Nedärvning av Pudelpäls? Päls hos pudelkorsningar?

Netika

Trådstartare
Tar hjälp av bukes stora kunnskapsbank. :)
Hur blir pälsen på førsta generationenes pudelkorsning? Dvs renrasig pudel + annan ras.

Fäller de pälsen eller är det som før pudlarna, att de inte fäller och behøver trimmas?

/Netika

Sv: Nedärvning av Pudelpäls? Päls hos pudelkorsningar?

en jag känner parar pudel och pappilon, och dessa har inte fält.

Det är VÄLDIGT olika och man kan aldrig veta det.

Det är VÄLDIGT olika och man kan aldrig veta det.

Vet du mer om hur nedärvningsmönstret ut för det?
Är det flera anlag inblandade eller är pälsstrukturen enkelt nedärvt?

Vill gärna förstå.

På en Gotlandsbåt så mötte jag en hund som var korsning mellan Pudel och en annan långhårig eller om det var strävhårig ras, och gissa vilket hårlag den hade fått? Släthårig! :eek: Så man kan nog aldrig veta vad som dyker upp när man korsar olika raser. Hunden var kolsvart och hade päls som en DP men form och storlek som en pudel, rätt häftigt att se.

Är det någon som vet hur nedärvningsmønstret är?

Før att jämføra:

Krulliga Hästraden American Curly där är den krulliga pälsen enkelt dominant:
Dvs en homozygot (två anlag, ett från mor och ett från far) Curly som korsas med en 'vanligt' pälsad häst ger 100% krulliga hästar.

Katter, Rexkatter med krullig päls är enkelt resessivt nedärvt.
Dvs det är bara homozygota katter (två anlag, ett från mor och ett från far) som är krulliga och korsar du en Rex-katt med en katt med 'vanlig' päls så får alla ungarna 'vanlig' päls.

Intressant är också om man korsar två krulliga Rexkatter av olika ras (Cornish och Devon Rex) så får ungarna vanlig rak päls før det är olika resessiva gener som styr krulligheten.

(Nu fäller ju både krulliga katter och hästar..)

Är det någon som vet mer om hur der ser ut før Pudel med genetiken och nedärvning av pälsegenskaper?

(Nu fäller ju både krulliga katter och hästar..)

En kompis till mig påstår att Cornish Rex inte fäller. Men det stämmer inte då alltså? Jag har noll koll ;) Lite OT, ursäktar mig för det! :)

Jag har fattat det som att dom fäller, men att dom fäller väldigt mycket mindre än en okrullig katt.

kl
Jag har en kompis som har en dvärgpudel/dvärgpinscher. Han har en lite strävade småkrusad päls i stil med irländsk varghund fast inte lika tjock päls. Han fäller inte speciellt mycket vad jag vet. Tyvärr har lite väl mycket dvärgpinscher temprament följt med... Inte världens lättaste hund att kontrollera så det är tur att han är en liten en iallafall.

Jag vet inte alls hur pudelns päls ser ut på genetisk väg, jag har sett någon hemsida där en "buskuppfödare" påstod att pudeln alltid nedärver sin fällfria päls. Jag har haft en första generationen pudelkorsning (pudel/collie) och hon fällde i alla fall. Ska bli spännande om det är någon som vet mer, men det är nog inget prioriterat forskningsområde ;)

Många säger och hävdar att korsningar med pudel i sig inte fäller men det stämmerinte i mång afall. en renrasig pudel fällerinte men o m du korsar en pudel med annan ras som fäller så finns det ens stor sannolikhet att denna hund kommer fälla. Har träffat en del blandningar mellan pudel och andra raser och nästan alla dessa fäller. Dock säger ägarna att de inte fäller då vissa av dem fäller mindre än en del andra raser, dock fäller de ändå om man jämför med en renrasig pudel som inte fäller alls.

Min pudel/papillon (pappipoo) fäller inte... och det gjorde inte mammas av samma blandning heller...

Fäller inte som i att det INTE kommer något hår alls eller fäller lite som en coton typ?

vad menar du? cotton?

hon fäller inte alls.

Kan det inte vara mer lite individuellt också från hund till hund om de fäller eller ej? Märker på mina vovvar som alla är av samma ras och renrasiga att den ena fäller betydligt mer än de andra och behöver borstas varje dag för att man inte ska få halva hunden liggandes på golvet och på kläder etc, medans de andra fäller mycket mindre, knappt märkbart i jämförelse..

Ok. Jag menade att många menar att tex Cotton inte fäller alls men om man jämför med en renrasig pudel så fäller de.

Jag känner två som har blandning av pudel och papillon och de fäller jättemycket. Därför jag undrade. Har även träffat på andra pudelkorsningar och de flesta av dessa har fällt. Så det finns ingen garanti för att blandningarna inte fäller.

Senast ändrad av en moderator:

En kompis till mig påstår att Cornish Rex inte fäller. Men det stämmer inte då alltså? Jag har noll koll ;) Lite OT, ursäktar mig för det! :)

Jo de fäller som vanliga katter men de saknar ju helt täckhår, har bara underull, så det blir mindre päls som ska fällas.

*kl*

Tack før alla svar!
Måste forska mer runt detta...

Liknande trådar

Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
3 825
Senast: Maniac123
·
R
Hundavel & Ras Nu behöver jag bukes samlade kunskap för jag blir själv inte riktigt klok på vilken ras jag ska välja. För att göra en lång historia...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
8 423
Senast: Mia_R
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 681
Hundavel & Ras Som rubriken säger, finns det någon ras där man kan hitta hundar som i efter träning, uppfostran etc. kan passa in på alla krav? Ca...
Svar
19
· Visningar
1 615
Senast: Marje
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka