Nedsprutad med rengöringsmedel

Sinfonie

Trådstartare
Min katt släpptes ut runt 10 tiden imorse, när hon sedan kom in runt 14, upptäckte jag att hon hade något intorkat i princip hela pälsen.
Det började vid nacken/halsen och slutade vid svansen. Jag luktade på det - det luktade precis som Ajax.
Alltså har någon sprutat ner min katt med rengöringsmedel.:eek:

Genast åkte jag till djuraffären, pratade med expediten (som blev rasande) och rekommenderade ett milt schampoo, och att jag tvättade henne flera gånger om.
Så nu ligger kissen i knät, spinner och tvättar sig, och är alldeles blöt.

Jag ringde veterinären, förklarade läget och hur hon mår.
Hon är pigg och vaken, så hon trodde inte att det var något, och de hade ingen tid förren om flera dagar, och hon sa att är hon pigg och är klar så har jag inget att oroa mig för, men gav mig numret till jourveterinär ifall hon blir sämre, eller om jag blir för orolig och behöver prata med nån.

Men, hur kan man göra så mot ett djur?:crazy:
Visst, jag kan förstå om man inte vill ha katter springandes hos sig, men spruta vatten, kasta en hink vatten så sticker hon direkt.
Det här är ju djurplågeri.. som kommer att anmälas.

Sv: Nedsprutad med rengöringsmedel

Det var väl någon som tyckte h*n var smart. Försökte få katten att må riktigt dåligt så att den aldrig skulle komma tillbaka...

Jag blir så trött på folk! :mad:
Om de tycker katten stör så kan de banne mig ha modet att prata med kattägaren först för att komma fram till en lösning och om man inte vet vem ägaren är så kan man ju faktiskt använda vatten istället.

Spurs verkar må bra, ligger lugnt och vilar bredvid datorn nu, förut var hon uppe och sprang.

Nu kommer hon då inte få gå lös mer, utan det blir sele tills jag får tillfälle att bygga en ordentlig rasthage.
Jag har också skickat en insändare till lokaltidningen om händelsen, och uppmanat dom att använda vatten nästa gång en oönskad katt dyker upp..

Tydligen var det inte alls länge sedan någon/några drog ut klorna på en stackars katt i andra änden av stan..

För någon måste naturligtvis ha gjort det för att plåga din katt? Den kan inte ha kommit i vägen då någon tvättat en bil, en båt eller något annat stort? Katten ligger under bilen, bilägaren tvättar bilen och när schampot rinner nerför bilen passar katten på att sticka ut och blir blöt.

Det har hänt en av mina katter.

Jag håller med, det måste inte ha varit planerat. Det kan ha gått till precis så här som Snuffsan beskriver.

Kan ju också ha varit nåt barn som fått tag i fel vattenspruta(givetvis ska man som förälder ha koll på sina barn och sina rengöringsprodukter)men olyckor händer, och barn är ju barn ibland, tänker inte så mycket på att en katt blir riktigt rädd av sånt, utan bara att det ser roligt ut.

Men fy, om det varit medvetet rakt av, det suger:mad:
Bara han inte fick i ögonen och så, så kommer det nog bli bra. Och det kan ju vara en god idé att ha sin katt under uppsikt, en utekatt lever ju betydligt farligare än en innekatt.

Berätta gärna hur det går, och om du kommer på vem som gjort det(ja, jag menar inte namn och nummer alltså)utan bara vad som hänt egentligen!

Ha det bra, du och kissen!

Jag är nog kluven, dels bör man hålla koll på sin katt när den går ut,just för att det finns människor som inte vill ha andras katter hos sig,det finns tom personer som är såpass allergiska att det kan bli livshotade.

Å andra sidan tycker jag det är fel att ge sig på djuren.

Å andra sidan igen skulle jag gissa att det var en människa som tog första bästa tillhygge och sprayade, alla har inte en hink vatten i bakfickan i beredskap för ovälkomna katter.

Spurs mår bara fint, äter, dricker, sover och leker. Mer missnöjd med det nya livet som sel-katt än de 5-6 gångerna jag hade schampoo i pälsen.

Katten är inte någon som söker sig till människor, utan håller sig helst på avstånd.
Hon går heller inte långt från hemmet (man har väldigt bra uppsikt, så hon syns nästan vart hon än är, och hon går i våran trädgård, trädgårdarna intill samt trädgården över gatan).
Området är ett lugnt område, främst pensionärer, dock några 100 meter bort finns ett lägenhetsområde där det finns endel barn.

Min mamma såg förra sommaren hur en granne kastade saker på henne då hon var i deras trädgård.

Har tidigare testat att ha henne bunden i trädgården i en lång lina, för att hon ska kunna vara ute medans vi andra är det, men hon är en liten Houdini..

Jo, hon hade en sele, men den har fått ben.. ;)
Så vi har kört med presentsnöre i halsbandet, funkar kanonbra :D
Och kisse har börjat lugna ner sig lite nu, kommer inte och vrålar halsen av sig så fort man är i närheten av dörren, utan ligger mest och sover i garderoben.

Jo, hon hade en sele, men den har fått ben.. ;)
Så vi har kört med presentsnöre i halsbandet, funkar kanonbra :D
Och kisse har börjat lugna ner sig lite nu, kommer inte och vrålar halsen av sig så fort man är i närheten av dörren, utan ligger mest och sover i garderoben.

Presentsnöre? Alltså snören man binder om julklappar och presenter??
Har du prövat att dra av ett sådant snöre någon gång.. det går nästan inte. Snöret blir jättesmalt och töjs ut jättemycket.
Det är ju inte så himla bra precis om katten av någon anledning sliter sig, fastnar och drar. Då stryper den sig själv.

Mina katter bor inne, vi har fyra stycken varav två får gå i koppel ibland men jag tycker egentligen inte att katten har något nöje av att vara ute så länge h*n inte får göra vad den själv vill. Mina går iallafall inte som hunden utan vill ut i snåren och kanske ligga och spana på saker underifrån ett hus = går inte att göra i koppel.

Nu hänger jag inte riktigt med..
Snöret är ju fastknutet i halsbandet. Och lämnas ju inte ensam, utan promeneras.
Sen har halsbandet ett "panikknäppe", och det är såpass stort att hon utan problem kan komma ur det.

Hon trivs kanon med att gå i koppel, det är mest att få komma ut som är viktigt för henne. 5 minuter ute i koppel, så vill hon inte ut på flera timmar. Och det är en katt som annars är ute runt 10 timmar/dag sommartid.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Katthälsa Min katt verkar vara otursförföljd. Ingen verkar veta exakt vad som hänt, men jag skall försöka beskriva så gott jag kan. I går vid två...
Svar
14
· Visningar
5 302
Senast: Hoarfrost
·
Övr. Katt I början av juli lämnade vi våra båda katter till en vän på en skärgårdsö när vi åkte på semester. När vi kom tillbaka efter tre veckor...
Svar
12
· Visningar
3 478
Senast: MJLee
·
Katthälsa Hej! Jag vill dela med mig om min katts historia med förhoppningen att kanske hjälpa någon vars katt fått kronisk njursvikt. Jag är...
2 3
Svar
59
· Visningar
41 236
Hästvård Min shettis drabbades för en vecka sedan av ett kraftigt kolikanfall. Det tog närmare 72 timmar innan hon inte fick återfall. Efter...
2
Svar
22
· Visningar
6 731
Senast: Luleå
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar