Nedsittning på unghäst?

C

Calimero

När är det egentligen dags att börja sitta ned i trav och galopp på en unghäst?
Började inridningen i somras och han går i alla gångarter och är även hoppad under ryttare.:confused:

Sv: Nedsittning på unghäst?

jag har en som blir 4 i år. jag sitter ner kort stunder i trav, i galopp är det ca 50 50, det beror på hur utvecklade de är tycker jag och sen ingen unghäst är ju riktigt stark i ryggen så jag är väldigt försigt med att sitta ner.

Ta hjälp av en duktig tränare som kan hjälpa dig att avgöra när det är lagom för din häst.

som liten kuriosa kan jag nämna att jag rider aldrig någonsin lätt eller står upp.

unghästarna har fungerat utan problem ändå,så i mina ögonär dte viktigaste vad man gör av ridningen och att man förösker hålla hästen i balans och låter den få vila lite då och då under ridpasset

Thina

Jahaja. Är det för att du inte orkar?

Sitter du ner om du klättrar också? Man vill ju belasta unghästen så lite som möjligt på ryggfiléerna. Tills de har musklat sig så att de kan bära upp ryttaren.

Hejsan.

Jag tror att du kan börja sitta ner på din häst. Du kanske inte bör sitta ner alltid men du kan definitivt göra det. Det är bra för hästens balans om ryttaren sitter ner och inte påverkar med sin tyngdpunkt längre fram utan mer rätt över hästen, om du förstår vad jag menar.

Lycka till med din häst!

du kan börja sitta på den.. absolut!! jag gör både och när jag börjar rida in en häst.. och som säkerhet när man börjar rida en unghäst sitter jag alltid i galoppen... för d kan komma nåt bocksprång, och då sitter man mkt stadigare med rumpan i sadeln.. man ska inte vara så rädd att rida unghästen trött, ta den på långritter då och då. det är bara bra för dom, och dom går inte sänder för man är ute en tre timmar en dag. skritta kan man göra mycket..! sen kan man ta d lugnare nästa dag bara. man har ju unghästar ute på rancher, och där kan dom vara ute 12 timmar i sträck! dom håller.. och dom blir dessutom bra hästar för dom får göra sig av med energin..

Fast på rancher (ingen koll eg, bara funderingar) så har väl ungpållarna hngt med så gott som hela sitt liv? Dvs de är vana att gå/springa långa stärckor redan och har på så vis byggt upp kroppens (senor o ligament) under så gott som hela sitt liv?

Du kan säkert börja sitta ned, gör det under de moment då hästen arbetar bra och använder ryggen. Tappar hästen ryggen så rid lätt lite och sätt dig sedan ned igen.

Sitter ner för att hästen ev. kan bocka. Rida 3timmars pass. Jag hoppas att du menar när hästen är åtminstone 5år.
Hästen måste sakta byggas upp för att kunna bära upp ryttaren.

axel
Hoppare

Reg.dat: Jan 2006

--------------------------------------------------------------------------------

Axel:"Jahaja. Är det för att du inte orkar?

Sitter du ner om du klättrar också? Man vill ju belasta unghästen så lite som möjligt på ryggfiléerna. Tills de har musklat sig så att de kan bära upp ryttaren."

min unghäst är mer musklad än de flesta andra

jag sitter ner när jag klättar också

de facto för att jag inte orkar eller har möjlighet

jag sitter förlamad i rullstol

Thina

Eftersom jag red in min barbacka så har jag suttit ner från början, visserligen är han 4 och ganska grov och välmusklad men jag tror att det går bra på många hästar så länge man har en stabil sits.
Även om jag nu har skaffat bomlös sadel så sitter jag fortfarande ner mesta tiden, för vi båda trivs bäst med det.

Jag sitter nästan aldrig ner på en unghäst. Har en sköthäst som fyller 7 i vår henne har jag börjat de senste 2-3 veckorna att sitta lite ner i galoppen tycker dock att jag sitter säkrare under hennes rodeoshower när jag står i fältsits.... :bump:

Jag har ett sto, f. 2002. Jag är också lite nervös för det här med att sitta ner. Jag sitter ner (för det mesta) i galoppen, men vet inte riktigt om jag vågar i traven. Vill såklart inte förstöra någonting. Hon är ganska välriden.. eller jag hoppas det i alla fall. Rena gångarter, rena övergångar, har börjat med sidvärtsrörelser, rider dressyr ca 3-4 gånger i veckan + skritturer i skogen, cavaletti, löshoppning, longering osv. Vågar jag sitta ner?

de facto för att jag inte orkar eller har möjlighet

jag sitter förlamad i rullstol

Thina[/QUOTE]
Det där va inte snällt:smirk: ...det kunde du väll kläkt ur dig meddetsamma...så man inte började undra:confused: , men sitter faktiskt inte ner på en unghäst...förrästen är det i många "heta" fall lättare att arbeta ner hästen under lättridning förts...

Liknande trådar

Träning Jag letade efter en sån här tråd men hitta ingen. En tråd där man kan skriva om sina framgångar i smått och stort med sin häst. Jag...
Svar
2
· Visningar
485
Senast: Emiro
·
Hästhantering Vi är inackorderade i ett stall och våra två hästar har fått gå ensamma bara de två. Nu är det dags för bete och förra helgen släpptes...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
10 953
Senast: Sel
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 630
Senast: Freazer
·
Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
34
· Visningar
4 396
Senast: Roxy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar