Nedärver ston sina fölningsrutiner?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare -Tingeling-
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 13
  • Visningar Visningar 1 194
T

-Tingeling-

Att döttrar i stor grad fölar på ungefär samma sätt som sina mödrar har jag hört från några olika uppfödare.
Vissa uppfödare menar att de kan se hur en dotter följer samma rutiner, dvs. tecken på fölning, tider på dygnet samt hur länge de går, som sin mor.

Är detta något som är "sant" eller allmänt känt?

Blev lite fundersam då uppfödaren till min högdräktiga pålla mailade mig.
Mitt sto är idag på 300 dygn och veterinären som kikade på henne häromdagen tror att hon fölar inom 2-3 veckor då hon är ett maidensto.

Uppfödaren kom dock med följande uppgifter;

*Halvsystern (samma mor) som också är dräktig är idag på 11 mån 14 dygn...
*Modern till dessa två ston fölade 5 gånger hos uppfödare, varje gång över tiden 11 mån + ca en vecka och vid 22-23 tiden på kvällen.

Vad säger bukeuppfödarna? Ser ni några "fölningsrutiner" på era ston?;)

Sv: Nedärver ston sina fölningsrutiner?

En bekant vars hästar jag ridit en hel del har två ston, mor och dotter.

Det äldre stoet har tre avkommor, med alla tre har hon gått 11 månader och 3 veckor, nästan exakt på dagen. Spänningen var förstås stor när dottern förra året skulle ha sitt första föl, och när tror ni hon fick det? Jo, 11 månader och 3 veckor efter seminering;) I år är hon dräktig igen, och ägaren räknar iskallt med att få vänta den här gången med:crazy:

Jag kan svara i sommar när min 5-åring får sitt första föl. Hennes mamma nedkom i år med ännu en avkomma och följde ungefär samma rutiner som sist (+7 dygn).

Jag tycker mig kunna se en viss ärftlighet emellan generationerna i flera fall.
Men man kan ju aldrig "ta det för givet",,,:)

Det är inget som jag har märkt på mina iaf, mamman fölade tidigare än beräknat, och på dagtid. Döttrarna har gått över tiden och fölat nattetid.
Mamman visade inga som helst tecken, döttrarna var väldigt tydligt att något var på G redan ett par dagar innan fölning

Intressant! Vad är det för gemensamma rutiner som du har sett?

Detta är ju totalt ovetenskapligt men ändå tycker jag att man hört
om så många fall där det stämt någorlunda att jag inte vågar bortse från det heller....:D

I detta fallet tänkte jag nog mest på detta med att föla "för tidigt" eller att gå över tiden...

Mitt ena sto har de senaste tre gångern fölat 3 dagar tidigt, på kvällen mellan 20.00 och 21.00 och otroligt snabbt. Hon är otroligt exakt:D. Ska bli kul och se sedan hur hennes dotter är när det blir aktuellt:).

Hon har även tidigare avkommor, vet inte hur hon var då.

Mitt andra sto är nu dräktigt med sitt första föl och jag har tänkt ringa hennes uppfödare för att fråga hur hennes mamma var!

Jag tror att det finns en viss ärftlig faktor på hur och när de fölar!

Sådana saker som hur dom sätter ljuver, tecken inför fölning, styrka och effektivitet i värkarbete osv kan även de följa stolinjen ibland, precis som fertilitet och lätta/svåra dräktigheter/fölningar.

Den stofamilj som jag är uppvuxen med hade väldigt bra fölningar,lätta att se tecken på osv.
Minns enbart en fölunge som kom fel håll, annars flöt fälningarna på mkt bra.
och jag har iallafall erfarenhet av 5 generationer ur den familjen...

Själv tycker jag det är en otroligt viktigt faktor att väga in när man letar/köper nya avelsston - att de kommer från just en fertil och livskraftig stolinje... Hur mkt pengar som helst att tjäna på det i längden.

Trots att det finns mycket myter och lösa sanningar om mycket kring hästar så är faktiskt just detta något som jag ändå inte bara kan ignorera rakt av.

Mitt sto´s mor har ju haft ett 10-tal föl och de fem senaste hos uppfödaren och där stämde ju mönstret....

Dock tror jag att mitt sto eventuellt fölar lite tidigt då hon är en förstagångare...

Eller är det "också" en myt - förstågångare fölar ofta tidigt?:angel:

Intressant!

Jag hoppas att min märr får en okomplicerad fölning och att hon så småningom kommer lämna fler avkommor.

Hon får nog ses som fertil och än så länge väl lämpad för avel då hon betäcktes förra våren, var lite tunn och ändå tog sig på "första brunsten" (efter att jag hade bestämt mig), och endast behövde en insemination. Därefter har dräktighetstiden förlöpt oerhört odramatisk, inga dirkekta känningar eller konstigheter alls, hon har mått prima! :D

Det Du skriver om förstagångare känns åtminstone för mig som en myt. Hos oss har förstagångsstona nog oftare gått lite extra länge..

Funderar lite över beskedet Du fått från Din veterinär...
Om stoet idag är på dygn 300 och Du fått beskedet för några dagar sedan att hon fölar inom 2-3 veckor skulle det betyda att hon fölar innan dygn 320 d v s ett föl som rent statiskt betraktas som prematurt.
Varför menar veterinären att stoet inte skulle gå tiden ut???
För inte sjutton kan veterinären tro att det är typiskt förstagångsston att få prematura avkommor???

Och hur skulle man flera veckor i förväg kunna förutspå fölningstidpunkten hos ett sto man itne känner???

Nej...den veterinären skulle jag definitivt inte lyssna på utan istället utgå från infon Du fått från uppfödaren som känner stolinjen och sedan i alla fall vara beredd på alla andra möjligheter och noggrannt följa Ditt stos signaler.

Min erfarenhet säger också att det är vanligare att förstagångare går över ngn vecka...

Ena mitt första gång sto gick 3 v över tiden o det andra fick 5 dygn för tidigt o förra året så gick nr 1 över 3 dygn o 2 också 3 dygn.
Något jag märkt däremot är att ena mitt sto gjorde precis som sin mor....eller rättare sagt det dem inte gjorde var att de kallade aldrig på sina föl...hummade inte ens åt dem i boxen.
Tror att mitt sto lärde sig av(eller rättare sagt aldrig lärde sig )det av sin mor. När hon fick nr 2 däremot så visste hon hur man gjorde o hummade o kallade.Men inte alls som de andra stona.

Sen har hon tyvärr ärvt att hon är svår att få dräktig. Både mor o dotter har krånglat. Fast jag har väl inte valt de bästa simmarna heller är jag rädd.

Liknande trådar

Övr. Hund Vi har en ettårig dvärgschnauzerkille Frippe som på många sätt känns som världens enklaste hund. Lugn och trygg och lagom social med nya...
Svar
19
· Visningar
3 565
S
Anläggning Till hösten måste jag flytta min häst, jag jobbar just nu som hästskötare och just nu är hon med där jag jobbar men pga att jag tänkt...
Svar
3
· Visningar
2 579
Senast: moonstruck
·
Övr. Grenar Inför stundande hingstval 2011 är det många som grubblar vad de ska vända sig. Ifjol startades en liknande tråd och jag uppfattade...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
25 963
Senast: supercassie
·
S
  • Låst
Hästmänniskan För snart en vecka sedan ringde en tjej till mig och frågade om hon kunde få hyra in sina två unghästar hos mig. Hon berättade att hon...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
11 815
Senast: mysko
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka