Navelbråck hos föl

cutty

Trådstartare
Mitt nyfödda föl har navelbråck. Stort som ett äpple.
Har fått tipset att trycka in tarmen och binda om skinnet med en gummisnodd. Därigenom hålls tarmen kvar och till sist trillar biten extra skinn bort.

Kan detta räcka eller är det op som gäller? Och hur snart skall fölet i så fall opereras?
 
Sv: Navelbråck hos föl

Helt oinsatt i frågan, kanske är det så man "ska" göra, men det låter smärtsamt. Ungefär som när man snörde av extrafingrar på bebisar utan bedövning "för de känner ju inte smärta", eller kuperade svansar på valpar med samma argument.
Jag hoppas du får svar från någon som vet, men snälla, ta inte gummisnodden om du inte är säker på att det inte är till men för fölet.
 
Sv: Navelbråck hos föl

Jag hade ett föl med navelbråck i somras, hon opererades. Men enligt vet så växer dom flesta bråck igen av sig själva och operation behövs sällan. I mitt fall var hålet ganska litet och ibland när tarmen ramlade ut stasade den och var jättesvår att få in igen, därav operation.
Ett större hål ger mindre risk för stasning, men du ska peta in tarmen så fort du ser att den trillar ut. Ger det sig inte behövs antagligen operation. Jag tror inte att metoden att snöra av är något att rekommendera, låter väldigt ålderdomligt.
 
Sv: Navelbråck hos föl

Tack för svar!
Håller med om att det låter smärtsamt...
Tarmen ligger i påsen. Måste ju vara en stor öppning då bråcket är ca 8 cm i diameter.
 
Sv: Navelbråck hos föl

KL

När är det bäst tid att operera? Kan det göras på nyfödda?
 
Sv: Navelbråck hos föl

Eftersom nyfödda föl är väldigt känsliga så är det inte lämpligt att ta dom till klinik om det inte är ett måste för överlevnad. Mitt föl var nog ett par tre månader när hon opererades har jag för mig. Men prata med en kunnig veterinär så får du bäst hjälp.
 
Sv: Navelbråck hos föl

Min ena häst föddes med navelbråck,såg ut som om hon var en pojk :o och veterinär ansåg det behövde opereras. När jag pratade med klinik så ville de att fölet skulle vara så gammalt som möjligt och helst avvant. Och så länge fölet inte har några problem så kan man vänta, jag tror inte tarmen någonsin trillade ner i bråcket på mitt föl. Jag hade bokat tid för operation när fölet var 8 månader men veckan innan så slutade hon att äta så då fick jag kasta mig iväg omedelbart. Efter operationen fick hon feber så hon var kvar två veckor på klinik. Och när hon kom hem hade hon fått med sig streptokocker :meh:

Att binda om skinnet med en gummisnodd låter väldigt plågsamt och något man gjorde för hundra år sedan, jag undrar om det ens är tillåtet att göra så i Sverige idag.

Ring en klinik och fråga, tror bara de största klinikerna gör sådana här operationer, min lokala klinik gör det inte så det blev 30 mil enkel resa
 
Sv: Navelbråck hos föl

Opererad idag så nu hoppas jag att det går bra och att inget tillstöter.
 
Sv: Navelbråck hos föl

Håller tummarna! Blev det dyrt, och tog ditt försäkringsbolag kostnaden? Jag hade ett föl med navelbråck för några år sedan - hålet var drygt två fingrar, vet sa att han brukade rekommendera operation vid tre fingrar. Vi avvaktade och bråcket gick tillbaka, hästen är idag sex år och det finns ingenting kvar. Men jag hade lite dialog med försäkringsbolaget, och det lutade nog åt att de hade betalat en operaton iom att han var försäkrad hos dem redan som foster - men jag fick inget definitivt besked.
 
Sv: Navelbråck hos föl

Det är ju bara att läsa sina respektive villkor. En del bolag ersätter inte vissa medfödda fel oavsettt försäkring, och har skrivit ut undantag för navelbråck i villkoren.

Så det är ju lämpligt att kolla om man betäcker *tips*
 
Sv: Navelbråck hos föl

Fölets bukvägg hade gått sönder pga påfrestningarna vid födseln. 6 veckors boxvila väntar. En avklarad.
Riskerna vid hagvistelse är så stora då fölet springer etc att att såret går upp. Över 10 cm öppning...
Ännu ej definitivt besked från försäkringsbolaget, men jag hoppas det löser sig.
 

Liknande trådar

Katthälsa Hej! Känner att jag behöver bolla av mig lite och få höra med andra som gått igenom samma sak. Har det gått rätt till eller är jag bara...
Svar
15
· Visningar
3 108
Senast: WildHorse
·
  • Låst
Hästvård Jag kopierar in allt som hänt min fölunge de sista dagarna. Finns det någon som vart med om något liknande?? 11 mars 2009 Jag vet...
Svar
11
· Visningar
2 264
Senast: Boj
·
Avel Nu när fölen har börjat komma ut så har jag startat en liten undersökning! Allt gick inte helt problemfritt för mitt föl, och jag kan...
2
Svar
24
· Visningar
5 457
Senast: elle12
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp