Naturlig betäckning

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare martina
  • Startdatum Startdatum
M

martina

Hej!

Åker ev ner till hingst, om någon vecka, som står på naturlig betäckning.
Satt o funderade på hur jag gjorde förra gången och vilket som är bäst.

Tror att jag hade ner det andra stoet 1 månad och där ultraljudades hon.
Men nu funderar jag på om det var lite onödigt att ultraljuda efter en månad och inte efter 16 dagar efter att man sett hingsten betäcka.

Eller ska man helt enkelt vänta in nästa brunst (som förhoppningsvis inte dyker upp om bebben är tillverkard.)

Långt att åka med stoet, vill ju inte flänga fram och tillbaka.

MVH I

Sv: Naturlig betäckning

Jag blev inte riktigt klok på vad det egentligen var du undrade? Vilket som är bäst?

Men mitt sto är nu iväg hos hingst, har stått där ca en månad nu, hingsthållaren sköter allt och rapporterar hur det går. Hon ultraljudades på 17-18 dygn efter betäckning, och då det var negativt så inväntades nästa brunst som borde vara nu eller snart. Hon kommer att stå kvar tills hon är konstaterat dräktig, inte för att hon står så väldigt långt iväg det här året, men eftersom hon ändå inte jobbar i dagsläget är det onödigt att fara fram och tillbaka med henne, och enklare att en och samma veterinär sköter allithop, istället för att vi ska ta ut egen veterinär på hemmaplan för att ultraljuda.

Så gör vi i alla fall. Det året som hon var igång och inte hade föl vid sidan så åkte hon hem efter betäckningen och ultraljudades hemma efter ca tre veckor.

Jag förstår att du fortsätter att ha stoet hos hingst eftersom hon var negativ på 16 dygns.

Men jag vet ju inte vilka rutiner denna hingsthållaren har. Men kan jag begära ett 16 dygns UL och om hon då visar positivt så kan jag plocka hem henne.
Eller är det riskabelt för fostret?

Så frågan är väll egentligen är det smart att plocka hem hästen redan efter 16dygn om UL visar positivt. Är det vanligt att man gör så eller tar man hellre ett UL på 30:e dygnet också och låter stoet stå hos hingst tills dess.

MVH

Vet inte vilken ras det handlar om, kan finnas vissa avvikelser beroende på det. Men det flesta hingsthållare gör undersökning på 16 - 18 dygn och om stoet är kvar även på 30.

Jo men plockar man hem kusen vid 16 dygn om den är konstaterat dräktig. Eller vill man att embryot sätter sig i yttligare ett par dagar.

Kommer åka ca 25 mil med hästen o jag vill inte riskera att åka hem för tidigt under denna perioden, eller spelar det ingen som helst roll....

(Allt kän ju hända ändå menar jag, detta stoet var konstaterat dräktigt på 90 dagars men förlorade ändå sitt foster under tidens gång förra året:cry:)

När jag har mer än tio mil till hingst/station som jag använder så lämnar jag mitt sto där tills hon är kollad på 30 dygn. Skulle hon mista fostret mellan 16 och 30 dygn så dels är det långt att. Vilket också kostar en del numera. Dels så är det lätt att missa att hon inte är dräktig om hon är hemma eller håller på att resorbera. Om håller på att resorbera kommer hon inte att visa brunst.

Liknande trådar

Avel Har ju ingen häst men iom mitt tidigare avelsintresse fick jag frågan om vem jag skulle använda på ett sto. Till saken hör att stoet...
Svar
5
· Visningar
1 251
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 864
Avel Har ett sto som varit på naturlig betäckning, ställt sig ordentligt för hingsten, betäckt 3gånger. Hämtade hem henne i lördags och...
Svar
6
· Visningar
1 776
Avel Hej! Mitt sto ska kollas 16 dygns koll på onsdag men funderar... Körde henne till station 21/5 och tror dom såg henne som brunstig redan...
Svar
11
· Visningar
1 213
Senast: Robina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Löpband till hund?
  • Akvarietråden V
  • Uppdateringstråd 31