Naturligt hundtugg (helfoder)

bitta

Trådstartare
Min kastrerade eurasier har en väldigt känslig mage. Det började (tror jag ) när han fick Rimadyl efter kastreringen. Han började då att äta isbitar och senare gräs och grus. Jag trodde till att börja med, att det berodde på ökad aptit p.g.a kastreringen.
Nu har vi, efter kontakt med vet. men ingen större undersökning, kämpat med Omeprazol och skonfoder (RC gastro moderat calorie). Det enda utöver är morötter och riskakor, samt någon bit torkad oxlunga ibland.
Bajset är helt ok och har så varit hela tiden. Han kräks inte. Däremot smackar han en del, framför allt på morgonsidan innan frukost.och jag har en känsla av att det aldrig blir mer än okej.
Jag funderar nu på om färskfoder skulle kunna vara en bättre lösning. Det jag skulle ha bäst tillgång på är då det från Naturligt hundtugg.
Är det någon som har erfarenhet av det? Och törs jag överhuvud taget byta? Nu fungerar det ju, trots allt, hyggligt. I så fall,hur? Sakta övergång eller tvärt byte? Ny kontakt med vet. och i så fall vad för undersökning? Han har en kullsyster som har EPI, kan det ha något att säga? Hjälp mig med era tankar, kloka bukefalister. :arghh:

Lösningen är tyvärr inte den samma på alla "maghundar"
Min hunds mage trivs med foder 4gånger/dag och på jämna tider och absolut inte för långt mellan målen på natten. Hellre en nattmacka på kvällen om man vet att man ska ta sovmorgon.
Fungerar bäst på torrfoder då blött verkar lämna magen för fort.

Det glömde jag att skriva. Han får fyra gånger och så tidigt och sent som möjligt. Oftast vaknar jag till riktigt tidigt och då sticker jag åt honom en riskaka.

Usch vad jobbigt. Det är inte alls kul med magproblem. :(
Med min maghund (kronisk gastrit) fick vi rådet att ge så lättsmält mat som möjligt och ju kortare tid det låg i magen desto bättre skulle det vara enligt veterinären. Hon hade helt rätt och han mådde mycket bättre på färskfoder än torrisar.
Inte testat Naturligt hundtugg men kan inte se några konstigheter på sajten. Notera att deras olika färskfoder har väldigt olika näringsinehåll och att en sort kan funka jättemycket bättre än en annan. Jag har bytt tvärt till färskfoder på båda hundarna (en sjuk, en frisk) och det var inga problem. Jag gav dock både fortiflora och pro-kolin+ till den sjuka en vecka runt foderbytet.

De undersökningar som gjordes på min vovve var mängder av olika blodprov, röntgen med kontrastvätska och gastroskopi med biopsi.

Tack för utförligt svar. Det känns som det får bli ett nytt snack med veterinären först. Jag är klart sugen på att testa med färskfoder.

Min kastrerade eurasier har en väldigt känslig mage. Det började (tror jag ) när han fick Rimadyl efter kastreringen. Han började då att äta isbitar och senare gräs och grus. Jag trodde till att börja med, att det berodde på ökad aptit p.g.a kastreringen.
Nu har vi, efter kontakt med vet. men ingen större undersökning, kämpat med Omeprazol och skonfoder (RC gastro moderat calorie). Det enda utöver är morötter och riskakor, samt någon bit torkad oxlunga ibland.
Bajset är helt ok och har så varit hela tiden. Han kräks inte. Däremot smackar han en del, framför allt på morgonsidan innan frukost.och jag har en känsla av att det aldrig blir mer än okej.
Jag funderar nu på om färskfoder skulle kunna vara en bättre lösning. Det jag skulle ha bäst tillgång på är då det från Naturligt hundtugg.
Är det någon som har erfarenhet av det? Och törs jag överhuvud taget byta? Nu fungerar det ju, trots allt, hyggligt. I så fall,hur? Sakta övergång eller tvärt byte? Ny kontakt med vet. och i så fall vad för undersökning? Han har en kullsyster som har EPI, kan det ha något att säga? Hjälp mig med era tankar, kloka bukefalister. :arghh:

Om känsligheten beror på ansträngd bukspottkörtel, så ska hunden inte äta för mycket fett. EPI är just detta; en bukspottkörtel som inte fungerar som den ska.
Många färskfoder är väldigt feta. Bravo har någon sort som är mindre fet.
Om torrfoder så har Magnussons Meat & Biscuit Grain-Free bara 12 % fett och eftersom Magnussons foder är bakade så kan de vara mildare mot magen än andra torrfoder.
Vet ej om din eurasier är kräsen. Min är det och hon föredrar Magnussons Meat & Biscuit Adult som inte är spannmålsfri. Det har också bara 12 % fett.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka