Nedärvning av gulanlaget

keramin

Trådstartare
Eftersom jag har ett gulbrunt sto börjar jag fundera över detta med hur färgen ärvs. Om hon skulle få ett föl som inte är gult i någon variant, har det fölet då möjlighet att få gul avkomma eller har det försvunnit för gott. Min har gula anmödrar i tre generationer och jag antar att det visar att gult "måste synas för att finnas" (jag är medveten om att det kan vara svårt att se). Nån som vet?

Sv: Nedärvning av gulanlaget

Nej, då är gulanlaget försvunnet för gott. Enda möjligheten för att den avkomman ska få ett gult föl är att partnern har ett gulanlag...

Gulanlaget är ett intermediärt anlag, dvs det syns "lite" i enkel form, och har full effekt först i dubbel form. Om man bortser från att vissa nyanser (speciellt mörkare) kan vara svåra att se på, så syns gulanlaget alltid om det finns...

ge

Men hur förklarar du detta: Vi hade under många år ett tigrerat (vit med svarta prickar på rygg länd) sto efter Guvenör-Maskerad-Heinfried-Regulator osv osv. Detta sto fick gulbrun avkomma med bla bruna halvblodshingsten Morat samt palomino med fuxfärgad arabhingst. Detta stos mor Ack-Va-Vit var ett tigrerat sto (vit ,svarta prickar) och mormor Lona ett gulbrunt sto, och enl. experterna kunde anlaget vara dolt i flera generationer för att sen plötsligt ploppa upp.

De föddes inte gula då och blektes? Eller hur funkar det med tigrerade hästar, föds de såna eller bleks de precis som skimmlar?

För tex Bernsteins mor är ju gul, och gulanlaget där måste ju komma från mormor Bragansa som är skimmel. Men nog ser hon ut att ha varit gul från början. Eller är jag helt ute och cyklar?

Tack för svaret, det var som jag trodde att färgen bara finns när den syns så att säga.

Vårt sto, och hennes mor föddes vita med prickar, dock blektes prickarna med årens lopp, och vårt sto var nästan helt vit när hon var gammal.

keramin skrev:
Tack för svaret, det var som jag trodde att färgen bara finns när den syns så att säga.

Jo det är ju sant. Men det kan ju bli en så mörk häst att du inte "ser" gulanlaget men det ändå finns där. Har ett mörkt sto som ser svart/brun ut. Man ser att det inte är en vanlig svart färg men om man inte vet att det är ett gulanlag där så är det svårt att se.

Hon har fått en gulbrunskäck med en rödskäckhingst så det är hon som bär gulgenen. Hon är gulsvart.

/Åsa

Jag har träffat en sådan häst.
Nu såg jag honom som föl så jag vet att han föddes gul, ett år senare (i år) var han mörkbrun nästan svart - men med gult hår i öronen.
Så han är väl antingen gulsvart eller mörkgulbrun (om den sistnämnda färgnyansen finns?).

Och jo, mamma är gulbrun och mormor isabell.

Senast ändrad:

poloplayer skrev:
Men hur förklarar du detta: Vi hade under många år ett tigrerat (vit med svarta prickar på rygg länd) sto efter Guvenör-Maskerad-Heinfried-Regulator osv osv. Detta sto fick gulbrun avkomma med bla bruna halvblodshingsten Morat samt palomino med fuxfärgad arabhingst. Detta stos mor Ack-Va-Vit var ett tigrerat sto (vit ,svarta prickar) och mormor Lona ett gulbrunt sto, och enl. experterna kunde anlaget vara dolt i flera generationer för att sen plötsligt ploppa upp.

Om inte någon av föräldrarna är "gul" kan inte heller avkomman bli det! Gulanlaget kan inte bäras dolt och ploppa upp efter flera led som tex fuxanlaget, men kan däremot ibland vara lite svårt att fastställa på ffa mörkare nyanser. Det blir förstås inte lättare när grundfärgen bara syns i form av prickar. Så den enkla förklaringen är att den/de som färgbestämde stona helt enkelt missade gulanlaget. De var - kan inte ha varit - svart tigrerade utan istället gulsvart tigrerade, eller möjligen svartgulbrun/mörkt gulbrun tigrerade.

ge

Nope, märren har (hade) svarta prickar, jag såg henne dagligen i 20 år, så tror inte jag kan ha missat det.
Hennes första gulbruna avkomma f-82 var efter Torboldt, har han något gulanlag?

Senast ändrad:

Har haft en valack som såg rent svart ut på kroppen, men han är svartgul. Så har stoet svarta prickar kan den lika gärna vara gulbrun/mörkt gulbrun/svartgul (eller vad det heter) i grundfärgen.

Vi hade ett borkfärgat sto som fick en isabell och en svart med samma hingst.

Det Swebec menar (tror jag är det väl bäst att tillägga) är att den synbara skillnaden på svart och gulsvart kan vara mycket, mycket liten.

Det är i vissa fall inte helt självklart att man över huvud taget SER skillnad på en genetiskt svart och en genetiskt gulsvart ens när grundfärgen är utbredd över hela hästen.

Har man då bara prickar av grundfärgen är det naturligtvis ännu svårare.

Så m.a.o. är det sannolikt att din häst var gulsvart tigrerad trots att prickarna såg svarta ut. En gulsvart häst har ju en hel del "svart" på sig.

Indy

poloplayer skrev:
Nope, märren har (hade) svarta prickar, jag såg henne dagligen i 20 år, så tror inte jag kan ha missat det.
Hennes första gulbruna avkomma f-82 var efter Torboldt, har han något gulanlag?

Jag tror inte du hade en chans att se det ens! Gulanlaget påverkar svart pigment mindre än rött, och ju mörkare hästen är desto svårare blir det. Det är svårt nog i många fall att skilja svart från gulsvart, mörkbrun från mörkt gulbrun osv. Jag skulle tro att det är nästintill omöjligt att avgöra med hjälp av några prickar....

Torboldt hade inte något gulanlag, dessutom tror jag att han var svart? Vilket isåntfall innebär att ditt sto inte kan ha varit gulsvart tigrerad. En svart och en gulsvart kan nämligen inte få en gulbrun avkomma, eftersom de saknar Agoutianlaget, det anlag som ger svart man, svans och ben på den bruna/gulbruna hästen. Om avkomman var gulbrun innebär det att Agoutianlaget kom från henne, och det innebär i sin tur att hon var gulbrun. Så mörk att prickarna såg svarta ut.

ge

Liknande trådar

Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
849
Senast: Freazer
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 972
Avel Jaha… Då börjar jag vackla på namn till fölet. Därav denna tråd, kanske är det fler som börjar fundera på namn nu. Mitt sto kommer...
4 5 6
Svar
108
· Visningar
9 665
Senast: Freazer
·
  • Artikel Artikel
Dagbok På något sätt känns det som ett skifte har skett den senaste veckan. Som att jag mentalt har gått igenom en portal. Det känns som att...
Svar
4
· Visningar
2 610
Senast: Pratsch
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka