Föl problem: resa sig, dia, benställning m.m.

Sv: Föl problem: resa sig, dia, benställning m.m.

Oj oj!
Vad glad jag är att mina 2 stoföl är friska o korrekta.
Men när föl nr 2 kom igår kväll 22.20, så låg mamma kvar ända tills efterbörden släppte inuti. Vilket ledde till att navelsträngen inte gick av.
Hur gör ni då?
Fölis försökte ju resa sig o bara halkade omkring.
Så jag drog helt sonika av den...var det fel?
Mamma var för övrigt totalt avvisande mot fölet så hon hade aldrig tagit av den.
 
Sv: Föl problem: resa sig, dia, benställning m.m.

Jag läste i en bok om just fölning, att går inte navelsträngen av så ska man bryta/dra av den någon cm från fölets kropp, för där finns en brytpunkt som gör att navelsträngen lättare går av.
 
Sv: Föl problem: resa sig, dia, benställning m.m.

jo den gick av där de brukar gå av, men gud så hårt den satt.
Har fått så pass många föl men aldrig råkat ut för detta innan.
 
Sv: Föl problem: resa sig, dia, benställning m.m.

Vad är Fölsjukan ? Hur märker man och vad ska göras om fölet har det. Läste i ett av inläggen att det var någon som haft det som fel på fölet.:confused:
 
Sv: Föl problem: resa sig, dia, benställning m.m.

Citat från Agrias hemsida "Fölsjuka eller s k Rhodococcusinfektion är ett gissel för många stuterier. Orsaken är en jordlevande bakterie som angriper fölets lungvävnad så att bölder bildas. Jorddamm är en högriskfaktor för föl, då bakterierna kan komma in i fölens andningsvägar. Undvik därför att släppa ston med föl på dammiga och torra marker.
Fölet får hög feber och andas med svårighet. Hosta och varigt näsflöde hör också till symptombilden. Tidig diagnos är ett måste för att kunna få ett bra behandlingsresultat."

Jag vet att bakterierna även kan komma in via navelsträngen
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 748
Senast: __sofia__
·
Avel Vi fick ett föl för snart en vecka sen. Första två dygnen gick allt bra, men sen blev det nåt knas med stoets juver. Hårt och spänt och...
Svar
17
· Visningar
3 076
Senast: cello
·
H
Relationer Hej, har ett litet eller rättare sagt stort problem. För några månader sedan träffade jag en kille på mitt jobb. Han är många år yngre...
35 36 37
Svar
735
· Visningar
66 510
Senast: Hemlig21
·
Övr. Hund Hej allihopa! Jag är helt ny här och blev tipsad om detta forum då jag använder positiva metoder när jag tränar min tjej. Jag pluggar...
2
Svar
32
· Visningar
12 503
Senast: Milosari
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp