Enya

Trådstartare
Jag har nickelallergi och min navel har fått spunk på en knapp i ett par byxor jag använder. Jag har inte tänkt på att pensla knappen med nagellack så när jag använder byxorna så kliar det där jag har knappen. Men så för en och en halv vecka sedan utvecklades det till ett sår. Jag använder ju inte byxorna nu, men såret vill ju inte läka utan vätskar bara sig och är irriterat.

Jag kan inte säga att det är varigt, men det tål tydligen inte att vara "instängt" som det ju är när man har byxor på sig. Jag har testat plåster men det blev värre så det får vara öppet. Jag har smort in det med inotyolsalva, men det har inte gjort någon skillnad.

Någon som har tips? Det sitter ju bra dumt just i linningen på byxor. Har faktiskt aldrig varit med om ett sår som inte vill läka riktigt. Tvättar det noga också eftersom det sitter så dumt.
 
Sv: Navelsår

När jag red dagligen fick jag ibland skavsår vid/på naveln av metallknappen, men det funkade att sätta plåster där.
Kanske hjälper plåster på dig också?
 
Sv: Navelsår

Plåster över såret? Det har jag testat, men såret blir mer irriterat om jag har det täckt. :(
 
Sv: Navelsår

Sätt på en bit snögg och klipp ett hål över naveln så får du lite avstånd mellan såret och byxlinningen och det blir ändå luftigt. Hade du varit häst hade jag satt en antibakteriell tunn grön kompress över såret, snögg med klippt hål över såret och sedan en plåstertejp över öppningen om du skulle vara ute bland insekter;)
 
Sv: Navelsår

Har du inte byxor med högre eller lägre linning? Annars, klänning så mycket det går iaf, strumpbyxor/leggings kan du ju vika ner linningen på.
 
Sv: Navelsår

Har du inte byxor med högre eller lägre linning? Annars, klänning så mycket det går iaf, strumpbyxor/leggings kan du ju vika ner linningen på.

Nej tyvärr har jag inte det. Använder inte klänning heller, inte snyggt på en tunna som jag :D För att fortsätta vara negativ använder jag inte strumpbyxor eller leggings heller! :p Mina pyjamasbyxor irriterar inte i alla fall så all ledig tid tillbringar jag i pyjamas i alla fall.
 
Sv: Navelsår

En bit vadå?? Jag vet inte vad det är! :D Men tanken är ju smart, att jag inte tänkt på det!
 
Sv: Navelsår

Hade jag vågat så hade jag gjort det för det är skönt med pyjamas :D
 
Senast ändrad:
Sv: Navelsår

Snögg är självhäftande skumgummi :)

Om det har vätskat så länge så tycker jag att du ska ringa till distriktssköterskan och fråga om råd. Du kan prova med zinkpasta men det är inte alls säkert att det hjälper heller men det kan hjälpa till att torka ur såret.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Min hund fick ett ganska djupt skärsår i veckan. huden hade fläkt upp sig med hudflikar, men det var inte jättestort, 2 cm i längd...
Svar
12
· Visningar
3 556
Senast: Digbil
·
A
Hästvård Hejsan :) Igår märkte vi att min häst har fått ett sår "mellan skinkorna" eller hur man ska säga. Vi tror att såret har uppkommit när...
Svar
1
· Visningar
682
Senast: Masse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp