Negativt om Slowfeeding nät

Sv: Negativt om Slowfeeding nät

Är inte så tvärsäker på det där .... Tror vi oftast är för dåliga på att lyssna på våra djurs signaler.

Visst har vi avlat och domesticerat bort en hel massa naturliga funktioner (lär väl inte hända så ofta att en vildhäst dör för att den har ätit giftiga växter), men tror, efter ett liv ihop med hästar, hundar och katter, att vi som sagt missar en hel del.

Är inte så tvärsäker på det där .... Tror vi oftast är för dåliga på att lyssna på våra djurs signaler.

Visst har vi avlat och domesticerat bort en hel massa naturliga funktioner (lär väl inte hända så ofta att en vildhäst dör för att den har ätit giftiga växter), men tror, efter ett liv ihop med hästar, hundar och katter, att vi som sagt missar en hel del.

Fast vad skulle vi avlat bort? Vildhästar äter sig smällfeta på sommaren, och under svåra vintrar äter de helt enkelt vad de får tag på. De har lättare undvika giftiga växter då de har större områden att leta mat på än våra haghästar.

Tamhästarna äter sig smällfeta när mat finns, i väntan på svåra tider. Som aldrig kommer. Således är överätning på fri tillgång (bete eller grovfoder) ett problem. Hästarna förstår inte sitt eget bästa, varken att äta sig smällfet på bete kan ge fång (vildhästar får också fång) t ex, eller att det inte blir några svåra tider.

Hästar är kloka djur, absolut. Och låter de BLI att äta har de ofta en fullgod anledning (t ex om hästarna vägrar äta nya höet. Hur bra det än verkar för människor så är något på tok med det). Men de har verkligen noll koll ang sitt eget bästa när det gäller ATT äta en lagom mängd.

KL

De två stora får sitt hö två gånger per dygn (torrt hö med relativt fina strån) i smhn som hänger fritt och relativt högt upp (inte så de behöver sträcka sig upp men ändå så att inte ardennern kan bryta sig in i nätet ovanifrån..), minishettisen äter på marken i en "hage i hagen" då han ändå äter så långsamt så det räcker hela dagen typ.

Lägger jag lite under näten äter de likväl i näten först eller så går shettisen och pular i sig det, de stora äter hellre i sina nät.

Halm får de i form av en storbal i ligghallen, alltså obegränsad fri tillgång, de går där och pular lite sedan går de och gör annat. Fjorden på 23 år har ätit i smhn många år även innan hon kom till mig men har inga problem med sina tänder.

De stora är otroligt glupska båda två när de äter utan nät, och de fungerar inte på fri tillgång med det grovfodret jag har, hade jag fått välja hade jag gärna haft fri tillgång på ett hö med lagom bra kvot men som i princip var gjort av luft annars. Dock ser inte verkligheten ut sådan så jag har gjort det allra bästa av situationen.
Förlängt ättiden betydligt med flera timmar. Hade en episod när ardennern kom på att han kunde äta ovanifrån men höjde näten något och snörde ihop med bensnören i toppen så nu varar 10 kg hö lite längre än 30 minuter.. Han har definitivt noll koll på hur mycket mat (läs hö och grönt gräs..) som egentligen är bra för honom ;)

Summan av detta är väl egentligen då att det enda negativa med näten är att det är lite jobbigare att fylla dem än att lägga höet på marken.

Senast ändrad:

Fast vad skulle vi avlat bort? Vildhästar äter sig smällfeta på sommaren, och under svåra vintrar äter de helt enkelt vad de får tag på. De har lättare undvika giftiga växter då de har större områden att leta mat på än våra haghästar.

Tamhästarna äter sig smällfeta när mat finns, i väntan på svåra tider. Som aldrig kommer. Således är överätning på fri tillgång (bete eller grovfoder) ett problem. Hästarna förstår inte sitt eget bästa, varken att äta sig smällfet på bete kan ge fång (vildhästar får också fång) t ex, eller att det inte blir några svåra tider.

Hästar är kloka djur, absolut. Och låter de BLI att äta har de ofta en fullgod anledning (t ex om hästarna vägrar äta nya höet. Hur bra det än verkar för människor så är något på tok med det). Men de har verkligen noll koll ang sitt eget bästa när det gäller ATT äta en lagom mängd.

Ja verkligen ..
De som tror hästar vet sitt eget bästa har ngt att fundera på ...,

Det du skriver låter absolut vettigt. Jag är helt med på noterna.
Jag har dock bara gett torrt hö i mitt nät, och slitaget dök upp plötsligt och blev snabbt fulare när det blev synligt (sen tog jag ner nätet, så några mer långsiktiga - över några år - observationer av det har jag inte. Använde nätet i ca 6 månader totalt). Jag tror inte att jag kunnat hålla mer koll än jag gjort, iom att slitaget sitter i framkant av tänderna och syns utan minsta problem när jag viker upp hästens överläpp (vilket görs rätt ofta, gammal vana :p ).
Jag tycker inte att näten är dåliga, men har blivit varse om att det är värt att hålla ögonen öppna om man fodrar med dem. Det behöver inte bli problem (känner flera som använt sådana nät länge), men det kan uppenbarligen bli det.

Ja det kan absolut bli problem , även om det inte blir det för många , som jag var inne på i tidigare inlägg, att tex löp fullblod som fodras på rutin ofta i mkt högt hängande foderhäckar på väggen, etablerat rekommenderas tätare tandkontroller osv .

Precis som du är inne på så lär självklart även hästindividerna i sig spela roll vilka som påverkas mer än andra osv, beroende på hur de ser ut i bettet, samt flera andra variabler .

Vi använde nät till vår häst under ett år och jag var till en början nöjd. Nu har vi slutat med nät p.g.a. slitningarna på tänderna och för att hästen ryckte ut stråna så han blev stel i nacken. Nu är nacken bra och han mycket nöjdare när han kan buffa ut sin mat så som han vill ha den i boxen. Då han lätt blir för rund ger vi honom halm på kvällen så han får tugga under längre tid än vad han hade fått annars.

Negativa erfarenheter, ja! För det första anser jag inte att ätställningen är bra, att stå snett, rycka och slita vilket gjorde att min häst som provade nät första gången i höstas fick ont i nacken. Han röck frustrerat och fick dessutom kolik, men det kan ha berott på fler orsaker. Men en teori veterinären hade var att han kanske inte fick i sig tillräckligt och blev stressad. Han har tidigare visat stress om han inte fått tillräckligt med foder.
Det blev "foderlåda" istället. Det var flera negativa orsaker.

Det värsta var det som hände nu. Ett nytt ställe där det fanns slowfeedingnät hängandes i en tamp mot en vägg, de dinglade ganska rejält, vilket jag påpekade för min häst hugger efter näten. Igår när jag kom ser jag han stå ensam långt ifrån de andra som stod och åt. Funderade varför han inte hade täcke på sig i regnet. Sen ser jag ett svart bylte nedanför ett hönät och upptäcker till min fasa att det är hans. Bogspännena var sönderryckta, bensnörena var knäppta samt de två under magen. Hur i helsike hade hästen kommit ur täcket? Man kan ju bara ana vilken panik han känt. Inte en skråma, men med tanke på hur stenigt det var där i hagen måtte han ha haft tur. Han var chockad där han stod, stel och bara stirrade.

Aldrig mer hönät känner jag, hästen ska i möjligaste mån äta i sin naturliga ätställning. Så skönt att se honom stå i boxen med hö på golvet, buffandes och ett långsamt tuggande, njutningsfullt. Men att fodra nu i hagen på marken i lera är ju inte det optimala. Nät, nej får hitta annan lösning.

Tack, ja det blir nog en hölåda. Fritt foder på det naturliga sättet, ger lugn och ro hos både häst och människa? Tycker jag. Men man kan ha begränsat också och fylla lådan varje dag.

Tycker Mackan skrivit mkt klokt i denna tråd och jag håller helt med.

Det är väldigt onaturligt för hästen att äta ur nät på det sättet många gör.
Jag har också sett hästägare som köpt nät där de tycker det funkar bra men jag ser en frustrerad häst som inte alls är nöjd med detta nya utfodringssätt.
Man måste se individen och inte tro på vad försäljarens argument påstår.
Att den äter duktigt ur näten innebär inte att den vill äta på det sättet om den kunde välja.

Slitaget på framtänderna som en del individer får är inte bara skönhetsfel,nerslitna tänder kan ge smärtor som gör att det tex är mkt smärtsamt med ilningar då emaljen är nedsliten.
Att jämföra med en krubbitare med nedslitna framtänder.
Hästen kan reagera när den dricker vatten eller vid kall väderlek.
Tänder är levande material och allt för många lider i det tysta med tänder i dåligt skick.

Tyvärr är det onaturligt med nät och skaderisken finns där .Men jag är mer rädd för de kroniska skadorna än de akuta att fastna idem...

Min häst fastnade med en bakhov i det trots att jag hängt upp det högt, sedan åkte det ut. Hon fick några kilo i det varje kväll för att hålla sig borta från krubbitning, jag skulle inte fodra enbart med detta pga ätställningen samt det vansinniga ryckandet min häst höll på med då det inte gick nog fort att få ut maten...

Min häst fastnade med en bakhov i det trots att jag hängt upp det högt, sedan åkte det ut. Hon fick några kilo i det varje kväll för att hålla sig borta från krubbitning, jag skulle inte fodra enbart med detta pga ätställningen samt det vansinniga ryckandet min häst höll på med då det inte gick nog fort att få ut maten...

En fråga bara hur kommer det sig att hästen betedde sig så, dvs behövde få ut hör fort? Det tyder ju snarare på att den är extremt hungrig och då kanske den skulle behöva hö lite oftare.

Bara en tanke

Meningen med slowfeeding nät är ju att hästen ska ha tillgång till foder, alltid, eller ha förläng ättid eller att inte vara utan foder för många timmar.
Min häst som har svårt med näten, det spelar ingen roll hur mycket hö han fick men när han skulle äta ur nätet så var det ett frustrerat ryckande och ett stressmoment när han inte fick ut tillräckligt mycket.

Så det stämmer inte att han skulle varit hungrig och därför hugger i sitt nät. Han undrar vad f-n har människorna hittat på:crazy:
Tacka vet "jag" när jag får äta på mitt naturliga sätt och slippa få ont i min nacke;)

Jag blir bara nyfiken eftersom jag har stallet fullt av hästar och ingen har uppvisat detta beteende.

Vi ger dock inte i näten mer än till natten och på dagen har de fri tillgång. Våra är inte speciellt hungriga direkt utan har ju tillgång till att äta sig mätta under hela dagen.

Vi har samma upplägg. Fri tillgång på dagen och nattmaten i nät.
Det fungerar väldigt bra för oss.

Det skulle nog också fungera för min häst. Han mår bäst om han får stå och äta fritt när han vill och är då inte hungrig när han kommer in. Han blir bara så frustrerad när han inte får tag i höet som han är van vid. Han hugger i nätet. Med påföljden nu är att han slänger sig undan när jag närmar mig nacke hals. I 3 veckor provade vi nät + hö på marken vid morgonfodringen.

. Men att fodra nu i hagen på marken i lera är ju inte det optimala. Nät, nej får hitta annan lösning.

Jag är inte så förtjust i näten och har därför inte ens provat. Mina hästar får helt enkelt lite för mycket mat istället:o. Ute fodrar vi i traktordäck. Superbra och med minimerad skaderisk och helt lerfritt hö med väldigt lite spill. Och nöjda hästar förstås:).
66835_10201412593548688_702567154_n.jpg

Fast det där ser ut att vara ganska mycket spill och dom har inte ens tuggat klart O_o

Vad har ni lagt i botten av däcket?

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 090
Senast: Roheryn
·
Hästvård Hej! Ni som har hästar som har/haft såna, hur har ni märkt det? Har ni märkt det eller har ni röntgat och hittat det då? Hur vet man...
Svar
8
· Visningar
590
Senast: Lavinia
·
Utrustning Hej! Jag är helt ny till ridning, men funderar på att ge det ett försök. Har letat efter en hjälm som kan passa mig då det för...
Svar
1
· Visningar
199
Senast: Kristall10
·
Hästvård Hej allihopa! Jag har hamnat i en tråkig situation, och behöver lite tips på hur jag kan tänka för att inte bli för deppig. Nu till...
Svar
13
· Visningar
1 148
Senast: Kilauea
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Ridskoleryttare
  • Vi som letar häst II