Naturbeteshage

S

spiel_mit_mir

Hej på Er!

Mina två hästar har tidigare gått på en vanlig plan gräsvall hela somrarna. Det har varit 0,8 ha och har knappt räckt, det har verkligen varit med nöd och näppe... :crazy: Hur stora beten räknar man egentligen med att två hästar skall behöva, eller är det vår vall som har varit dålig? Hur stor yta räknar man med per häst för ett sommarbete?

Nu skall vi emellertid flytta och på det nya stället är det sommarbete i en riktig naturbeteshage som gäller, med björkar, stenrösen och kullar... Ja, ni vet en klassisk Astrid-Lindgren-hage. Det är inte så ofta man ser hästar i den typen av hage, men är det någon av er som har sina hästar på naturbetesmark? Jag behöver tips på hur jag skall sköta betet så att det håller sig fint även kommande år. Man gödslar ju inte naturbeten, men skall man kratta ut gödseln så att den kommer marken till godo? Man kan ju inte köra med betesputs i den här typen av hage, men skall man ändå klippa ner ratorna med ex. en grästrimmer eller lie? Det har inte betats på ett par år så det är lite björksly här och var, skall man ta ner den eller kommer hästarna ändå att röja den så småningom?

mvh Lollo

Sv: Naturbeteshage

Jag har mina på naturbeten. För att få dem att fungera år efter år så växelbetar vi med kor, får och hästar.
Hästar röjer inte sly i någon större omfattning så om du inte ska han andra djur lär det bli till att jobba själv med den biten.
Här är ett lite smakprov på en av mina hagar.

20070721009.jpg

Den här tråden ska jag följa med nöje! Har liknande sommarbete (lite skog, lite öppna gläntor) och gör inte så mycket mer än att röja längs stängslet för att elen ska gå fram. Att putsa, harva, så osv funkar inte riktigt här. Hästarna älskar sin hage, men jag har upptäckt att trots hyfsat stor hage räcker inte betet. Har ca 6, 2 ha i stora hagen + kanske 3 ha i lilla sommarhagen. Vi har föregående år haft i genomsnitt 3 hästar på dessa marker och har fått stödfodra i slutet av sommaren.... Denna sommaren vet jag inte riktigt hur det blir, en stor del av betet har redan bränts sönder:mad:.

Se om man kan få lite bra tips här då!

Jag förstår att 0,8ha bete inte räcker till 2 hästar, man brukar generellt räkna med 1-1,5ha/häst. Har oxå naturbeteshagar o dessa gör jag i princip inget med, mer än o röjer under staketena, för o få strömmen att gå runt

Det traditionella sättet att sköta naturbetesmarker är:

* Ett tidigt betssläpp
* En sen installning
* Ett högt betestryck
* Ett kontinuerlig betning med 2 eller flera djurslag
* Årlig putsning och röjning.

Något mer ska faktiskt inte behövas.

beror nog på, mina äter glatt sly.

ts; bäst att klippa ner ställen där hästarna inte äter, annars blir det lätt en massa ogräs...

Varför fungerar det inte att putsa in eran hage för ? Putsa kan man göra för hand, likaså röja/glesa ur där det är buskigt/slyigt mm mm.

Jag har mina på naturbeten. För att få dem att fungera år efter år så växelbetar vi med kor, får och hästar.
Hästar röjer inte sly i någon större omfattning så om du inte ska han andra djur lär det bli till att jobba själv med den biten.
Här är ett lite smakprov på en av mina hagar.

20070721009.jpg

Om man inte har några djur att växelbeta med då? Fungerar det om man själv klipper ner det som hästarna ratar?

Det fungerar och går att göra med en liten slåtterbalk, gräsklippare eller trimmer. Får man mycket rator med gödsel så kan göra som de gjorde för när de "slog" gödsel. Då tog man en klubba och slog sönder gödseln och spred ut den på en större yta. Lite beroende på om den torr och hård eller inte så kan man klara det med kratta. När den blir utspridd så försvinner den lättare och fungerar som gödning för marken.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Muddypaws 24/25
  • Ta bort tandsten med ultraljud
  • Avlivning älskade katt

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka