Nazi flagga i Karl-Bertils Julsaga ???

corzette

Trådstartare
Eller ser jag fel ?

Den ska ju ändå vara gjord 1975 ?

Skärmbild 2024-12-24 193420.webp

Vi här hemma + syskon har vadslagning om hur länge den får vara kvar, har haft i många år nu :p

Hoppas att ingen outar det till någon media - då blir det värre rubriker än Marks snus-chock!!
Låt den vara!!!

Jag har alltid tolkat den som en medveten påminnelse om att en del av 'de rika knösarna' skulle ha betraktat det som en önskvärd del av en högtidsdekoration - alltså varit mer eller mindre smygnazister under kriget.

Men samtidigt är den placerad bredvid den amerikanska flaggan i samma flaggspel. Vilket jag inte heller tror är en slump...
Hela sagan är politisk, men på ett mer mångbottnat sätt än vad ytan ger sken av vid första anblicken.

Nja, Karl Bertil utspelar sig väl i okänd tid, det finns i vart fall detaljer som antyder flera olika år :)

Till ts: tror det väl var Tysklands officiella flagga under ett antal år så det ska antagligen anspela på den tiden.
Ja jag tänkte ju framför allt på gengasbilarna, det är svårt att inte placera dem under krigstiden :-) Filmen som pappa Tyko ser på TV är väl också 40-tal? Men jag håller med om att det i texten är en mer generell saga "förr i tiden". Men det finns som sagt en del väldigt tydliga tidsmarkörer, och att tysklands flagga i flaggspelet är en nazistflagga är bara en av dem.

Ja jag tänkte ju framför allt på gengasbilarna, det är svårt att inte placera dem under krigstiden :-) Filmen som pappa Tyko ser på TV är väl också 40-tal? Men jag håller med om att det i texten är en mer generell saga "förr i tiden". Men det finns som sagt en del väldigt tydliga tidsmarkörer, och att tysklands flagga i flaggspelet är en nazistflagga är bara en av dem.
Tv började sändas på det sättet under 50-talet och ett program de ser gick på 60-talet eller om det var tidigt 70. Men filmen är kanske äldre. Det finns en del medvetna villospår, men jag håller med om att gengasbilar mm för tankarna till 40-tal :)

Liknande trådar

Samhälle Jag har gått hos psykiatrin sen typ 25 år tillbaka pga psykisk ohälsa av olika slag. Det har varit medicin förstås men också terapi. Nu...
Svar
12
· Visningar
643
Senast: MiniLi
·
Kropp & Själ Tänkte skriva i den andra tråden men det fick bli en egen tråd . Jag ska åka på semester och i samband med det så vill jag snorkla...
2
Svar
29
· Visningar
1 108
Senast: MiniLi
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 410
Senast: Freazer
·
Kropp & Själ (Varning för delikat innehåll!!!) Jag har, av anledning, läst, googlat och hittat massor om knipövningar. Vissa sidor menar att man kan...
Svar
17
· Visningar
1 333
Senast: Tuvstarr
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka