Nedtrappning av träning - vad tänka på?

LinnéaL

Trådstartare
Vid två tillfällen i höst ska jag på tjänsteresa under fyra dagar. Det innebär att min häst måste vila dessa dagar. Min häst är i hög kondition och arbetas i princip varje dag. Någon enstaka dag där hon står helt och hållet kan hon ha, men i övrigt innebär vilodagarna att jag åtminstone skrittar henne för hand. Hon har drabbats av kolik vid ett par tillfällen så jag låter henne inte gärna bli stående.

Men nu måste hon alltså vila helt (så när som på hagvistelse förstås). Vad ska jag då tänka på för att undvika till exempel korsförlamning, som har förstått jag kan drabba hästar i hög kondition som ställs av?

Eftersom jag har ett så bra hö får hon nästan inget kraftfoder: 0,5 kg havre per dag. Därtill får hon betfor och linfrö. När man ger så pass lite havre, behöver man ändå dra ner på givan för att undvika korsförlamning? Hur är det med betforen?

Behöver man trappa ned träningen inför en fyradagarsvila? Med jogging och skritt några dagar inför avställningen?

Ni får ursäkta mina korkade frågor, men jag har aldrig haft en häst som fått korsförlamning. Kolik däremot, det är jag expert på.. :angel:

Hästen det handlar om är ett femårigt halvblodssto.

Sv: Nedtrappning av träning - vad tänka på?

Hejsan! :)
Om jag vore du skulle jag strypa havren, lite betfor och mineraler räcker om hon vilar med så bra hö. Kanske skritta de sista dagarna innan vila så hon inte har nytränade muskler som stelnar till under vilan. Minska kraftfodret dagarna innan vila och trappa upp det sedan. Jag vet inte hur försiktig man behöver vara i igångsättningen efter vilan, bara man trappar ned/upp fodret under någon dag.
Ston drabbas oftare av korsförlamning är valackar/hingstar.

Hej själv! :)

Låter vettigt, och som jag hade tänkt att göra. Har betfor ingen inverkan på eventuell korsförlamning?

Tycker du att jag är överförsiktig förresten? Jag vet bara inte hur min häst kan tänkas reagera på flera dagars vila, för i så här hög kondition har hon inte varit tidigare.

Man ska varken överutfodra med energi eller protein för att förebygga korsförlamning. Men lite betfor borde inte ha betydelse. Blir hon inte lite ledsen i ögat om hon inte får någon kraft alls? ;) Eller så kan du ju ge lite morötter eller äpplen i stället, det får hon knappast korsförlamning av.

Jag tycker absolut inte du är överförsiktig! :) Tänk om det händer något, hur skyldig känner man sig inte då om man fuskat? Speciellt såhär i början när du inte vet hur hon reagerar på vila med sin nya, höga kondis. Dessutom får de lättare korsförlamning igen om de haft det som unga.

Hon får ju lite kraft. För syns skull. Annars skulle hon riva stallet.. :angel:

Liknande trådar

Hästvård Vår häst har en envis liten hälta lokaliserad till höger framhov som visar sig som en "nickning" framförallt vid longering i höger varv...
2
Svar
24
· Visningar
7 417
Senast: mackan
·
Hästvård Varning för sjukt långt inlägg!! Håller på och ältar.. Har varit på återbesök hos vet idag och hästen är fortfarande halt. Jag...
Svar
19
· Visningar
5 331
Foder & Strö Vi har en mycket svårfödd häst som vi inte riktigt får ordning på, och jag har slut på idéer. Hon är ett 13-årigt ädelt halvblodssto...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
16 038
Senast: axel
·
Hästvård Inköpt i nov -07. Fd galoppör, löpt flitigt i många år (sprungit in en halv miljon). Ingen skadehistorik jag känner till, förutom fula...
2
Svar
23
· Visningar
4 888

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka