Nedsittning i trav med stigbyglar?

Sv: Nedsittning i trav med stigbyglar?

prova att länga stiglädren så du precis får in fötterna i dem..och sedan inte tänka på att trampa ner hälen så mycket utan tänka "tå upp" i stället..Detta ger mindre spänningar och hälen faller ner naturligt.

Här kommer ett lite konstigt tips...
Om det är något som är svårt brukar jag titta på någon riktigt duktig ryttare och se hur de gör, man kan då få en känsla av hur det ska kännas. Sen när jag rider själv försöker jag få samma känsla som jag fick när jag tittade på den duktige. Detta kan funka bra om problemet handlar om att kunna slappna av, för oftast är det det man inte kan om man drar upp benen i nedsittning...
Passa på att spela in från världskuppen i dressyr eller liknande om de "råkar" ( :p ) visa det nå'n gång på TV..

Lycka till

_FiA_ skrev:
Det går verkligen inte ! hur jag än försöker. Kan jätte bra utan stigbyglar men sen gåre bara inte när dom är där :confused:
hjälp mig nån

exakt samma för mig :smirk:

Var noga med att du/ni sitter rätt. Har man rätt sits så kommer man i balans. Många lustar sig för mkt bakåt eller framåt.

Man ska känna båda sittbenen lika mkt, då sitter man rakt.

Bra är oxå att tänka sig en takt, tex en sån där pendel som vickar fram o tillbaka, tick-tack, tick-tack.

En bra övning är att stå upp två steg och sitt nr ett steg, stå upp ett steg och sitt ner två steg. Svårt men man hittar sin balans. Detta kommer oxå att skvallra om ifall man lutar sig för mkt framåt eller bakåt.

jag rider väldigt offta utan stigbyglar, så nu har jag tränat upp dom musklerna kroppen använder när man sitter ner med eller utan stigbyglar, jag tycker det är en härligt känsla, + att man får snygga lår ;)

därför ska jag nog hyra häst någon gång, så får man göra lite egna saker :) testade att sitta ner igår, det gick halvbra första gången sen gick det inte lika bra... men jag vet inte, för när jag ser på andra så tycker inte jag att det ser ut som att dom skumpar och dom kanske ser likadant på mig

Liknande trådar

Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
542
Senast: MiniLi
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 702
Senast: Freazer
·
Dressyr Jag kämpar med mina händer. Speciellt i trav har jag en tendens att få raka armar och "för mjuka" händer som inte sluter nog väl runt...
2
Svar
35
· Visningar
3 265
Senast: Sar
·
Ridning hej! jag har ett litet problem. min maxade c ponny från irland tycker typ inte om att hoppa. typ 2020 hoppade han jätte bra med sin...
Svar
13
· Visningar
1 692
Senast: Nikan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama