Nedärvs psyket?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Magrinette
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 17
  • Visningar Visningar 1 340
M

Magrinette

Jag har ett sto som är 16 år som jag funderar på att betäcka nu i år eller nästa år, hon har ett föl 2000 redan.

Men till min fråga, hur mycket av stoets psyke nedärvs på fölet? Mitt sto är väldigt lättstressad, om hon blir ensam, kommer till nya platser etc. Rädd för det mesta, även sin egen skugga. :smirk: Fast hon blir bättre och bättre hela tiden, ändrat sig mycket under de tre åren jag haft henne.

Tyvärr väver hon lite emellanåt också, endast vid utsläpp, fodringar och om hon blir ensam. Står inte och väver annars.

Är det dumt att betäcka ett sådan sto, kanske bättre att köpa ett föl?

Sv: Nedärvs psyket?

Mitt sto som låter lite som ditt, fast inte riktigt lika rädd och hon väver inte. Hon fick en avkomma efter en hingst med dokumenterat gott temperament och den fick en helt annat psyke än sin mamma. Där stoet reagerade med rädsla och flyktinstinkt reagerade fölet med nyfikenhet och framåtanda.

En liten fingervisning vore ju att titta på den tidigare avkomman om det finns möjlighet.
Fölet umgås ju minst ett halvår med mamman, så visst präglar stoet avkomman lite. Men inget är ju säkert i denna branch!

Hennes avkomma, en valack e. Feliciano, har ärvt lite av hennes psyke, han blir lätt för het och är även han rädd för en del. Men tävlas mycket i hoppning och har kapacitet.

Jag har tänkt att behålla detta föl själv och vill inte genomgå en häst till som är som min, älskar henne över allt annat ändå dock :P

Om stoet i fråga i övrigt har de kvaliteer du vill ha så skulle jag betäcka med en hingst med väl dokumenterat gott temperament.

Jag har ett avelsto som väver, hysteriskt, hon har 4 avkommor och ingen av dem väver, eller har visat symptom på att ha hennes "stressade" temperament. Mitt sto har farit illa i sitt liv innan vilket nog bidrar till hennes vävning, är övrigt en ängel att ha med att göra/hantera:love:!

Försök även ta reda på hur avkomman från 2000 är i temperamentet.
Om den har stoets temperament så knske det är billigare både ekonomiskt och känslomässigt:)

Lycka till!!

Var lite långsam;)

Tänkte faktiskt på Feliciano som ett exempel på en hingst med mkt milt psyke.

Du kanske vågar prova sonen, Hip Hop?

Om avkomman blir "för mkt" för dig så borde ju en HH bäbis/unghäst inte vara svårsåld.

Jag pratade precis med den tjejen som äger hennes son och jag ska åka upp och titta på honom och se hur han är innan jag bestämmer mig.

Hiphop rekomenderade hon också och jag har haft lite öga till honom innan också. Sen är jag även intresserad av att betäcka med en dressyrhingst. Min är e. Magritte ue Vagabond så där är dressyrblod i henne men hon hoppar jättebra.

Flera av ditt stos dåliga sidor kan man träna på en ung häst.

Hade jag varit du så hade jag betäckt och hade under tiden stoet gått med föl undvikt situationer då hon blir stressad, gärna låtit henne gå med en trygg häst som kan hjälpa till med föräldraskapet.

Kanske vant av fölet lite tidigare än man vanligen gör och låtit fölet växa upp med extrafostraren.

Börja träna farliga saker och stå själv i stallet tidigt så löser det sig nog.

Tack för alla svar, ser att det absolut kan vara en idé att låta betäcka henne, ska se mer om det andra stoet i stallet ska betäckas, i så fall blir det två föl och det andra stoet är väldigt lugnt och harmoniskt.

Stoet präglar ju avkomman med sitt eget beteende så ja, jag skulle säja att risken är ganska stor att avkomman blir liknande. Det är ju både arv och miljö som påverkar...

Vill du "absolut inte" ha en avkomma som är lik stoet i temperamentet så skulle jag faktiskt avråda dig från att betäcka henne.

Ja, jag tycker att stoet präglar sina avkommor till 60% vad gäller temperament jämfört med hingstarna, misstänksamma ston får många ggr mkt mer misstänksamma och försiktiga föl. Om mamman är svårfångad på betet, blir ofta fölungarna det pga att dom "härmar sin mamma och tror sig tycka att detta är farligt/läskigt.

ganska intressant siffra du nämner 60%......

Har läst en tvillingstudie på människor om hur humör nedärvs, och de är en av de egenskaper som ärvs biologiskt starkast. Tror det biologiska arvet låg någonstans mellan 30-40% och så påverkade miljö resten, så det var ju ett hyfsat ögonmått du har :)

Men givetvis har temperament en stark nedärvning, annars hade det ju aldrig gått att avla fram så pass typade hundraser tempramentsmäsigt t.ex

Jag har absolut inga belägg för siffran 60% så det kan du ta med ro, jag ville bara belysa att jag tycker att stona med lite dåligt temperament präglar sina avkommor mer än hingsten. Sen är jag också fullständigt medveten om den genetiska aspekten och att arv och miljö påverkar individen.

nej men jag har belägg för den, 60% kan man säga att miljöpåverkan på humöret är, mellan tummen och pekfingret ;)

har ett sto som är lite skvättig och löjlig lättstressad i vissa situationer osv. Men icket att fölen blir lik sin mor men jag tror på detta med mkt hantering från dag 1 mina avkommor är dokumenterat och också från köpare höjda till skyarna just för sitt stabila psyke och hur lätthanterliga dom är tom i mkt ovana situationer(inte för att dom är många) även när dom anländer till nya ägarna så visar dom bara nyfikenhet och förtroende. Så a och o är hantering och sunt förnuft givetvis skulle jag väga för och emot en hel del men vill man ha en avkomma så tycker inte jag att man ska avskräckas.

sockertoppen

Liknande trådar

Avel Jag har ett sto på 14år som varit dräktig 4gånger. Första gången hon var dräktig var 2014 men då kastade hon så då betäckte man henne...
2
Svar
36
· Visningar
7 342
Senast: Masse
·
Avel Har smått börjat fundera på om det är dags att betäcka mitt sto igen, hon blir 16 år nästa år och hade föl som 5-åring. Åren går ju fort...
2
Svar
21
· Visningar
3 824
Senast: Freazer
·
Avel Som en spin off från tråden om antibiotika och avel. Seminverksamheten ger stora möjligheter till hingstval, hingstar från hela världen...
2
Svar
34
· Visningar
5 327
Senast: ginnies
·
Avel För några år sedan köpte jag ett föl tack vare hans härstamning. I somras "råkade" :angel: jag köpa fölets (enligt mig) ursnygga och...
Svar
17
· Visningar
2 603
Senast: Pudlan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka