Navelbråck hos föl?

Chambery

Trådstartare
Mitt sto fick ett hingstföl den 5 April 2013, jag var med under hela fölningen som gick både snabbt och riktigt bra, tog inte lång tid inann fölis stod på bena och diade.

Jag har börjat undra om han möjligtvis kan ha navelbråck, har sökt här på bukefalos och på internet för mer info gällande just navelbråck på häst.
Hur funkar det, föds dom med det? Eller är det något dom kan få inom närmsta tiden?

Mitt hingstföl syntes det inget på efter förlossningen och han hade en fin torr liten navel hela de första 3 veckorna, nu är han 6 veckor gammal och har börjat få en liten mjuk bulle vid naveln och längst ut hänger en liten torr stump av navelsträngen kvar. Bullen är väldigt liten men syns. Han växer och är pigg och glad, feberfri. Kan de vara navelbråck? Och ska jag då vänta tills han är lite äldre och/eller avvand inann jag ev opererar?

Jag hade tänkt visa han i sommar på fölpremiering, går det om han nu har navelbråck?
Hur funkar det med försäkring gällande operation på navelbråck? Han är fullföräskrad.

Tack så länge! :)
 
Sv: Navelbråck hos föl?

Min 12a hade också en bulle vid naveln, hade inte heller något i början utan det dök upp efter en månad ungefär.
Tog ut veterinären, men vi skulle avvakta och se om det växte bort och det gjorde det efter ett par månader.

Såhär såg det ut när det var som värst.
push_by_eldfuxen-d54njux.jpg

(Hon blev ju ULad på naveln när hon var nykläkt då hon hade sepsis, så hennes mage är rakad på grund av det.)
 
Sv: Navelbråck hos föl?

Min häst född -08 hade ett navelbråck, kom också efter ca 1 månad. Om bråcket är större än tre fingrar ska man överväga operation, sa vet till mig, annars kan man avvakta. Hans var ca 2 fingrar. Jag tänkte operera i samband med kastrering, men när det var dags (som nästan 3-åring) var nästan inget bråck kvar. Det troligaste är att försäkringsbolaget inte ersätter, men det är i alla fall värt att kolla upp.
 
Sv: Navelbråck hos föl?

Jag har en valack född -11 som har navelbråck. Jag upptäckte också först när han var drygt en månad, det märks väl först när naveln läkt ihop antar jag. Min veterinär förklarade att det finns både en ärftlig variant och en som beror på en liten infektion, men att det är omöjligt att särskilja dem åt.

Rådet var, precis som warg skriver, att om bråcket är större än tre fingrar bör man operera. Annars avvaktar man och hoppas att det växer bort. På min gjorde det inte det, han har 2-3 fingrar stort, så jag började kolla upp alternativ för operation. Min försäkring täckte inte (det var ju medfött fel) och op skulle gå på ca 12 000:-. Efter samråd med veterinär avstod jag operation, eftersom han troligtvis aldrig kommer ha ont av det. Däremot om han skulle gått som avelshingst så skulle belastningen på buken blivit alltför stor i samband med betäckningar och då skulle en operation varit nödvändig. Detsamma gäller ston, det är inte lämpligt att låta ett sto genomgå en dräktighet om hon har navelbråck.

Nu är ju dock navelbråck en defekt som är listad hos jordbruksverket, så man bör inte avla av omtanke på avkomman heller är kanske bäst att tillägga.
 
Sv: Navelbråck hos föl?

Min häst föddes med navelbråck, ganska stort så vet rekommenderade operation men helst inte förrän fölet var avvant. Så operation planerades i januari men veckan innan vi skulle åka så började hästen äta dåligt och var hängig så vi fick åka akut. Fick aldrig något svar på om det var så att en tarmslynga hamnat ner i bråcket eller varför hon blev dålig men operationen gick bra, dagarna efter fick hon lite feber så hon var kvar på djursjukhuset i två veckor. Summan blev ca 21000:- detta var 2007, försäkringen täckte en hel del så jag betalade ca 5000:-.

Sen blev hon dålig när hon kom hem och efter mycket om och men visade sig att hon hade streptococcus zooepidemicus, något hon med all säkerhet måste "hittat" på djursjukhuset och det tog en penicillinkur att bli av med.

Idag mår hon bra dock så har hon ett extraslag när man lyssnar på hjärtat som kanske skulle kunnat uppstå när hon var sjuk efter hemkomsten? Men det kanske hade uppstått ändå det vet man inte
 
Sv: Navelbråck hos föl?

Tack alla för svar!!

Som denna bild visar skulle jag gemföra att min fölunges navel ser ut i storlek.
Då bör jag kanske vänta och se om de blir större elelr mindre... ska ha ut veterinär lite längre fram så då får naveln undersökas också.

Jag har min fölunge extra doldafelförsäkrad och tillägg försäkring som ska täcka medfödda fel men får nog endå kolla upp om de täcker en ev operation på navelbråcket.

Han ska inte annvändas i avel, det är stoets första avkomma, ska bli intressant att se om de när något hon ev nedärver eller inte, svårt att gissa sig till med första fölet. .:)

Tack ännu en gång.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp