Nedsänkt box - bäddhöjd?

the_connemara

Trådstartare
Jag skulle vilja ha torvbädd i boxarna och funderar över hur hög den blir på 1 år? Dvs hur mycket är lagom att sänka ned boxarna? Hur hög är bädden som nylagd ungefär? Eller ska man mocka ur bädden 2 gånger/år? För hästar som står på stall nattetid alltså = maximalt utnyttjande.

Planen är även att ha brunn i boxarna vilket kanske minskar höjden en del? Tanken är att bajs ska mockas ut varje dag men mycket sparsamt med blött strö.
 
Sv: Nedsänkt box - bäddhöjd?

Våra torvbäddar är ca 20 cm höga året runt, de blir inte högre eftersom torven packar sig. Vi mockar inte ur varje år ens om bäddarna är fina.
Vi mockar ut skiten och tar bara bort blöt torv om det är väldigt blött när bädden har satt sig. (Brukar behövas när stoet börjar brunsta på vårkanten och inte gör annat än kissar när hon står inne.)
Boxgolven vi har är inte nedsänkta utan det fungerar bra ändå.
Vi lägger in 6 balar torv i våra boxar som är ca 11 kvm när vi lägger bädden och fyller på när det behövs någon gång i månaden. Bäddarna är torra och fina och lätta att mocka.
Våra hästar står inne ungefär 7 timmar/dygn.
 
Sv: Nedsänkt box - bäddhöjd?

Om tanke är att det ska bli en djupströbädd av de hela, en sådan som man inte tömmer ur så ofta. Så ska den vara 70 - 80 cm djup för att bli riktigt bra.
 
Sv: Nedsänkt box - bäddhöjd?

Åh, nu blev jag väldigt nyfiken på detta: "Planen är även att ha brunn i boxarna" :)

Hur gör man för att inte brunnen i boxen skall sätta igen sig av det strö man lägger in? Har man ngn form av fiberduk/tät sil under?
 
Sv: Nedsänkt box - bäddhöjd?

Vi hade brunnar på den ridskola jag jobbade på och det fungerade inte alls, en onödig kostnad blev det. De satte igen sig genast när man lade bädden och var inte till nytta ens när vi högtryckstvättade stallet. Nu kanske de hade gjort något fel, det vet jag inte men där fungerade det iallafall inte.
 
Sv: Nedsänkt box - bäddhöjd?

Om tanke är att det ska bli en djupströbädd av de hela, en sådan som man inte tömmer ur så ofta. Så ska den vara 70 - 80 cm djup för att bli riktigt bra.

:eek: Men jaha, det har jag inte hört någon annanstans (läs buke, jag har ingen praktisk erfarenhet alls av bäddar, där av mina kanske konstiga frågor :D) Vill du motivera? Gäller det rena torvbäddar?

Tanken var ju någon typ av bädd som mockas ur en eller två gånger om året ja.
 
Sv: Nedsänkt box - bäddhöjd?

Intressant! Låter helt orimligt i mina ögon dock, hur mycket torv behöver ni lägga in, säg varje vecka? Någonstans måste den ju liksom ta vägen :o Även om den såklart packas en betydande del, men det trodde jag främst var början?
 
Sv: Nedsänkt box - bäddhöjd?

*kl*

Ang brunnar så har jag gord lust att ta upp brunnarna vi har nu och kolla. För ingen verkar ha god erfarenhet av att ha brunn i boxen just pga igensöttning. Men våra fungerar super den allra största delen av året.

Vi har boxarna i kostalldelen tror jag i en gammal ladugård, ev svinstall. Det är en brunn i mitten på varje box och sluttar tydligt ner åt brunnen. Vi har alltid haft någon typ av växelbädd (heter det så? Mockas ut allt blött mellan var 4-8 dag helt beroende på hur hästarna står inne, alltid inne på natten dock). Först många år med kutterspån och nu ett gäng år med halm. Brunnsgallret är dock i någon typ av gjutjärn som sitter fast i golvet, inget att lyfta o kika under inte ;) Vi vet inte heller vart avloppet går men troligtvis till gödselstacken som ligger precis intill och mycket lägre. Boxarna är nedsänkta kanske 15-20 cm i framkant om jag gissar hejvilt.

Iaf. Brunnarna har aldrig krånglat så vi märkt det förrän i vintras (om jag inte förträngt några fall tidigare). Då har vi haft hästar där 365 dagar om året i ganska exakt 20 år i ena boxen. Andra boxen minus några månader då stoet (som är 20 nu och kom som ung fölis) stod ensam ett tag.

Och jag vågar faktiskt påstå att det är mycket lätt att märka när det fungerar eller inte. Dels så behöver det mockas blött flera dagar tidigare och dels så står det bokstavligt talat vatten i brunnen då. I annat fall är det fuktigt men inte blött på långa vägar. Vilket är det vanliga läget.

Vi försöker komma på hur det varierar med vädret men det är inte helt klarlagt om man säger så :angel: Min gissning är dock att gödselstacken hindrar undanrinningen. Den är stor och har inte tömts sedan vi började strö med halm - rätt mågna år sedan. Ska bli kul o se när den töms om det ändras (dvs om de dagarna med icke fungerande brunnan försvinner så gott som helt eller inte), den börjar nämligen bli full nu tillslut så det är lite dags ;)
 
Sv: Nedsänkt box - bäddhöjd?

Tillägg: Brunn i boxarna är ju förresten nästan ett måste? Jag vill oavsett bädd ha nedsänkta boxar och de ska vara helt murade. Hur löser man annars tvätt av stallet? Brunn i hörnet isf (jag skulle vilja ha i mitten precis som vi ha rnu)?
 
Sv: Nedsänkt box - bäddhöjd?

Jag säger som TinyWiny.

Våra torvbäddar är runt 20cm tjocka, hårt hårt packade i botten och sedan är det övre lagret mjukt. Mockar ut skiten och om det är en fläck som är genomblöt så gräver man ur just där.
När vi lägger in torv första gången så lägger vi in så att det täcker hela golvet med 5-10cm, vattnar det så att det blir lite fuktigt, och sedan lika mycket torv till ovanpå. Därefter mockar vi som vanligt, och det tar inte lång tid innan bädden satt sig och blivit packad/fast.
Våra bäddar har aldrig blivit tjockare än max 30cm, och jag minns inte när vi tömde dem senast.


-ang tvätt av stall vid nedsänkta boxar utan brunn... i ett stall jag stått i lånade de hem en dammsugare som suger upp vatten...
 
Sv: Nedsänkt box - bäddhöjd?

Men det låter ju underbart bra :D

Ett stall som hade halmbädd där de enbart strödde mera hade sänkt ned sina boxar 40 cm, det är ju skitdjupt. Jag är glad om jag slipper det.
 
Sv: Nedsänkt box - bäddhöjd?

Jag har bara varit i ett stall med nedsänkta boxar (i sverige) en gång, och då var det halmbädd där de bara la på mer och mer hela tiden, och då blir det ju riktigt tjockt till slut.
Till våra bäddar lägger vi in ungefär en bal i veckan efter att "start"bäddarna har satt sig.

Det går vansinnigt fort att mocka boxarna och väldigt enkelt.
Och det känns rent i boxarna, de är torra och fina.
 
Sv: Nedsänkt box - bäddhöjd?

Intressant! Låter helt orimligt i mina ögon dock, hur mycket torv behöver ni lägga in, säg varje vecka? Någonstans måste den ju liksom ta vägen :o Även om den såklart packas en betydande del, men det trodde jag främst var början?

Vi lägger inte in mycket alls, kanske en bal var tredje vecka max. Vi tar ju ut lite med eftersom lite hänger fast på bajset och om det är blött när bädden har satt sig så tar vi ut det.
Det är extremt lättskött iallafall :) det tar max 2 minuter att mocka en box, oftast kortare.
 
Sv: Nedsänkt box - bäddhöjd?

Precis sådana inlägg har jag läst alldeles för många av på buke, jag är grymt trött på halm!
 
Sv: Nedsänkt box - bäddhöjd?

:eek: Men jaha, det har jag inte hört någon annanstans (läs buke, jag har ingen praktisk erfarenhet alls av bäddar, där av mina kanske konstiga frågor :D) Vill du motivera? Gäller det rena torvbäddar?

Tanken var ju någon typ av bädd som mockas ur en eller två gånger om året ja.

Djupströbädd används ju oftast till andra djurslag än häst. Men det är för att få ett bra stall klimat som man vill ha bädden så djup. Från början lägger man kanske 60 cm och sedan fyller man på i takt med att det behövs nytt strö tills man ligger på 70 -80 cm

http://www.jbt.slu.se/ssj/SSJ nr 2.pdf
 
Sv: Nedsänkt box - bäddhöjd?

KL

Jag tror inte det är någon bra idé att ha brunn (= med vattenlås) i boxar, däremot borde det fungera med spygatt (= uten vattenlås) och en avskiljare kombinerad med vattenlås placerad på så sätt att det är lätt att rensa och inte fryser. Om det överhuvudtaget behövs vattenlås, det beror ju på hur avloppet är anslutet.
 

Liknande trådar

Anläggning Jag är i valet och kvalet att byta stallplats. Från ett stall med box till en annan anläggning med lösdrift. Hjälp mig med synpunkter...
Svar
15
· Visningar
2 182
Senast: Trissa
·
Hästmänniskan Har en lååååång historia jag ska försöka göra kort. Vill höra utomståendes åsikter o höra om det här är rimligt och jag bara...
2 3
Svar
52
· Visningar
14 888
Senast: QueenLilith
·
Hästvård Som det ser ut i dagsläget kommer min häst stallas in första Mars, jag vill ha bädd åt honom i boxen,dels för att det ger lite värme,och...
Svar
5
· Visningar
1 324
Senast: MonteRose
·
S
Hästvård Hej! Jag har ett sto på drygt tre år som vi kan kalla Julia. Jag har haft henne sedan hon var ungefär nio månader. Sedan i princip...
2
Svar
25
· Visningar
7 193
Senast: Madick
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp