Navelvård och daglig undersökning

Skuggfaxe12

Trådstartare
Hur vet man att det är fara på färde när det gäller navelsträngen? Vad är så att säga normalt förlopp för fölets navelsträg. När trillar den av? Behöver man sköta om den på något vis om allt visar sig vara bra?

Tacksam för svar! :)

Du sätter på jodsprit (ja, OK, det finns inte på apoteket längre), outspädd jodopax eller ganska stark blandning av jodopax precis när fölet är fött och navelsträngen brustit.
Sedan rör Du den inte!!!
Bara titta!

Den trillar av olika....men räkna med vid c:a 1 månads ålder.

Lycka till
mvh
Carina
www.cesamarabians.com

Är föelt friskt, piggt, äter och gör sina behov utan problem, så är det säkerligen inga problemmed naveln heller.
Blir den slö så kan man ju misstänka bl.a. feber....

Liknande trådar

Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
818
Senast: Freazer
·
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 318
Avel Hej! Kollat i äldre trådar, men hittar inte riktigt svar som kan passa in på just denna situation. Ber om ursäkt ifall det upplevs som...
Svar
9
· Visningar
1 348
Senast: Anon89
·
Övr. Barn Det kommer ett barn till mig och rider rätt ofta och har gjort så i drygt ett år. Barnet är 12 år och har det rätt jobbigt med en...
Svar
14
· Visningar
1 764
Senast: Ninnurur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Intressanta uppfostringsmetoder?
  • Valp 2025