NATURLIGA vs SYNTETISKA MINERALER ?!?

S

Solosanta

Hej! Jag har en liten undran som någon här kanske vill hjälpa mig med...:confused:
Vad är skillnaden på naturliga och syntetiska mineraler...Visst, syntetiska är ju konstgjorda och naturliga är ju..ja...naturliga!
Men VAR hittar jag respektive mineral? Tex KRAFTS mineraler, är dessa naturliga eller konstgjort framställda?

Sv: NATURLIGA vs SYNTETISKA MINERALER ?!?

Ingen här som vet??? :confused:

Apoteket har nedanstående information på sina hemsidor. Jag litar mer på deras uppgifter än på säljare av tillskott. För mineraler är det litet mer komplicerat eftersom det beror på i vilken form man får mineralerna. Det är inte självklart att ett naturligt mineral är bättre än ett syntetiskt!
---
Syntetiska eller konstgjorda vitaminer är kopior av de naturliga och fungerar precis likadant som de naturliga. Fördelen med syntetiska vitaminer är att de är tillverkade exakt så som de ser ut i naturen, men utan de föroreningar, t ex miljögifter, som kan finnas i naturliga råvaror. De är dessutom lättare att göra högkoncentrerade, vilket betyder att tabletterna kan bli mindre och lättare att svälja.

Senast ändrad:

Apoteket har nedanstående information på sina hemsidor. Jag litar mer på deras uppgifter än på säljare av tillskott. För mineraler är det litet mer komplicerat eftersom det beror på i vilken form man får mineralerna. Det är inte självklart att ett naturligt mineral är bättre än ett syntetiskt!
---
Syntetiska eller konstgjorda vitaminer är kopior av de naturliga och fungerar precis likadant som de naturliga. Fördelen med syntetiska vitaminer är att de är tillverkade exakt så som de ser ut i naturen, men utan de föroreningar, t ex miljögifter, som kan finnas i naturliga råvaror. De är dessutom lättare att göra högkoncentrerade, vilket betyder att tabletterna kan bli mindre och lättare att svälja.

Tack för ditt svar...Blev lite klokare!....

högre upptagning av organiska ämnen (det du mena väl?) o mindre slaggprudukter än i de syntetiska fodersorter med massa konstgjorda ämnen.

högre upptagning av organiska ämnen (det du mena väl?) o mindre slaggprudukter än i de syntetiska fodersorter med massa konstgjorda ämnen.

Vad har du för vetenskapligt belägg för detta påstående?! Är det ett påstående från en försäljare?

Såklart är det olika hög upptagning på olika fodersorter och som du skrev, är det heller inte klart att ett organiskt alltid är bättre än ett syntetiskt! Har förr alltid fodrat med syntetiska mineral o vitamintillskott, men efter att ha kommit i kontakt med organiska tillskott har jag gått över helt till det. Hästarna älskar fodret, pillar aldrig bort något som dom gjort innan o det får iallafall mig att tro bara bra om det.

På mina både dunkar o säckar är det mkt hög upptagingsförmåga, att det är större än på de syntetiska har jag fått besked om, 95-99% = mindre rester som inte tas upp o stannar kvar i kroppen vilket kan orsaka olika biverkningar. Nu lever ju inte hästarna lika länge som vi människor så dom kanske aldrig kommer att drabbas av några som kanske skulle kommit, men JAG tror iallafall på detta o att mitt organiska foder är bättre än de syntetiska.

Man måste skilja på vitaminer och mineraler!
Vitaminer finns naturliga och syntetiskt framställda, ja.
Men mineraler och spårämnen är liksom GRUNDÄMNEN, det GÅR INTE att tillverka dem utan de finns eller inte... Mineralfoder är blandning av diverse föreningar med dessa gundämnen och man har valt ut de kemiska föreningar har högt upptag hos häst, för att det ska bli rätt.

Alla som tjatar om "syntetiska mineraler" har gått på en massa marknadsföringstrick.
I en halvgammal tråd här har "HH" rabblat upp vad några "naturliga" s.k mineraltillskot tinnehållit - det var typ INGENTING!

Hästar som lever i det fria slickar i sig av jorden där de står. VI låter våra hästar slippa det genom att ge mineralfoder...

På mina både dunkar o säckar är det mkt hög upptagingsförmåga, att det är större än på de syntetiska har jag fått besked om, 95-99% = mindre rester som inte tas upp o stannar kvar i kroppen vilket kan orsaka olika biverkningar.

Finns det några oberoende studier (alltså inte säljsnack) som stödjer dina siffror kring upptagningsförmåga? Det är väl bra att du själv är nöjd med den produkt du använder men tyvärr är det omöjligt att värdera många av de "naturliga" produkterna eftersom informationen är så bristfällig.

Organiska/naturliga (från växtriket) mineraler är bundna till kol medan markbundna mineraler (som lite felaktigt kallas t ex syntetiska eller oorganiska) inte är bundna till kol.
De markbundna mineralerna har kroppen svårare att ta upp, speciellt om det finns störningar i mage eller tarm.
Ett kelaterat mineral är bundet till en aminosyra och då frångår det magsäckens problematik och upptas lättare från tarmen.

TS: De flesta större fodertillverkare använder sig av samma mineralpremix i sina foder. Dessa är av den markbundna typen med sämre tillgänglighet.
På senare år har det kommit in nya fodertillverkare som använder annan mineralpremix (organiskt) men dessa foder blir då också betydligt dyrare.

Senast ändrad:

Om det finns någon studie vet jag ärligt talat inte, men ska faktiskt ta reda på det! Men då det är ett ganska stort företag som tillverkar dessa produkter litar jag faktiskt på att deklarationen stämmer.

Men jag vet en studie som visar att det inte är ngn skillnad på upptaget när man ger organiska jämfört andra former av mineraler. Här kommer 2 klipp ur ...

Professional Animal Scientist, Jun 2005 by Wagner, E L, Potter, G D, Eller, E M, Gibbs, P G, Hood, D M

Absorption and Retention of Trace Minerals in Adult Horses

Cu, Mn, and Zn were compared when feeding diets supplemented with oxide, sulfate, or organic-chelated forms of the minerals.
…..
There were no differences in the absorption or retention of Cu, Mn, and Zn among the three forms of mineral supplements.

HH

Det som skrämmer mig är att vi hästägare är så lättlurade att vi alltid tror allt som står i de färggranna reklambladen...

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 863
Övr. Katt Hejsan! Har försökt hitta själv, men skriver ut här för lite hjälp och tips från andra kattälskare som kanske har bra koll! Jag söker...
3 4 5
Svar
85
· Visningar
4 919
Senast: Krålus
·
Hästvård Jag behöver lite hjälp med att fundera. I september fick jag en känsla att en av mina hästar mådde dåligt. Det fanns inget mer än...
2 3
Svar
50
· Visningar
10 065
Senast: Bee
·
  • Artikel Artikel
Dagbok På något sätt känns det som ett skifte har skett den senaste veckan. Som att jag mentalt har gått igenom en portal. Det känns som att...
Svar
4
· Visningar
2 608
Senast: Pratsch
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Ridskoleryttare
  • Vi som letar häst II