Neej inte igen...!

• Övr. Hund
  • Trådstartare Trådstartare anja23
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 15
  • Visningar Visningar 1 093
A

anja23

Vår valp har under de sex veckor hon varit hos oss varit väldigt känslig i magen, och haft diarre sex/sju gånger i några dagar varje gång.
Först trodde vi att det berodde på att hon lyckades få i sig kattskit ibland ute, men nu verkar det inte som det längre. Då hon inte ätit kattskit på flera veckor.

Då hon blir dåligt bajsar hon 5 gånger på en natt, och sen lika mycket på dagen. Löst.
Vi brukar ge henne ris och fiskdiet tills hon blir bra.

Nu hade hon kunnat äta sitt foder i 2,5 vecka (stort rekord) men så blir hon dålig igen inatt:eek:. Fram med riset och fisken igen, suck.

Är det någon som har erfarenhet av valpar med så känslig mage? Finns det nåt man kan göra eller ska jag fortsätta som tidigare?

Sv: Neej inte igen...!

Hmm jag skulle nog diskuterat problemet med en veterinär faktiskt, när det är så ofta på så kort tid.

Vad äter valpen för foder nu ?

Hon äter RC maxi babydog.
Jag har pratat med både uppfödaren och veterinär då hon var dålig för några veckor sedan, de sa bara att jag skulle ge ris och fisk.
Att valpar kunde vara känsliga första tiden.
Men nu har hon ju bott här 1,5 månad så jag tycker inte det är första tidenlängre. :confused:

Valpar kan ha känslig mage, det hade våran lilla skit när hon var liten ..

Men jag tycker att din valp har det lite för ofta om ni dessutom är säkra på att valpen inte fått i sig annan skit?

Kanske skulle du kontakta en annan veterinär för ett 2:a utlåtande ?

Ja jag får göra det!
Men väntar till imorgonbitti då bästa veterinären har telefontid. Är ju troligvis inget akut eftersom det hållit på länge utan nån allmänpåverkan. :crazy:

Hej !
små valpar är besvärliga ibland med magarna ! Jag vet sitter med två här som hoppar av och ann i magarna ;)

Det vi gör är att vi ger dom pro-kolin+ finns att köpa hos veterinärer. detta återställer tarmbalansen i magen på valpen , Har funkar utmärkt på mina små,
Så åk till din vet och fråga vad han tycker om det.

Lycka til Tesora

Min kusin skaffade i sommras en liten chow-chow-valp.Han beskriver precis dessa symtom,med korta intervaller av bra i magen och sen dålig igen.

Hans vetriär tror det handlar om foderallergi och de håller på att göra utredning.

Jag tycker du ska kolla upp det,då det inte är normalt att jämt och ständigt vara dålig i magen.

lycka till

Veterinären jag pratade med tidigare trodde inte det var foderallergi då hon ibland klarar sig på det, och för att det var det foder hon åt då hon kom.
Men jag ringer en annan vet imorgon för råd även om diarren blivit bättre, ska även fråga om pro-kolin då.

Det känns så hemskt att ge en liten valp som växer som mest bara dietmat.
Hon behöver ju all näring och fett hon kan få den lilla spinkisen. :(

Lämna in ett avföringsprov för odling, och be dom kolla om det finns mask.

Precis vad jag skulle skriva, när hunden blir dålig i magen flera gånger utan synbar anledning kan det vara parasiter som är orsaken.

När min tik var liten var hon också jättekänslig i magen, och det kan säkert ha berott på mask, men då visste jag inte det. Då var jag livrädd att ge henne något annat än sitt foder, men nu när hon har blivit vuxen har hon helt normal mage och klarar det mesta i matväg.
Så be veterinären kolla avföringen, eller så kan du köpa ett "kolla masken" paket på apoteket och skicka in själv, du får svar på ett par dagar bara.

Lämna in ett avföringsprov för odling, och be dom kolla om det finns mask.

Men jag tror inte det kan vara mask.
Hon avmaskades vid 12v (för två veckor sen).
iofs kanske det är väldigt lätt att få mask av kattbajs och hon kanske fått sig nåt smakprov utan att vi sett det nyligen.

Det var förmodligen mask, och kattbajset anledningen till det!

Jag rådfrågade uppfödaren som tyckte det var onödigt att ringa veterinären igen.
Tydligen är det så att maskäggen tar två veckor innan de kläcks, därför ska man avmaska två gånger inom 14 dagar med banmith.

Det stämde ju väldigt exakt med hennes "magsjuka"
Hon var dålig, vi avmaskade. 2,5 veckor senare dålig igen.

Vi avmaskade igen i fredagskväll, och nu är hon prima i magen igen.
Så nu blir det att ta en till dos inom två veckor!

Faktiskt så borde kattägare som bor i radhusområde (eller tättbebyggt) gå ut och plocka kattskit ibland också.:eek:

Jag vet iaf att de skulle bli rejält irriterade om jag skulle börja lämna hundbajset på gården.

Vi hade samma problem med vår valp och dess mamma när valpen var liten. Ett helvete som återkom gång på gång. Ända tills jag gav dem koltabletter. Frågade för säkerhets skull på djurapoteket innan och de sa meddetsamma att gjorde det ingen nytta så gjorde det ingen skada.

Men nytta gjorde det. Diarrén försvann på båda och återkom aldrig mer.

Såg att du kommit till rätta med det. Skönt!

Är hon avmaskad som hon ska? Man ska avmaska valpen hemma typ strax innan 12-veckorsvaccinet vill jag minnas.
Min ena hund är magsjuk nu och vi har fått order att ge Diarsanyl (finns hos vet och på apoteket) + vatten, filmjölk, välling... ingen fast föda förrän avföringen är fast då ska han ha burkmat (Hills d/d, köps hos veterinär). Vet även de som gått över till Klass färskfoder om dom haft känsliga magar och det har blivit bra då :idea:

Liknande trådar

Hundhälsa Hej Min valp på 12 veckor som har varit någorlunda rumsren (ca 0-4 olyckor om dagen), säger alltid till eller så ser man när han behöver...
Svar
4
· Visningar
1 325
Katthälsa Min katt har blivit diagnostiserad med kronisk inflammation i gallgångar och tarmväggar och får kortison mot detta. Har ätit det i några...
Svar
5
· Visningar
592
Senast: Celinehenn
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 910
Senast: Snurrfian
·
Hundhälsa Hejsan, Min hund på 12 år har haft känslig mage i många år. Vi gav henne pro-kolin+ för hård och rumlande mage vid behov i flera...
Svar
1
· Visningar
1 150
Senast: Tjholahopp
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka