Min avdelning!
Jag använder också helst naturliga eller så naturliga produkter som möjligt, men också produkter som iaf inte innehåller t.ex. parabener. Har dock gått tillbaka till "vanligt" schampoo för mitt hår kräver nåt riktigt bra nu för att inte se ut som Gollum...
Köper inte de dyraste produkterna så där har jag ingen koll. Min favorit är Burt's Bees! Har inte varit nöjd med deras schampoo men alla hudvårdsprodukter är grymma. Ansiktsskrubb med citrus, ansiktsrengöring med apelsin, nagelbandskräm med lime, lotion milk and honey, fotkräm med kokos, läppbalsam "cooling" (väldigt stark mentholdoft/smak men helt underbar för läpparna)... det är produkter jag inte vill byta mot några andra.
Jag testade deras små gift-sets för att se om märket var nåt att ha och blev sedan fast! Det bästa är ansiktsprodukterna som rengör och skrubbar men för en gångs skull är jag inte torr som fnöske i ansiktet efteråt och måste få på lotion direkt för att det bara stramar.
Har inte hittat en riktigt bra ansiktskräm än dock som inte kostar över 200. Ingen biter på vintertorrheten! Är sugen på Burt's såklart men tycker 250 är lite väl... Har testat Nordic Birch, Amie, Body Shops vitamin E-serie... kanske nån mer. Nu är en från Good Things på väg hit, får se om det är ett bra märke eller ej. Dock inte helt naturligt men parabenfritt m.m. Min favorithandkräm är Aloe Vera från Urtekram/Nordic Birch, grymt bra!
På sminksidan gillar jag Tikeis mineralsmink och deras borstar. UNE gör ok mascara men min ramlar lätt av, ska ev testa någon annan variant. Tvål köper jag bara hårda, handgjorda tvålar med naturliga ingredienser på mässor, marknader, trädgårdsaffärer osv. Stor skillnad på huden mot traditionell tvål som bara torkar ut! Man kan också relativt enkelt göra egen naturlig tvål men jag har inte testat än. Ecotools för verktyg t.ex. borstar, skrubbhandskar osv.
Med socker och olivolja gör du enkelt en egen skrubb.
Lägg torkade örter (ringblomma!) i oljan och låt dra i mörker i en vecka eller två, sila och blanda med socker. Kan dock bli lite väl skarpt i ansiktet men toppen på kroppen.
Blev visst en halv novell det här.