naturlig betäckning- sämre kvalitet på fryst?

skorpannorpan

Trådstartare
Har hört att om en hingst i normala fall bara finns för naturlig betäckning så innebär det att sperman är sämre och igentligen inte klarar att frysas. Stämmer det?

Kan man räkna med mindre sannolikhet att få föl om man tar en hingst som i sitt hemland bara betäcker naturligt?

Den jag har i tanken är dessutom lite äldre, påverkar det?

Tacksam!

Sv: naturlig betäckning- sämre kvalitet på fryst?

Det finns vissa som har poblem med spädningsvätskor och annat som gör att det inte går att skicka semin. Jag vet inte om det har något att göra med samma faktiorer som vad som gör om en hingst fungerar bra på FAI. Alla gör inte det.
Däremor så tror jag att det är sällan hingsten används på naturlig betäckning för att den har dåliga simmare. En duktig veterinär eller assistent kan vad jag hört skicka de där simmarna som annars simmat på fel håll rätt.
Jag tror att det finns olika anedningar till att en hingst står på naturligm, men är det en hingst som inte används så mycket och inte tävlar så är det säkert mycket billigare för hingstägaren att låta hingsten betäcka naturligt.
/U

Förresten - Även om en hingst har sämre simmare nu hade den kanske inte det när det frystes.

Om du skall använda fryst på en hingst som i sitt hemland bara bet'cker naturligt behöver det inte betyda någonting för kvaliteten eftersom det frysta seminet skan vara tappat för länge sedan och legat infruset ett bra tag.

Ahaaa, tack.

Så det ena har inget med det andra att göra.

Undrar just varför det ryktet kommit upp. Att naturlig i utlandet skulle bero på dålig kvalitet...

Det kan ju vara så att hingsten just NU har problem med kvaliteten eller att det kan vara krabb med spädningen som gör att den bara betäcker naturligt. Men det frysta kan som sagt vara infruset för länge sedan.

kl
Det finns en annan vinkel i det hela också.

Kan ha varit en populär hingst för några år sedan och därav nedfrysning.
Men i dag då med så pass dåligt med märrar att den enbart går på naturligt av kostnadsskäl.

AM

Alla hingstars spermakvalitet håller inte för fryst så jättebra men de behöver ju inte stå till förfogande med naturlig betäckning för den skull. Jag har inte hört att det är spädningsvätskan som ger upphov till försämringen, vilket kallas för "kenny" eller något sådant om jag inte missminner mig, utan snarare själva frysningen (mkt låg temp i väte).
Färsk semin står de nog på i sådant fall om detta med fryst inte fungerar.
En del hingstar är svåra att få upp på fantomstoet och därför krånglar det med tappningen förstås, därav har ni nog kanske en av anledningarna till att en del hästar står på naturlig bet.

Vet inte hur det är just nu med intresset för Kostolany men det sägs ju att de doser som kommer till sverige är av bra kvalitet så då behöver jag inte fundera över mer...? Då kan det ju vara som ni säger, att intresset för honom utanför tyskland är litet? Eller att det har med hans ålder att göra. Eller som nån sa att han kankse är lite kräsen med låtsasbrudarna. Det var väl likadant med Robin Z om jag inte missminner mig.

Men ni tror inte jag behöver oroa mig?

Liknande trådar

Avel Som en spin off från tråden om antibiotika och avel. Seminverksamheten ger stora möjligheter till hingstval, hingstar från hela världen...
2
Svar
34
· Visningar
5 291
Senast: ginnies
·
Avel Jag har planer på att eventuellt nästa sommar låna ett sto och ta ett föl på henne. Det är en superhärlig individ som fått flera friska...
Svar
19
· Visningar
3 135
Avel Har börjat fundera på detta nu när vi haft hingst här hemma och betäckt naturligt. Haft mycket hjälp och diskuterat mycket med sveriges...
Svar
12
· Visningar
3 917
Senast: token
·
Avel Jag behöver lite input från avelsfolk, någon som inte är så färgad av individen som jag är... Men först lite bakgrundsinformation. Jag...
Svar
15
· Visningar
2 268
Senast: Habina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka