Negativ reaktion på feliway?

Alexandra_W

Trådstartare
Jag skaffade mig för första gången i livet en feliway, med baktanken att det kunde hjälpa katterna med det sista lilla i att bli goda vänner och även underlätta när katt tre ska introduceras.

Innan feliway hade det gått stadigt framåt med en nyintroducering av vuxen katt till annan vuxen katt. Inget agg, men nya katten var fortfarande lite rädd vid närkontakt och fräste. Så tänkte som sagt att feliway kunde hjälpa med det sista lilla.

Sagt och gjort, jag kopplar in den. Ett dygn senare är den gamla kastrerade hankatten som förbytt. Han stalkar oupphörligen den nya katten, han går omkring och knorrjamar och är alltmänt knepig i beteendet. När nya katten gick på lådan, eller ja skulle gå på lådan skenade han dit som en projektil och stod och psykstirrade utanför. Och som sagt avancerad stalking hela jäkla tiden. Jag fattade först ingenting och försökte febrilt räkna ut om något hänt mellan katterna eller varför det "plötsligt" vänt och börjar gå åt fel håll med introduceringen.

Googlade lite, just efter fall/anledningar där en nyintroducering gått bra men det vänt. Av en slump läser jag ett inlägg där en katt reagerat ungefär som min på feliway och ägaren tolkat det som att katten reagerar på feromerna som om det gått omkring/är en annan främmande katt på reviret. Lät inte helt ologiskt. Googlade på negativa effekter av feliway men inte mer än anekdotiska träffar.

Men jag kopplade ur diffusorn igen. 24 h senare är hankatten fullt normal igen. För att veta säkert skulle jag behöva koppla in den igen och beteendet återkom men det är jag av förståeliga skäl inte såå sugen på.

Men har någon annan varit med om/vet om någon som fått negativ/motsatt effekt av feliway?

Jag har läst på andra kattforum att vissa katter 'snedtänder¨på Feliway och plötsligt blir aggressiva och går omkring och vrålar och revirmarkerar. Så ja man vet aldrig säkert om de kommer att fungera eller inte, även om det gör det på de flesta katter. Har tror för mig att de ska finnas andra alternativ

Jag har aldrig varit med om det (mina, speciellt Missia, brukar stå framför dosan och se lite hypnotiserade ut under några sekunder :D) men jag är inte förvånad. Jag ser ju en stark positiv effekt men självklart kan det då slå åt andra hållet.

Jag har ingen negativt effekt av Feliway på det viset, däremot har jag erfarenhet av helt utebliven effekt (annat än att det irriterat mina luftvägar).

Tycker att Feliway är grovt överskattat och ges cred för mycket det inte finns några som helst belägg för.

Den enda negativa effekten jag haft av Feliway är på min tapet! Såg för en vecka sedan att jag fått en stor fettfläck där den avdunstar. Surt :grin::banghead:

Jag provade hundvarianten (DAP) förr - noll effekt. Så jag var beredd på ingen effekt med feliway. Men inte negativ, därför jag blev nyfiken om andra stött på det.

Sura pengar bortkastade bara, men kanske går sälja vidare.

Jag provade faktiskt koppla in den igen. Samma sak hände. Klart skumt.

Väldans skumt men det är ju ingen garanti för att det fungerar. Mina damer kommer mycket bättre överens med Feliway men de avskyr varandra ändå (fast med mindre väs och fräs). Jag kommer aldrig igen att ha en delvis oriental med en annan katt igen för jag tror tyvärr att det är det som ställer till det. Antingen blir det två "riktiga" huskatter eller två med orientalinslag/orientaler.

Väldans skumt men det är ju ingen garanti för att det fungerar. Mina damer kommer mycket bättre överens med Feliway men de avskyr varandra ändå (fast med mindre väs och fräs). Jag kommer aldrig igen att ha en delvis oriental med en annan katt igen för jag tror tyvärr att det är det som ställer till det. Antingen blir det två "riktiga" huskatter eller två med orientalinslag/orientaler.

Mja. Jag vet inte jag. Haft siames och siames, samt siameser med bondkatt/er. Och en siames med bondkatt. Inga problem.

Nu har jag tre siameser varav två levt ihop och den tredje funkat super vid alla kattintroduktioner förr. Och osämja så det förslår.. Två går ihop men den tredje fungerar inte med någon, inte ens den som den levt ihop med innan..

Liknande trådar

Övr. Katt Finns en annan tråd med bättre bakgrund. Men i korthet har jag hastigt fått ta hem en tidigare förvildad katt som bott ute. Katten...
2
Svar
24
· Visningar
4 421
Senast: Alexandra_W
·
Katthälsa Min mamma bor i hus på landet och har två katter. Hennes granne har en katt. Alla tre katterna är/har varit kompisar och stryker...
Svar
1
· Visningar
1 006
Senast: MonteRose
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCIV
  • Gift vid första ögonkastet 2024
  • Black Friday

Hund, Katt, Andra Djur