Nedkylning + stallbandage

G

gusfri

Åsikter om detta?: en häst arbetas med arbetsbandage, benen kyls ned mha vatten och får därefter stå med stallbandage över natten. Det är främst kombinationen vattenblöta ben + värmande stallbandage som jag vill höra er åsikt om.

Sv: Nedkylning + stallbandage

Det blir ett våtvärmande bandage ett tag tills bandagen torkat och sen blir det som vanliga stallbandage.

Ser inga större problem med det sålänge hästen inte har väldigt mycket behåring på benen och riskerar att stå med blöta bandage/blöt under bandage halva natten. Men en mer kortpälsad individ torkar tämligen fort om benen (om inte paddarna är i något speciellt material möjligen).

Däremot skulle jag personligen nog inte göra så, mest för det skulle kännas ogjort att stå och kyla med vatten i 20 minuter (som krävs för att få tillräcklig kyleffekt av vatten) för att sen skicka på bandage och värma igen.

Senast ändrad:

Jag instämmer med Alex, jag skulle inte heller gjort på det viset.
Hur kommer det sig att man väljer den metoden?

extremt känsliga hästar kan bli blistrade av bandage på blöta ben. men annars ser jag inga problem met det hela

En häst i stallet blev ordinerad att få dessa rutiner efter att ha blivit undersökt av veterinär. Min tränare reagerade just på det våtvärmande omslaget, jag frågade varför ett våtvärmande omslag kan vara skadligt men det kunde hon inte svara på, utan det var bara något hon fått lära sig. Någon kunnig kanske kan förklara varför? Men att först kyla och sedan värma är väl inget konstigt? Ta blue lotion t.ex., det kyler väl först och värmer sedan?!

alltså, det är väl blistring man är rädd för antar jag...
men kyla benen kan man ju göra med annat än vatten. t.ex. köpa isbitspåsar o frysa in o linda fast på benen en halvtimme eller två och sen byta till stallbandage funkar utmärkt. då blir hästen inte blöt, men kyld......

men kyla benen kan man ju göra med annat än vatten. t.ex. köpa isbitspåsar o frysa in o linda fast på benen en halvtimme eller två och sen byta till stallbandage funkar utmärkt. då blir hästen inte blöt, men kyld......

Precis vad jag sa! Så har vi gjort förut och satt en damask runt.

Jag lägger ofta våtvärmande omslag med arnika efter hårda pass. Tycker våtvärmande ökar effekten jag vill ha åt av att lägga bandage öht. Så jag ser inget fel alls i att lägga våtvärmande!!

Sen värma efter kyla. Så länge du inte har en skada som du behandlar med kyla så är det så jag alltid gjort och alla jag känner med. Men då kyler vi för att hålla efter. Det tycker jag är en stor skillnad. Har man tex en akut senskada värmer du ju inte mellan kylningarna. Då kyler du bara. Ska du hålla efter ett hårt ansträngt ben så kyler jag först och sedan värmer.

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Jag har ett ämne som jag gärna vill höra andras synpunkter kring då jag själv inte riktigt vet hur jag ska tänka, hittade ingen annan...
2
Svar
36
· Visningar
2 823
Senast: 13579vas
·
Anläggning Behöver hjälp att förstå hur detta ”omöjliga” kan ske! Min häst står i en utebox. Det är totalt två uteboxar som hör till stallet, så...
2
Svar
39
· Visningar
3 354
Senast: jemeni
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
3 413
Senast: Ridinglady
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 898
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka