Naturlig hållning =högt

C

C_L

En av mina kallisar är den som jag nämnt tidigare i "rida halt häst" - tråden, som var halt med gaffelband-skada.

Hans (Min) plan var att låta honom stå i minst ett år då han var i bedrövligt skick när han kom för tre månader sedan och jobba honom max 10 min varannan-var tredje dag på töm samt gå lite med honom då och då.

Jag fick en del pm av några :angel: pga: jag beskrev att jag lät honom jobba i en extrem (I mina ögon) hög form för att låta kroppen känna att den kan sträva dit, max 30 sekunder men ändå.

Nu har jag gjort så i två månader, men det har visat sig att hans egna, naturliga hållning aldrig var särskilt låg, nu är han jämförelsevis fantastiskt fin :love: i både muskler och ben, humör och rörelser.

Jag har hållt koll på musklerna så att inga onödiga spänningar skulle uppstå, det enda som skedde var i början att hans triceps växte lite väl mkt, och då plockade jag upp honom ännu lite mer så att de jämnade ut sig och musklerna kom på baken i stället.

Han trivs bäst, rör sig bäst och är naturligast i en ganska hög position av sig själv, hade ni, med en sådan häst ändå låtit honom jobba från början i lång och låg form?

Han kan alltså röra sig så men är inte bekväm där, (inte spänd eller ostabil) bara obekväm och vill själv upp igen.

Min plan sprack totalt när han nu redan efter 3 månader är haltfri, mkt finare i benet, har fått svällande muskler, är busig och glad och inbjuder till mkt mer arbete, så lille julafton tog jag faktiskt premiärturen. jag satt på honom i 10 minuter, hela han lös :) och dansade runt :p

Vad jag kände var i alla fall att när jag lät honom skritta rakt fram var att under manken har jag en motor som jag aldrig !? känt förr, en rörelse med strävan uppåt genom manken helt naturligt! Han var väldigt avslappnad fast att han "dansade" och sken.. ;)

Detta måste ju förknippas med hans naturliga höga form och ge utrymmet att låta honom jobba där?

Bakbenen jobbar mkt fint mitt under honom, bäckenet är bra vinklat, ja mkt bra vinklat tom. för att bara vara jobbad på töm i ett par månader.

Ska jag låta honom gå där han trivs eller ska jag bråka med honom för att ge honom "grundstabiliteten" i en lång och låg form?

Vad missar vi om vi inte gör det?

Sv: Naturlig hållning =högt

Man behöver inte bråka för att få dem i låg form, man måste bara vara smart :-)
I låg form "måste" du ha honom men inte så som folk vanligtvis kallar låg form. För en sån häst är låg form jobbigt och du får dit honom typ 2 steg i taget. Olika vägar dit är att Pressa in honom i en extremt hög form, där han börjar nosa på bettet, när han tar bettet så släpper du all press bakifrån och länger honom nån mm och klappar honom på halsen, slaffsar ett par steg i valfri form och gör igen. Det tar några månader men det går.
Annat sätt är bomövningar vid hand där du tränar böjning (med rak hals), då kan man oxå förmå såna hästar att våga släppa halsen och sätat sig bakåt. Klyddigt att beskriva, försöker inte ens, kan visa nästa gång om du vill.

efter 3 månader brukar vi kunna börja jogga med travarna...en senskadad häst är det viktigt att röra på så mycket som möjligt under kontrollerade former....så jag tycker inte alls att du gjort nåt fel, däremot väldigt rätt :D
Hållbarheten ökar ju mer du förberett hästen, cirkulation ger läkning, en stillastående häst cirkulerar inte spec mycket....så go for it Carola :bump:

(natrligtvis kollar man upp läkningen med ultraljud)

Jag vet att BB i sina böcker sagt att hästar som har högre form och har lättare att samla sig , de hästar ska man inte bråka om att få att gå i låg form.

Har en Irländsk Tinker som oxå har den höga formen, men jag jobbar henne lite lägre och att hon ska söka till bettet, vi har en bit kvar :smirk:

Måste hålla med de andra, du behöver ju inte bråka för att få den i "låg form".

Men som jag ser det är det inte alls det yttre utseendet som är viktigt - dvs att hästen går en "lång och låg" form.

Något som dock är OTROLIGT användbart är just tat jobba med *sökningen* framåt till bettet. I detta arbetet kommer givetvis in att hästen vid förfrågan kan sträcka fram mulen ända ner till backen. Fast då med betoning på framåt.

Många hästar jag träffar KAN inte komma till bra arbete i kroppen utan att hitta en mer eller mindre stor sökning framåt. Sökningen gör att man får en vettig balans mellan över o underlinje, och många hästar behöver det för att kunna få med sej sin överlinje -ryggen och bakdelen. När ryggen kommer igång kommer alla kvitton - frustningar, pust, slick, tugg. Samtidigt är det inte alla hästar som klarar av att balansera sej när de länger sin överlinje ordentligt.

Jag har en tjej som inte kan balansera sej när hon söker fram för mycket. På henne får man vara försiktig och låta henne arbeta i den form som funkar bra, viktigt dock att hon faktiskt söker fram till handen. Men det har väl egentligen inget med någon naturlig resning direkt (även fast hon ju visserligen gärna går med huvudet högt alltjämt och ryggen nere i backen), utan bara att hon har taskig balans och dålig muskelkontroll.

Den andra däremot tog det några gånger innan HON kom på vad fantastiskt det var för hennes kropp att sträcka hela sin överlinje. Hon kommer igång allra bäst när hon får söka sej fram-ner riktigt ordentligt. Vips så har man en vacker rörelse genom kroppen, och hon frustar och tuggar och blir så nöjd, så nöjd. Samtidigt har hon ju väldigt lätt att komma upp i en maffig, högrest form - men utan arbetet fram-ner så skulle det vara kört att ha nåt vettigt arbete i henne när hon vill vara uppe och "på bakdelen".

På båda är arbetet med sökningen ovärderligt för att kunna påverka de muskler jag vill ha. Sen att de ser HELT olika ut när de söker - tja, så är det ju med fålarna. Ingendera passar in på det där gamla "lång och låg".

Inte låter det som nåt fel det du gör?
Nu vet jag inte om jag förstår vad du menar men just det där att jobba "konstruktivt med spänning" kan ju lösa en del spänningar. Dvs att jobba hästen i en för den extremt hög form några stunder åt gången för att sedan slappna av och sträcka ut. Det är väl som för mej som ryttare - sitter jag & spänner mej i axlarna måste jag ju nästan spänna upp dem maximalt och sedan successivt slappna av och släppa ner, för att hitta avslappningen. Men som sagt, jag kanske missförstod.

Mycket bra sagt!

Man ska alltså sträva efter att få en lösgjord häst och hur hästen ser ut går inte att jämföras mellan olika hästar..för de är som vi, olika individer med olika försutsättningar.
Kan man väl säga...

Kul att läsa att det händer positiva saker.
Det jag undrar är hur han känns i 'handen' när du jobbar honom?
Hur relaterar han till bettet (eller kapson eller vad du nu använder dig av)?

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok En kompis kontaktade mig och frågade om jag inte ville hänga med och rida tur på islandshäst. Först skrattade jag och sa att jag är för...
Svar
0
· Visningar
1 116
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Skrev visst inget om ridningen förra veckan. Red först en lektion på min fina gamla favorit Dell, den kantiga flugskimmeln. När jag...
Svar
0
· Visningar
2 363
Senast: cassiopeja
·
Hästvård Min häst har just konstaterats ha kotledsinflammation, vänster fram, efter att ha varit "trasig" hela det här året. Och jag är lite...
Svar
16
· Visningar
3 462
Senast: Liten
·
Hästvård Jag har en travare på foder som jag haft i ca 1 månad. Han är sex år och riden sen slutet på 2011. Jag har under denna månad kunnat...
2 3
Svar
56
· Visningar
5 561
Senast: Piraja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar