Nedsittning i trav

Sv: Nedsittning i trav

Nu kommer jag och säger tvärt emot andra... ;)
Men jag tycker INTE att det hjälper i början att tänka på att spänna ländryggen, slappna av i knäna, åka som pianospelande Butter med rumpan osv... Då tänker man lätt FÖR mycket på att följa med.
Det som jag tycker fungerar bäst i början är att tänka sig att någon hugger av dig precis vid naveln ;) Det under naveln har du ingen kontroll över, det bara "hänger där", medans det över naveln ska du bara tänka på att sitta rakt/eventuellt liiite bakåtlutad med. Tänk att du har ett snöre i hjälmen som försöker dra upp överkroppen rakt upp. TÄNK inte ens på benen, inte ens på att låta dem hänga utan ignorera att de finns helt och hållet och var bara avslappnad men balanserad i överlivet. Sjung gärna en trudelutt också, det hjälper de allra flesta med att slappna av :)

Och SEDAN, när du kan koppla bort benen och bara åka med... DÅ är det läge att börja tänka på att hålla skänkeln väl intill hästen, hålla stabiliteten i bålen osv. och då kommer det gå så mycket lättare också, i och med att du har hittat själva "åkandet" :)

Så brukar jag lära mina elever, gärna under longering i början om möjligheten finns, och det brukar gå jättebra :)

Får se om det blir nån nedsittning idag, då ska jag absolut tänka på allt ni har sagt :)

Jag har ridit i 10 år, haha, jag kan själv inte sitta ner i trav, det är min största svaghet. jag skumpar runt, sen långsamt åker jag av.
men lycka till ! säg till om du lyckas lära dig i framtiden :bow:

I skolan hade vi en häst vars trav var så stötig att alla avskydde den. Vid ett tillfälle flög någonting i mig och sen gick det enkelt. Efter tre år var det fortfarande bara jag och en till i klassen som kunde sitta i traven på den här hästen.

Detta var länge sen nu, men jag tror jag tänkte mer än vanligt på att luta mig lite bakåt, annars har jag alltid haft lätt att falla framåt när jag rider. I början kan det hjälpa att luta sig lite extra bakåt, sedan när man märker att det fungerar sträcker man upp sig automatiskt och se där, där sitter man! Detta kanske är ett dåligt råd eftersom man rubbar den balans man har när man rider, men det funkade för mig!

Sen har jag både före och efter detta ridit väldigt mycket barbacka, vilket också hjälper till. Under mitt sista år på ridskola tvingades jag rida med sadel vid två tillfällen, annars var det barbacka vid såväl dressyr, hoppning och uteritt. Man lär sig, men det kan ta ett tag.

Mitt tips är att testa det extrema på båda hållen...jag ska förklara.

1: Testa att spänna dig så hårt du kan i alla muskler. Sträck ut benen och sträck ryggen som en spik. Nu kommer du studsa som aldrig förr! Känn verkligen effekten av att du studsar för att du spänner dig.

2: Testa att slappna av hela kroppen som en kokt spaghetti. Låtsas som att du är helt mjuk som gelé. Känn hur rumpan degat fast i sadeln och armarna ringlar runt som en orm och benen flaxar.

Nu när du testat båda hållen gäller det att hitta någon typ av mellanting där du fortfarande är tung och degig för att sitta djupt ner i sadeln, men ändå har en viss spänning i ryggen för att hålla upp din kropp.

Lycka till :D

Jag har också en förmåga att falla framåt så idag tänkte jag verkligen på att luta mig tillbaka, slappna av, andas, jag tänkte inte så mycket på benen och "plötsligt händer det" :D
Hästen var helt underbar att rida, så himla mjuk och fin så det hjälpte ju massor.

:banana:

Liknande trådar

Ridning Jag har rider en 10 årig valack sedan några månader tillbaka. Han är en korsning mellan varmblod och ponny av okänd ras. Vi fick en...
Svar
3
· Visningar
1 395
Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 739
Senast: mamman
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 630
Senast: Freazer
·
Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
34
· Visningar
4 393
Senast: Roxy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar