negativa tankar kring hästsport

B

Buppisen

Får ni någonsin en känsla när ni är ute och rider av "vad håller vi på med egentligen?"

Vad jag menar är att ni börjar tänka i negativa banor som att vad är vi för några som hoppar upp på ryggen på djur och drar iväg med dem på tävlingar och träningar, enbart för vårt höga nöjes skull? Vi betslar dem, sadlar, hittar på nya sporter, ja gud vet allt. Dessutom börjar man tänka på att hästsporten i mycket också bidrar till miljöförstöringar med alla utsläpp från bilar osv...

Jag får dessa tankar ibland, men slår bort dem snabbt. Får ni?

Sv: negativa tankar kring hästsport

jag får dom. vad ska man tänka då egentligen?

ja visst är det svårt...Jag tänker att världen är som det är. Vi får göra det bästa av situationen och vårda djuren så gott som vi kan, med hänsyn till den situation vi befinner oss i. Och undvika att köra en stor, tung bil till vardags ...

Ibland på helgerna kan jag känna så. När man möter transport efter transport. Milde tid vad vi drar runt med våra djur! Fast det är ju så kul, så man får väl göra sitt bästa för att de ska ha det bra när vi nu utnyttjar dem.

Tja efter bakslag kan jag tänka så. När adrenalinet avtar och rädslan av vad som kunde hänt kommer smygande.
Är detta verkligen nödvändigt för mig och/eller hästen? Vad ska jag med dessa djur till, hamstrar känns mer lockande då.
Men så börjar kugghjulen snurra och arbetet tar vid för att hitta lösning för hästen och mig.

Kan också tänka så ibland, men så vänder jag på det och tänker att om vi inte hade haft hästarna för vårt höga nöjes skull, så hade det förmodligen inte funnits några hästar alls, utom möjligtvis på zoo. Eftersom de inte egentligen behövs längre. Så det är ju bra att vi hästidioter finns för hästarnas skull. Dessutom tycker hästarna att det är latjo att komma ut på träning och tävling. Bara man hittar en balans och låter dem vara hästar ngra timmar varje dag...

Vill också tillägga att det minsta hästarna kan göra för oss att släpa runt på oss en timme om dagen,när de av oss får mockat, mat, blir pysslade , får komma ut i hagen med täcke på ryggen när det är dåligt väder. Jag jobbar 8 timmar om dagen, + stallskötsel på kvällen. Hästen min jobbar bara ½-1 timme om dagen! inte så jobbigt! Skulle gärna byta med honom!!!"!

Fast jag tror att om hästen fick välja hade den valt bort boxen, täcket och hagen och hellre varit vildhäst som den egentligen är född till. Snarare är det vår skydighet att se till att boxen är mockad eftersom vi väljer att stänga in den där, att täcket åker på vid dåligt väder eftersom vi väljer att klippa den och att den får komma ut så mkt som möjligt eftersom vi väljer att låsa in den i ett stall. Dessutom förtjänar den att få vara häst så mkt som möjligt eftersom vi sitter upp och rider, tränar och åker på tävlingar. Men visst tror jag att en häst kan tycka att det är skoj att få åka på tävling i lagoma doser det är inte det. Till viss del tycker jag att vi har skyldighet att stimulera hästen mentalt och fysiskt eftersom den inte får den stimulansen av att gå i en tråkig hage hela dagarna och sen stå i en trång box om natten, åtminstone om man jämför med den stimulansen den hade fått som vildhäst. Då ska den leta efter sin mat i stort sett dygnet runt (istället för att få den serverad i krubba), hålla koll på flocken och eventuella rovdjur. Den stimulansen måste ju ersättas, hur många hästar går inte uttråkade och deppiga i sin lilla fyrkant till hage utan att få ngn stimulans alls? Visst den måste inte ridas, men det finns annat man kan göra. Vi har en skyldighet att se till att hästen har det så bra som möjligt eftersom vi valt att hålla på det här...

Ja det händer.. men oftast känner jag mig mer "borta iskallen" och kan typ helt plötsligt komma på att fan jag sitter på en häst.. :D Känns som hjärnan inte är medveten om vad man sysslar med... men kan även tänka typ att fan vilket slit man håller på med som kostar dessutom.. detta borde man ju få lön för... mysko tankar..

Kanske inte funderar över att vi utnyttjar hästarna, men efter alla dödsfall/ allvarliga skador som varit på senaste tiden får man sig nog en rejäl tankeställare. Det är trots allt över ett halvt ton levande vikt vi hanterar och ibland sätter i händerna på oerfarna personer.

Jag tänker mycket på det. Ibland kan jag t.o.m tycka att det känns som djurplågeri att rida särskilt om man utsätter hästen för mycket träning. Men de verkar ju tycka det är kul, iaf våra.
Jag brukar tänka att jag faktiskt håller med mat och strö, samt faktiskt lägger över halva lönen på dom, då kan dom väl masa sig runt en timme om dagen med mej på ryggen, resten av tiden får de ju göra som de vill.

Fast jag tror att om hästen fick välja hade den valt bort boxen, täcket och hagen och hellre varit vildhäst som den egentligen är född till. Snarare är det vår skydighet att se till att boxen är mockad eftersom vi väljer att stänga in den där, att täcket åker på vid dåligt väder eftersom vi väljer att klippa den och att den får komma ut så mkt som möjligt eftersom vi väljer att låsa in den i ett stall. Dessutom förtjänar den att få vara häst så mkt som möjligt eftersom vi sitter upp och rider, tränar och åker på tävlingar. Men visst tror jag att en häst kan tycka att det är skoj att få åka på tävling i lagoma doser det är inte det. Till viss del tycker jag att vi har skyldighet att stimulera hästen mentalt och fysiskt eftersom den inte får den stimulansen av att gå i en tråkig hage hela dagarna och sen stå i en trång box om natten, åtminstone om man jämför med den stimulansen den hade fått som vildhäst. Då ska den leta efter sin mat i stort sett dygnet runt (istället för att få den serverad i krubba), hålla koll på flocken och eventuella rovdjur. Den stimulansen måste ju ersättas, hur många hästar går inte uttråkade och deppiga i sin lilla fyrkant till hage utan att få ngn stimulans alls? Visst den måste inte ridas, men det finns annat man kan göra. Vi har en skyldighet att se till att hästen har det så bra som möjligt eftersom vi valt att hålla på det här...

Nu har jag ingen vildhäst och min häst vill inte var någon vildhäst heller! Han har precis kommit in från betet och nöjdare häst får man leta efter! Han älskar att komma in i boxen! Han tyckte det var urtråkigt sista veckorna på bete, och vill gärna komma igång och arbeta och komma ut på ridturer. Vill påpeka att han går i stora hagar där han kan ströva tillsammans med kompisar och äta gräs hela dagen. så nej -att vara vildhäst är inte hans melodi...

Vill också tillägga att det minsta hästarna kan göra för oss att släpa runt på oss en timme om dagen,när de av oss får mockat, mat, blir pysslade , får komma ut i hagen med täcke på ryggen när det är dåligt väder. Jag jobbar 8 timmar om dagen, + stallskötsel på kvällen. Hästen min jobbar bara ½-1 timme om dagen! inte så jobbigt! Skulle gärna byta med honom!!!"!

:confused: Vaddå förmänskliga hästen.

Fast jag tror att om hästen fick välja hade den valt bort boxen, täcket och hagen och hellre varit vildhäst som den egentligen är född till.

Tror inte alls på det. För det första är inte våra hästar "födda till" att vara vilda, dom är ju vana att ha det såhär så länge dom kan minnas. För det andra tycker jag inte att man ska ha en överromantisk syn på hur det är att vara vildhäst, det är nog ett väldigt hårt (och kort) liv. Jag har ett stycke häst som skadade sig svårt för några år sedan och ett stycke häst som har återkommande fång. Båda två hade varit vargmat i naturen, inte överlevt och fårt behandling och gått vidare och haft de finfina liv som de har nu.

Men ja, jag blir också supertveksam ibland ffa där det gäller en del hästsport. Enda man kan göra är vara så schysst som möjligt mot sin egen häst och vara en så god och förstående ägare som möjligt. Samt vara en del i en bra opinion.

Jag har faktiskt aldrig tänkt så med hästar men däremot när jag är ute och går med min hund i koppel kan jag tänka så. Då kommer tanken ibland att: vem är jag att sätta ett band runt henne och "tvinga" henne att följa med? Men sen, sekunden efter, så vet jag att hon skulle följa mig även utan koppel. Kopplet är bara ett nödvändigt ont när man bor inne i en tätort. När vi är på landet är hon alltid lös (förutom när hon löper för då drar hon på karl-jakt :devil: )

Liknande trådar

Avel Jag har ett sto på 14år som varit dräktig 4gånger. Första gången hon var dräktig var 2014 men då kastade hon så då betäckte man henne...
2
Svar
36
· Visningar
7 275
Senast: Masse
·
Relationer För min mentala hälsas skull så söker jag objektiva tolkningar kring det nyligen utbrutna WW3 mellan mig och min karl. Konflikten...
19 20 21
Svar
410
· Visningar
40 171
Skola & Jobb Kort backstory: Jag är förtidspensionär, har inte jobbat innan så jag har en fjuttig garantiersättning på 7600 kr/månad efter skatt (pga...
2
Svar
20
· Visningar
5 969
Senast: gul_zebra
·
Utrustning Varning för novell! Min ponny/häst har världssvår rygg och vi hittar inget som ligger bra.... Han är nu ganska omusklad, speciellt...
Svar
17
· Visningar
4 120
Senast: lillamy73
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama