negativt med nästan enbart galopparbete?

F

Fitness

När jag tränar dressyr rider jag nästan enbart galopparbete, men övergångar, tempoväxlingar, enkla byten mm. Det blir inte mycket trav alls. Kan det ha några negativa effekter?

Sv: negativt med nästan enbart galopparbete?

Jo , dt är bra med galoparbeten :) galopp är ju egentligen skonsammare än trav. Bara det inte blir för mkt.. att du rullar runt på en å samma 5 meters volt i fullgalopp, dt e nog inge bra XD men vanligt, lösgörande är nog bara nyttigt. sen beror det väll på hästens ålder , kondis, vad den orkar :)

Jag vet inte..men jag undrar varför du bara rider galopp? För mig kan det nog nästan bli tvärtom ibland:)
Det enda negativa jag kan komma på är väl att om (vilket jag antar att du inte har) om man har lite svårt för travarbetet, jobba hästen rätt osv.. att man inte tränar så mkt på det:)

Varför rider du nästan bara galopp?
För att den behöver mer jobb? Eller för att traven inte är rolig att rida i?

Det kan ju ha den negativa effekten att du blir sämre på att rida trav, men som sagt det beror på varför du hellre rider galopp.

Själv rider jag mest galopparbete, enkla byten osv. Funkar det så funkar traven sen.

Nu får ni rätta mej om jag har fel, men så här brukar min tränare säga:
Galoppen är en "reflexmässig" rörelse, i traven måste hästen arbeta mera med sina muskler, alltså jobbigare att trava. (självklart så är det mkt "muskelarbete", även i galopp/samlad galopp, så jag hoppas ni förstår vad jag menar. Men detta sa min tränare till mej, under utbildningen av min mkt lite ridna 6 åring. Gick över tygeln, och bakbena tre meter efter. Så därför var traven viktigare för just honom, för att stärka sej.)
Men som det lät på ditt inlägg, så orkar din häst gå i bra galopp (om du förstår vad jag menar), göra enkla byten osv, så då tycker jag inte att det är fel att galoppera mkt. För är övergångarna korrekta, osv, så orkar ju din häst. För mej var det så att, jag var tvungen att bygga upp muskler i traven, och konditionen i galoppen, till att börja med. När han stärkt sej i traven, så först då, orkade han galoppera ordentligt, utan att skena runt.
Om det har ngn negativ effekt, så är det nog att du får svårare att trava. (Jag tycker det är jobbigare att trava, än galoppera i dagsläget, men förut var det tvärt om.)

Detta är bara hur jag lärt mej/mina erfarenheter. Är det helt fel, får ngn säga till.

Ha`t så bra, o lycka till med ridningen:bump:

Senast ändrad av en moderator:

Jag rider mest i trav... Min ponny har inte kommit så långt i markarbetet än så henne är det bäst att jobba med traven, att få den lugn och så. Det är traven som kräver mest jobb så...

Men jag vet faktiskt inte om det kan ha nåpgra negativa effekter att bara rida i galopp. Jag har visserligen hört att galoppen är enlklare för hsäten, men det tror jag skiljer sig från häst till häst...

Jag tror att många är lite "ridskoleskadade". När jag red på ridskola så var det jämt så att man utförde en övning i skritt och sedan trav, eventuellt lite galopp. Sedan avslutade man oftast lektionen med galopp på volterna. Oftast var man nöjd om man fick hästen att hålla galoppen en stund.

Jag tog med det här till när jag red privathäst. Att jag skrittar och travar mest och galoppen blir liksom en grej på slutet. Men min tränare sa att jag lika gärna kunde göra galopparbeten ett pass. Så har jag liksom inte tänkt innan.

Men sedan beror det kanske på hur långt man har kommit i sin och hästens utbildning....

Ridskoleskadad :D Ja kanske det :) Jag som inte ridit på ridskola då? Jag tar galoppen lite som eliis beskriver.

Det är väl, som några sagt att traven kan bli bristande.
Men det beror ju mycket på dig och din häst.

Vill du tävla så är det ju bra att träna traven också, eftersom den är en stor del i många program.
Så den kan länga, öka och böja sig även i traven.
Jag tror att vissa hästar kan bli lite stelare i traven om de inte travas tillräckligt.

All ensidig träning är negativ!!!

Visst kan du ha rena galopp-pass, men Inte varje dag.

Fast...Traven är VÄLDIGT reflexmässig när den väl har kommit igång på rätt sätt (bl.a. via de långa senorna på benen, gaffelbandet och även ryggens ligament/fascior när hästen går rätt genom ryggen). Men däremot är traven jobbigare för ryggens muskulatur. I trav rör sig hela hästen väldigt mycket upp och ned och bålen tyngs mot marken i varje steg. Dessutom är det väldigt stora rotationskrafter som musklerna motverkar. I galoppen rör sig ryggen mycket i flexion/extension och mindre rotation. Dessutom är bäckenet mer vinklat och under hästen (även osamlad) i landningen efter svävfasen och det krävs mindre kraft för att stötta bålen. Du säger ju själv att din häst behövde stärkas i traven innan han orkade galoppera i form (alltså borde rimligtvis galoppen vara jobbigare).

Till trådskaparen:
Personligen tycker jag att traven är väldigt bra för att öka styrkan i ryggen och galoppen bra för att öka styrkan i bakdel. Traven är oftast bättre att jobba med rakriktningen i, men galopp blir ju lite rakriktande per automatik om man rider i bägge varven och speciellt om man lägger till den förvända galoppen. Men det beror ju mycket på hästen och vad den har lätt respektive svårt för. I övrigt håller jag med som någon annan sa att ensidigt arbete aldrig är bra i längden.

Jag vet inte..men jag undrar varför du bara rider galopp? För mig kan det nog nästan bli tvärtom ibland:)
Det enda negativa jag kan komma på är väl att om (vilket jag antar att du inte har) om man har lite svårt för travarbetet, jobba hästen rätt osv.. att man inte tränar så mkt på det:)

Jag har svårt att sitta ner och jobba i traven eftersom han har så stor trav. Det är nog den största anledningen. Och att han blir lösgjord av mkt galopparbete!

Jag förberedde mig för att försöka haspla ur mig en åsikt om det här, men då såg jag att du hunnit före med en snygg förklaring, tack o bock, då slapp jag tänka till!
Till trådskaparen:
Personligen tycker jag att traven är väldigt bra för att öka styrkan i ryggen och galoppen bra för att öka styrkan i bakdel. Traven är oftast bättre att jobba med rakriktningen i, men galopp blir ju lite rakriktande per automatik om man rider i bägge varven och speciellt om man lägger till den förvända galoppen. Men det beror ju mycket på hästen och vad den har lätt respektive svårt för. I övrigt håller jag med som någon annan sa att ensidigt arbete aldrig är bra i längden.
Mycket klokt och enligt mig helt korrekt!!:bow:

Har jobbat mycket med traven på ena hästen som lätt spänner ryggen och har svårt med rakriktningen, och är lycklig nu då jag kan börja med galopparbete på andra hästen som nu hittat styrka o sving i ryggen och nu behöver gå vidare med att bygga upp sin motor och övergången bakifrån bäckenet och genom ryggen.

När jag tränar dressyr rider jag nästan enbart galopparbete, men övergångar, tempoväxlingar, enkla byten mm. Det blir inte mycket trav alls. Kan det ha några negativa effekter?

Jag har Anky van Grunsvens video " anky her winning formula" och i den säger hon att hon jobbar hästarna mest i galopp, och speciellt med yngre hästar då det stärker dem. Jag har tidigare tränat för en A-tränare, vi fick alltid börja med att galoppera hästarna i ca 20 minuter i olika tempon, sedan var hästarna ganska lösgjorda. Så om du inte bara maler på utan, som du skriver, varierar galoppen så stärker du hästen och hästen får även en bättre trav av mycket galopparbete.

Jag tror oxå att det är bra.
Hästen har lättare att bära sig i galoppen o därmed bygga upp sig.

Jag tycker galopp är bra även som uppvärmning och framridning och dessutom är det lösgörande med galopp. MEN inte bromsad galopp där hästen nästan travar bak utan en rejäl galopp framåt ska det vara. Traven blir också bättre efter galopparbete.:d

Liknande trådar

Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
28
· Visningar
3 248
Senast: malumbub
·
Hästmänniskan Jag har haft min häst i många år och utbildat den själv med hjälp av tränare. Älskar hästen över allt annat och har ridit den tusentals...
Svar
17
· Visningar
3 422
Senast: Solstig
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
4 555
Senast: Fiorano
·
Ridning Viss rambling-varning bör nog utfärdas. 😆 Har, efter snart 2 år i ett nytt land, hittat ett mindre stall nära där jag bor som jag har...
Svar
4
· Visningar
1 747

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka