@Docka hur kommer det sig att du bytt gren? Ni var ju fenomenala på hoppning/terräng?
Först och främst TACK
Och som svar, det här är väl typ den korta versionen:
De senaste två åren har Nelly växt något helt sjukt - hon är 173 nu och väger 700 kg, + att hon blivit diagnostiserad med en "benägenhet för magsår" pga stressig mage (inte stressig häst), vilket har lett att hon måste ha fri tillgång på hö/gräs med konsekvensen att hon i princip alltid kommer vara lite tjock. Hennes stora kropp har dessutom blivit för långsam för terräng på den nivån jag hade velat kunna rida om vi skulle satsa helhjärtat på fälttävlan, och det är så galet dyrt med fälttävlan här i England att det är omöjligt att satsa halvhjärtat. Det hade gått. Jag tror fortfarande att hon hade kunnat gå 2* med bra resultat, men jag hade behövt pusha henne till den maximala gränsen i terrängen och det känns inte shysst mot henne som är en sådan bussig häst. Det hade aldrig känts enkelt liksom.
Och i hoppningen upplever jag att hon känner sig så begränsad när hindrena börjar bli större, som om hon inte får plats eller tillräckligt med tid på sig mellan hindren för att bli bekväm och självsäker. Och då känns det återigen som om jag kommer behöva pusha henne utöver hennes komfortzon för att tävla på den nivån jag vill tävla på, att det inte känns shysst, plus att jag själv inte tycker att hoppning som gren lockar lika mycket längre...
I dressyren är det "lättare" för Nelly att nå långt, och hon tycker att det är roligt hela tiden medan hon lätt tappar motivation i hoppningen.
Vi vill fortsätta hoppa och kanske ändrar vi oss någon gång på vägen, men i nuläget vill vi se hur långt vi kan gå inom dressyren