Sv: Nedsänkt box - bäddhöjd?
*kl*
Ang brunnar så har jag gord lust att ta upp brunnarna vi har nu och kolla. För ingen verkar ha god erfarenhet av att ha brunn i boxen just pga igensöttning. Men våra fungerar super den allra största delen av året.
Vi har boxarna i kostalldelen tror jag i en gammal ladugård, ev svinstall. Det är en brunn i mitten på varje box och sluttar tydligt ner åt brunnen. Vi har alltid haft någon typ av växelbädd (heter det så? Mockas ut allt blött mellan var 4-8 dag helt beroende på hur hästarna står inne, alltid inne på natten dock). Först många år med kutterspån och nu ett gäng år med halm. Brunnsgallret är dock i någon typ av gjutjärn som sitter fast i golvet, inget att lyfta o kika under inte
Vi vet inte heller vart avloppet går men troligtvis till gödselstacken som ligger precis intill och mycket lägre. Boxarna är nedsänkta kanske 15-20 cm i framkant om jag gissar hejvilt.
Iaf. Brunnarna har aldrig krånglat så vi märkt det förrän i vintras (om jag inte förträngt några fall tidigare). Då har vi haft hästar där 365 dagar om året i ganska exakt 20 år i ena boxen. Andra boxen minus några månader då stoet (som är 20 nu och kom som ung fölis) stod ensam ett tag.
Och jag vågar faktiskt påstå att det är mycket lätt att märka när det fungerar eller inte. Dels så behöver det mockas blött flera dagar tidigare och dels så står det bokstavligt talat vatten i brunnen då. I annat fall är det fuktigt men inte blött på långa vägar. Vilket är det vanliga läget.
Vi försöker komma på hur det varierar med vädret men det är inte helt klarlagt om man säger så
Min gissning är dock att gödselstacken hindrar undanrinningen. Den är stor och har inte tömts sedan vi började strö med halm - rätt mågna år sedan. Ska bli kul o se när den töms om det ändras (dvs om de
få dagarna med icke fungerande brunnan försvinner så gott som helt eller inte), den börjar nämligen bli full nu tillslut så det är lite dags