Nedsittning i trav

lisa412

Trådstartare
Jag lär mig aldrig nedsittning i trav! Jag har ridit i ett år nu och det känns som att jag bara blir sämre.

Jag försöker slappna, andas med magen men det går inte. Sist vi red utan stigbyglar höll jag på ramla av så balansen verkar jag ha tappat också. Förut gick det jätte bra utan stigbyglar.

Har ni några bra tips?

Sv: Nedsittning i trav

Något som hjälpte mig var när jag kom på att man faktiskt åker ner växelvis med rumphalvorna. När jag hittade det blev det mycket lättare. Dock skakar jag fortfarande runt lika hopplöst som tidigare på en häst som springer omkring över tygeln så det är också ett tips: sitt på en häst som bär sig (dig) och om den går lite långsamt så är det ingen nackdel till att börja med!

Ett år är faktiskt inte så lång tid, så -no stress :)
jag hade lite halv taskig balans ett tag, men bestämde mig för att den skulle bli bra och då tog jag bort sadeln, och red barbacka varje dag i ca 1 månad! det hjälpte verkligen! det är bara att ta tjuren vid horna' ;)

Träna på bara!
Magmuskler är viktigt, det gäller att kunna parera hästens rörelser med dina egna muskler.

Tänk också på att arbeta med ena sittbenet i taget som någon sade. Inte gunga fram och tillbaka, som många får lära sig. Hästen hoppar ju inte jämfota fram, utan tar ett diagonalt benpar i taget. Så därför måste även du jobba med en höft i taget! Tänk dig att du cyklar baklänges så kommer du snabbt in i det :)

Tänk på att ta stötarna med buken och rumpan och inte överlivet. Så att du slappnar av med överlivet. Sedan är det bara att träna och träna! Tvinga dig själv att rida utan stigbyglar så kommer du snart att hitta det "rätta läget". 1 år är absolut inte mycket och allt som kan hjälpa är träning ;)

mitt största problem är nog mitt dåliga tålamod och höga krav på mig själv :)

Jag ska absolut tänka på allt ni har sagt, Tack så mycket! Kom gärna med fler tips.

vi hade en häst på skolan som många hade problem att sitta ner på, då brukade läraren säga att man skulle ta tag i yttre sidas stropp på stiglädret med handen, för att hitta takten och sen släppa igen. det hjälpte alltid, så fort du hittat takten kan du slappna av och då sitter du också med i hästens rörelser mycket bättre!

Har du möjlighet att rida på lina? Det är den bästa sitsträningen (tycker jag) Du kan koncentrera dig på din balans och följsamhet och linföraren tar hand om styrning och tempo.

Jag hade också jättesvårt att lära mig att sitta ned i trav.
Rådet jag fick var att titta på Snövit och de 7 dvärgarana och göra ungeför som dvärgen som spelar orgel.
Alltså upp och ned med olika skinkhalvor efter hästens rörelser. Trodde att de skämtade när de sa det, men det har hjälpt mig.
Något som är bra för balansen är att träna på en pilatesboll. Finns med film så man ser olika rörelser.

När jag hade ridit i ett år kunde inte jag heller sitt ned.. man lär sig med tiden, när man är mer avslappnad.. jag brukar tänka på att sitta lite bakåt lutad, och avspänd i knänen. Oftast så brukar man falla frammåt med överkroppen när man sitter ned men detta sätt har hjälpt mig.
min tränare sa med att "varje gång du lyfts från sadeln måste du ge mig 50kr".. det hjälpte lite med..;)

Jag gjorde också så.

Eller, ägaren till min dåvarande medryttarhäst tvingade mig att rida barbacka eftersom jag frös så mycket på vintern. Jag hatade henne för det, och oj så mycket vi bråkade när den skumpiga hästen nästan fick mig att trilla av! Idag hoppar jag stora diken, uphopp och terränghinder barbacka, utan att balansen rubbas. Kan inte annat än tacka henne idag, det var OTROLIGT hjälpsamt! Balansen hjälpte mycket när det kom till nedsittning.

barbacka är toppen, jag red massvis med barbacka på ett varmblod när jag var yngre, vinglig som tusan men oj vilken balans jag fick! sen dess har jag nästan lättare att sitta kvar barbacka om hästen lägger av ett par bocksprång än med sadel, fråga mig inte hur dock... :p

barbacka är toppen, jag red massvis med barbacka på ett varmblod när jag var yngre, vinglig som tusan men oj vilken balans jag fick! sen dess har jag nästan lättare att sitta kvar barbacka om hästen lägger av ett par bocksprång än med sadel, fråga mig inte hur dock... :p

Samma sak här... Bockar hästen när jag har sadel är det lätt att jag åker av, barbacka däremot sitter jag som klistrad :p

Förutom de tips du fått - om du tappar balansen, rid lätt ett par steg eller sakta ner tempot.
Ta ett par djupa andetag och försök igen.
Det finns ingen anledning att försöka hitta balansen när man är i obalans, det ger bara spänningar.

Tänk inte att det är skumpigt, utan försök tänka på hästens rörelser, slappna av (men inte för mkt. du ska ha stadga och styrka i magen) och andas.

Har du möjlighet att rida på lina? Det är den bästa sitsträningen (tycker jag) Du kan koncentrera dig på din balans och följsamhet och linföraren tar hand om styrning och tempo.

Jag håller med här! Och har man riktigt svårt så är det bästa tipset jag kan ge att ha en voltigegjord med handtag på!
Så i början så håller du dig nere med hjälp av dina händer och försök sitta in hästens takt med sittbenen. Så ju bättre det känns för dig, ju mer kan du släppa handtagen (inte hålla lika hårt) tills du till slut kan bara kanske ha händerna liggandes på handtagen eller till och med släppa helt :laugh:

Träna på!
Jag är rätt bra på att sitta i traven (enbart på min egen häst dock haha) men jag skulle själv behöva denna typen av sittsträning då jag behöver lära mig att sitta ner även i mellan- och ökad trav :idea:

Och även om man inte har svårt för att sitta ner i traven - tappar man takten så går det bara inte! Då brukar jag börja om från skritt :)

Jag tröttnade på att försöka sitta nedsuttet i trav. Hoppade helt enkelt över det och gick direkt till galopphästar och jockeysits...

Men när såg hur sydamerikanerna cantrade iväg till startboxarna sittandes i sadeln blev jag lite taggad o började om. Tog en privatlektion. Fick hjälp med sitsträning av en kunnig instruktör på ridskolan som förstod vad det handlade om och sen fungerade det mycket bättre. Sen kunde jag även börja rida fullbloden på samma sätt...

Bara ett år? Vänta du, det kan ta tid :P Sitta ned korrekt i trav kan vara väldigt svårt, ffa om hästen inte går i helt korrekt form (upplever jag det som iaf). Man hittar det till sist, jag lovar :)

Du ska inte slappna av i hela kroppen, då kommer du ramla runt i sadeln som en lealös nickedocka. Tricket är att vara avslappnad i axlarna, rumpan och knäna (inte så att benen hänger och slänger hur som helst, men att de hänger rakt ned), men spänna mage och ländrygg ordentligt. Det är där stadgan i sitsen sitter, och det är där du ska ta upp stötarna från hästryggen så att inte hela överkroppen hoppar runt.

Och sen blir det, som andra skrivit, lättare när du lärt dig rida hästen i form. Då blir hästens rörelser mjukare och mindre studsiga.

Du har fått massor av bra svar.
Ibland kan det vara enklare att koncentrera sig på en enda sak för att få det att funka och lägga på resten sen - eller så kommer resten naturligt när den första saken fungerar.

Sätt dig ner ordenligt på baken och luta dig bakåt tills du hittar din balans. Många lutar sig reflexmässigt framåt och tittar ner i manen och då blir det oftast svårare med balansen. Resten med att slappna av och/eller spänna kroppsdelar kan du ta vartefter du hittar din tyngdpunkt och balans.

/V

Jag har läst svaren som är väldigt bra men folk har missat mitt klassiska tips. SJUNG NATIONALSÅNGEN! ;) Nä men seriöst, kompisar som har lärt sig grunderna hos mig på mina hästar har fått i uppdrag att sjunga när de inte kan slappna av och det brukar funka men de känner sig fruktansvärt löjliga vilket är fullt förståeligt. De är väl inte lika mycket sångfåglar som mig som sjunger konstant ;)

Barbackaridning är enligt mig enklare än att rida utan stigbyglar så har du den möjligheten är det bara positivt. Jag rider för tillfället in mitt arabsto barbacka i och med att det är så satans kallt att jag klär mig med så mycket kläder att jag inte kommer ner i någon sadel och får definitivt inte in kängorna i stigbyglarna. Det känns för mig som ett helt korrekt drag. Alternativet till barbackaridning är lååååååååånga stigläder. Då brukar jag sitta som gjuten.

I och med att jag i princip aldrig sitter ner i sadeln, jag finner inget behov i det i och med att jag inte pysslar med dressyr mer än för husbehov, har jag inte riktigt vanan inne så jag nyttjar sång och långa läder för att finna rätt balans om jag får för mig att träna sådant någon gång.

Liknande trådar

Ridning Jag har rider en 10 årig valack sedan några månader tillbaka. Han är en korsning mellan varmblod och ponny av okänd ras. Vi fick en...
Svar
3
· Visningar
1 395
Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 739
Senast: mamman
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 630
Senast: Freazer
·
Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
34
· Visningar
4 393
Senast: Roxy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar