Nedlåtande kommentarer efter fotbollen...

Sv: Nedlåtande kommentarer efter fotbollen...

Fruktansvärt illa :mad:

Alla killar är inte såna, jag är ju tex en ganska trevlig kille... Men det är ju så att jag skäms för mina "bröder" som kanske inte förstår hur illa och korkat dom beter sig.

Lika j... fånigt som när Sörenstam spelade golf på en "herrtävling" och vissa idioter valde att lämna tävlingen hellre än att spela mot henne :banghead:

Jag har öht svårt att se alla dessa uppdelningar i "herr" och "dam" när det gäller idrotter. Det skulle ju ärligt talat inte behövas i de allra flesta idrotter - fasen det skulle inte ens behövas i boxning då det faktiskt finns viktklasser.
 
Sv: Nedlåtande kommentarer efter fotbollen...

Jag har öht svårt att se alla dessa uppdelningar i "herr" och "dam" när det gäller idrotter. Det skulle ju ärligt talat inte behövas i de allra flesta idrotter - fasen det skulle inte ens behövas i boxning då det faktiskt finns viktklasser.

Vilka idrotter skulle det inte behövas i? Alltså frågan är seriös, alla sporter jag följer är det uppenbart att det behövs i.
 
Sv: Nedlåtande kommentarer efter fotbollen...

Många former av skytte. Bågskytte (här tycker jag att handikappskytte i många fall är totalt onödigt. men det beror ju på vad för utrustning man använder) bob kanske. hästsport förstås men så är det ju redan. Motorsport. curling, konståkning kanske (inte så insatt). Truppgymnastik

Bordstennis, badminton? Osäker på dessa.

skateboard, om det räknas.
 
Senast ändrad:
Sv: Nedlåtande kommentarer efter fotbollen...

delvis kl:Jag som spelat i många år på högre nivå har så svårt att förstå att så många är så mkt bättre på fotboll än mig att man kan se nån skillnad och ffa de små nyanserna som skiljer. Själv gör jag det inte- precis som när jag tittar på höjdhopp, det enda som skiljer är att herrarna hoppar högre, annars känns det som precis samma idrott för mig.

jag såg Sverige spela en urusel match i onsdags och tycker det är skönt när Mats Olsson skriver precis det, till skillnad från hamrén som tyckte matchen var "bra". Mats Olsson skriver också om hur smart danskorna spelade, vilket de gjorde. Det måste kritiseras när det är dåligt, men för att spelet är dåligt, inte för ev sexualitet eller för att det är kvinnor som spelar.

Jag tycker ishockey är världens tråkigaste jävla sport som jag inte ägnar en minut åt oavsett om det är OS. Men inte förtar det spelarnas prestation.
 
Sv: Nedlåtande kommentarer efter fotbollen...

Bob har ju så mkt med tyngden att göra... Så det är nog enklare att dela in i kvinnor/män än att ha viktklasser..
 
Sv: Nedlåtande kommentarer efter fotbollen...

Bob har ju så mkt med tyngden att göra... Så det är nog enklare att dela in i kvinnor/män än att ha viktklasser..

Det finns väldigt stora variationer viktmässigt mellan två karlar, en kille kan väga allt från 50 kg till 150 kg.

Så det är nog snarare tvärtom enklare att dela in i vikt än efter kön, könet kan ju dessutom behöva fastställas genetiskt i vissa fall medan vikten enkelt fastställs med en våg.
 
Sv: Nedlåtande kommentarer efter fotbollen...

Uppdelning efter vikt och längd skulle förmodligen i de flesta fall göra sporten bättre nytta än att ha uppdelat i dam och herr... Men du kanske anser att det ena könet är så mycket bättre på diverse sporter att det är rimligt att ha en könsmässig uppdelning snarare än att dela upp deltagarna utifrån fysiska förutsättningar som längd eller vikt ?

Inom vissa sporter går det ju inte att jämföra rakt av, som tex hockey om man inte har lättat på "tacklingsförbudet" inom damhockey.

Men inom många sporter så kan ju faktiskt kvinnor ha fördelar, som att dom ofta är smidigare och lättare. En manlig gymnast klarar ju inte av riktigt samma saker som en kvinna helt enkelt för att mannen är längre och tyngre, men även där handlar det ju egentligen mer om längd och vikt än själva könet som sådant. Samma med tex boxning, vikten har större betydelse än könet... det är ju faktiskt händerna som du sätter boxhandskarna på.

Sen skulle det ju säkert se lite mysko ut med karlar som simmar konstsim, men man skulle säkert vänja sig relativt snabbt - det är ju inte så länge sen som kvinnor fick lov att börja bära byxor ;)
 
Sv: Nedlåtande kommentarer efter fotbollen...

I alla sporter där resultaten mäts i antingen tid eller sträcka är det ju alldeles uppenbart att det behövs. Det är ju bara titta på världsrekorden som sätts.

Ett exempel: höjdhopp. Ingångshöjden i de flesta internationella höjdhoppstävlingarna är högre än världsrekordet för damer.

Blanka Vlasic är 13 cm längre och 5 kilo tyngre än Stefan Holm och har ett personbästa som är 32 cm lägre.

I trådens ämnessport fotboll så spelar svenska damlandslaget jämt med P17-lag. Det säger väl en del om nivån i jämförelse.

Men detta behöver ju för all del inte betyda att damidrott är mindre intressant än herridrott att titta på. Tvärtom tror jag att höjdhopp för damer och damfotboll är betydligt mycket mer intressant än "höjdhopp för människor som är kortare än 1,90".
 
Sv: Nedlåtande kommentarer efter fotbollen...

Killarna är snyggare att titta på, det gör en annars tråkig sport uthärdlig :p
 
Sv: Nedlåtande kommentarer efter fotbollen...

Det är ju oxå ett argument som jag hade kunnat hålla med om eftersom inte heller jag tittar på fotboll speciellt ofta. Men det kan inte vara bara det som gör att folk uttrycker de åsikter de gör.
 
Sv: Nedlåtande kommentarer efter fotbollen...

Så var det då dags igen..... Igår spelade Sveriges damer kanske inte sin bästa match i EM-fotbollen... Och genast översvämmas de sociala medierna med diverse nedlåtande sexistiska kommentarer.... Hur är det ställt med den svenska mannens kvinnosyn egentligen.... :mad::mad:

http://www.svd.se/sport/nathat-mot-landslaget_8339612.svd

nej, de flesta män har en rätt okej kvinnosyn. Det ni ser på nätet är SD-s. De driver myter om invandring, får inte knulla och är allmänt hatiska mot allt de inte är.

de är med andra ord sexuellt frustrerade, överviktiga, obildade män.
 
Sv: Nedlåtande kommentarer efter fotbollen...

Det folk har problem med är ju att så fort man ska kritisera kvinnor så gör man det på det här fruktansvärt sexistiska och gräsliga sättet.

Ja, jag är lite bedrövat fascinerad över hur allt liksom kretsar kring och döms i förhållande till den RIKTIGA manliga sexualiteten. Kvinnor man inte tycker om är flator - de vi inte får ligga med, alltså är de dåliga - och män man inte tycker om är bögar - de får inte vara med oss, de har inte sex på RIKTIGT manligt sätt. :meh:
 
Sv: Nedlåtande kommentarer efter fotbollen...

Nej, folk är helt enkelt bara dumma.

Jag förstår inte varför, ingen håller ju på så mot friidrottarna?
 
Sv: Nedlåtande kommentarer efter fotbollen...

Precis så!

De måste hela tiden vakta och förstärka sin heterosexuella manlighet.

golit: skitsnack. Det är inte bara obildade, överviktiga män som håller på såhär. Mäns sexism är utbredd i samhället.
 
Sv: Nedlåtande kommentarer efter fotbollen...

Precis så!

De måste hela tiden vakta och förstärka sin heterosexuella manlighet.

golit: skitsnack. Det är inte bara obildade, överviktiga män som håller på såhär. Mäns sexism är utbredd i samhället.

Nej men det är de som är SD på nätet och är aktiva i näthatet.
 
Sv: Nedlåtande kommentarer efter fotbollen...

Okej, jag har faktiskt ingen uppfattning. Överhuvudtaget skiter jag i om nån som näthatar är överviktig eller ej, samma skit oavsett.
 
Sv: Nedlåtande kommentarer efter fotbollen...

I alla sporter där resultaten mäts i antingen tid eller sträcka är det ju alldeles uppenbart att det behövs. Det är ju bara titta på världsrekorden som sätts.

Ett exempel: höjdhopp. Ingångshöjden i de flesta internationella höjdhoppstävlingarna är högre än världsrekordet för damer.

Blanka Vlasic är 13 cm längre och 5 kilo tyngre än Stefan Holm och har ett personbästa som är 32 cm lägre.

I trådens ämnessport fotboll så spelar svenska damlandslaget jämt med P17-lag. Det säger väl en del om nivån i jämförelse.

Men detta behöver ju för all del inte betyda att damidrott är mindre intressant än herridrott att titta på. Tvärtom tror jag att höjdhopp för damer och damfotboll är betydligt mycket mer intressant än "höjdhopp för människor som är kortare än 1,90".

å andra sidan är Stefan Holm en djävla massa cm kortare än sina motståndare och Kajsa Bergqvist hade slagit en massa män om det handlade om att hoppa över sin längd.

I viss mån beror intresset på internationella framgångar. Vem bryr sig in basket? men då svenska damer tar time out, har speluppehåll pga faul eller väntar på straffkast, så tittar fler än när herrarna "spelar". Förmodligen i samma nyfikenhet av vad det hela går ut på förutom att ha paus?

De norska handbollsdamerna har i princip bättre förutsättningar än de norska herrarna, eftersom de vinner i stort sätt alla mästerskap.

Däremot finns det ingen ursäkt för att det första svenska dam-knorren kom så sent som i bragden mot Norge.
 
Sv: Nedlåtande kommentarer efter fotbollen...

Ja men det är ju så underbart!
Jag har nog träffat på fler nedlåtande mansgrisar i tvätthallen än på mina mansdominerade arbeten.

Förutom blickar, suckar och muttringar har jag även fått njuta av både monolog och dialog.

Jag har fått kommentarer om att min pappa/pojkvän har det bra som har sådan pli på sin dotter/flickvän att hon tvättar deras bil.

Jag har med intensivt irriterad blick och tonläge blivit informerad om att det finns automatisk biltvätt för sådana som mig.

Jag har fått motta beklagan över att "man får fan inte vara ifred från kvinnor på något ställe numer".

Etc.

Då ska du se blickarna när man tvättar sin skrothög :D Det är jag och unga grabbar med bmw och audi :D

Sist sa jag något i stil med "det är konstigt att det är så mycket roligare att tvätta och städa bilen än att tvätta och städa hemma":p
 
Sv: Nedlåtande kommentarer efter fotbollen...

å andra sidan är Stefan Holm en djävla massa cm kortare än sina motståndare och Kajsa Bergqvist hade slagit en massa män om det handlade om att hoppa över sin längd.

I viss mån beror intresset på internationella framgångar. Vem bryr sig in basket? men då svenska damer tar time out, har speluppehåll pga faul eller väntar på straffkast, så tittar fler än när herrarna "spelar". Förmodligen i samma nyfikenhet av vad det hela går ut på förutom att ha paus?

De norska handbollsdamerna har i princip bättre förutsättningar än de norska herrarna, eftersom de vinner i stort sätt alla mästerskap.

Däremot finns det ingen ursäkt för att det första svenska dam-knorren kom så sent som i bragden mot Norge.

Nu kanske Stefan Holm var ett extremexempel. Men mätgrenarna blir inte mer möjliga att blanda för det. I London hade vinnande dam en tid som var 20 sekunder sämre än sämstatiden för männen. I tresteg hoppade sämsta man en halvmeter längre än bästa dam. Att dela upp vore ju som att ha b-finaler i allt. Hur intressant är det?

Bästa sättet att främja damers idrottande och intresset för det kan ju knappast vara att blanda in dem med männen så att ingen dam någonsin ens kommer ta sig till en final.

Jag hade fel om P17-laget förresten. Damerna förlorade med 0-3 trots att pojklaget spelade halva matchen med en man mindre. Det säger såklart inte att damfotboll är värdelöst att titta på. Men en del om att någon dam kommer knappast ta en plats i ett mixat landslag.

Problemet tror jag dels ligger i kulturen kring fotbollen, och dels i att man i just lagsporter reflekterar väldigt mycket kring att spelet är sämre. Det är ju väldigt få som tycker damtennis är värdelöst av den orsaken.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp