1 148
Senast: Kilauea
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Ridskoleryttare
  • Vi som letar häst II