Nedsatt aptit av metacam?

Sv: Nedsatt aptit av metacam?

Jag är inne på 11:e dagen på metacam och min häst äter inte mindre. Dock ger jag något för magen med, minns inte namnet, men står "för hästar och föl". Det ökar aptiten :) Jag ger det för att hon ätit så mycket mediciner på senaste så jag är orolig för hennes mage.

Hej!

metacam är väl inte sådär jättebra för hästmagar det heller, om jag inte minns fel, så om häst inte vill äta kan det nog vara biverkning på metacamet.

/Lavinia, vars häst ÄLSKAR metacam och nuförtiden äter upp alla sorters sprutor- det kan ju vara metacam i dom...

Jag skulle tagit kontakt med veterinären och hållt noga koll på hästen. Det finns ju en del hästar som det gått riktigt illa för pga. metacam. Det är ju inte alls vanligt, men jag skulle vara väldigt vaksam på hur hästen mår.

:D
Min häst älskar också att få metacam. Om det blandas med lusern, den andra metoden vågar jag mig inte på att testa. :p

Så det är inte just aptiten i sig det är fel på, det är bara att hon inte är så hungrig. Lämnar kvar typ hälften av grovfodret, och det börjar redan synas på henne.

.

/Lavinia, vars häst ÄLSKAR metacam och nuförtiden äter upp alla sorters sprutor- det kan ju vara metacam i dom...

Samma här. När min fick det tidigare nästan klättrade han över mig när jag kom in i boxen, och slukade både sprutan och min hand... Han hade inga problem med aptiten. Matvägrade däremot av finadyne.

Hon mår bra i övrigt och det känns inte jätteallvarligt (men jag har såklart extrakoll på henne) då hon får i sig endel iaf.
Jag har minskat på maten och ska se exakt hur många kg hon får i sig/dag.

Aldrig märkt det på min och han har fått flera gånger med flera års mellanrum.

Metacam till hund kan ge typiska NSAID biverkningar (aptitlöshet, kräkningar, apati, diarré mfl). Om Metacam till häst skriver FASS följande:

Typiska NSAID biverkningar har vid enstaka tillfällen observerats i kliniska försök (mild urtikaria, diarré). Symptomen har varit övergående. I mycket sällsynta fall har aptitlöshet, apati, buksmärtor och kolit rapporterats. I mycket sällsynta fall kan anafylaktoida reaktioner, vilka kan vara allvarliga (inklusive dödsfall), uppträda och bör behandlas symptomatiskt. Om biverkningar uppträder skall behandlingen avbrytas och veterinär skall uppsökas.

Så det är inte omöjligt att din häst får minskad aptit av metacamet.

Ja, pga metacam orsakar magsår och ger hästen smärta i magen. Då vill de inte äta.

Läs på fass!

Min förra häst (som tyvärr avled) fick kraftigt magsår av NSAID preparat (fick butta).. Han tappade aptiten men framförallt slutade han helt att dricka. Han fick butta mot en hälta och allt slutade 5 månader senare att jag fick ta bort honom, inte pga magsåret men det var där allt startade.

Veterinären hade han på 19 undersökningar men hittade inget fel på honom. Han samlade vätska i hela kroppen, han hade vatten i frambenen, bringan och långt under buken. Till slut gick det så långt att det blev vatten i lungorna och jag fick akut ta bort honom.

En drastisk och hemsk historia, men jag ville mest dela med mig av att ett magsår lätt kan visas genom dålig aptit. Jag har fått för mig att han blev så nedbryten av magsåret och allt däromkring att hans immunförsvar gick i bott, därav den okända sjukdomen han fick.

Mitt sto drabbades av akut kolit pga NSAID och dog efter 12 timmars intensivvård inne på ultuna, hon stog redan inne efter en lättare operation av en cysta men klarade sig inte trots vård från första stund:cry:

Är numera helhispig när det gäller NSAID preparat och skulle nog börja nojja om hästen blev aptitlös:(

Liknande trådar

Hästvård Jag köpte en nyimporterad häst i slutet av september, hästen hade då varit i Sverige i en vecka innan han kom till oss från Irland...
Svar
11
· Visningar
697
Hästvård Min ena häst har fått en sårskada och fått Metacam utskrivet av veterinär. Hon har gått på det någon gång tidigare, och det är alltid...
2
Svar
21
· Visningar
2 620
Hästvård Någon som varit med om något liknande o vill dela med sig? Kanske några ge råd/tips? Har såklart haft veterinärbesök o varit in på...
Svar
3
· Visningar
596
Senast: ylvali2
·
Hästvård Idag var min häst svullen i alla fyra benen, värst bak. Väldigt svullen i skapet, även i baken och lite vid ögonen. Men pigg och glad...
2
Svar
26
· Visningar
2 841

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka