Sv: Negativt om Slowfeeding nät
Negativa erfarenheter, ja! För det första anser jag inte att ätställningen är bra, att stå snett, rycka och slita vilket gjorde att min häst som provade nät första gången i höstas fick ont i nacken. Han röck frustrerat och fick dessutom kolik, men det kan ha berott på fler orsaker. Men en teori veterinären hade var att han kanske inte fick i sig tillräckligt och blev stressad. Han har tidigare visat stress om han inte fått tillräckligt med foder.
Det blev "foderlåda" istället. Det var flera negativa orsaker.
Det värsta var det som hände nu. Ett nytt ställe där det fanns slowfeedingnät hängandes i en tamp mot en vägg, de dinglade ganska rejält, vilket jag påpekade för min häst hugger efter näten. Igår när jag kom ser jag han stå ensam långt ifrån de andra som stod och åt. Funderade varför han inte hade täcke på sig i regnet. Sen ser jag ett svart bylte nedanför ett hönät och upptäcker till min fasa att det är hans. Bogspännena var sönderryckta, bensnörena var knäppta samt de två under magen. Hur i helsike hade hästen kommit ur täcket? Man kan ju bara ana vilken panik han känt. Inte en skråma, men med tanke på hur stenigt det var där i hagen måtte han ha haft tur. Han var chockad där han stod, stel och bara stirrade.
Aldrig mer hönät känner jag, hästen ska i möjligaste mån äta i sin naturliga ätställning. Så skönt att se honom stå i boxen med hö på golvet, buffandes och ett långsamt tuggande, njutningsfullt. Men att fodra nu i hagen på marken i lera är ju inte det optimala. Nät, nej får hitta annan lösning.