Sv: Natural Balance Shoeing
Ja förstår hur du menar, tror jag i a f, men om individen kräver detta för att må bra spelar det så stor roll egentligen - om man inte kan återgå till det "normala" s a s? Du säger att man ska fundera på vad som är fel och det är självklart att man ska utreda hästarna ordentligt men om detta är gjort och man kommer fram till att NB är det som fungerar för att hästen ska fungera ska man inte använda sig av detta då? Menar du att det är en skadlig metod om man använder den i annat fall än som sjukbeslag eller som en korttidslösning?
Jag kanske missförstod dig och du menar det specifika beslaget på bilden?
Jag menar att det är en mkt bra metod och val av sko om man snabbt vill återställa en sedan tidigare icke fysiologiskt skodd häst till en fysiologiskt korrekt verkad individ.. Själva skon som sådan anser i alla fall inte jag som särskilt naturlig (mig veterligt är inte hästens hovar fyrkantiga utan runda med kort tå så i min värld anser jag att mitt arbete inte är slutfört och lyckats förrän hästen åter fungerar/och framtides kommer funger "back to bacis" (på vanliga remontskor)
Visst det finns alltid undantag men för mig är det skillnad på undantag och standard. Som jag tidigare skrev,, jag skodde min först häst med NBS skor för
8 år sedan så ngn ny metod är det knappast tal om.
Som sagt,, man måste alltid utreda grundorsaken till varför en avvikande hovform/vinkel/osymetri/låghälta kan ha som primärt trauma för att kunna åtgärda det secundära.
Titta bara på hur Migo resonerar,, i hennes värld så är grunden felaktig hovvård och alla problem går att lösa med "rätt" verkning.
Hon förstår inte ens en så enkel sak som att en bockhov
alltid primärt har ett trauma i sen/gaffelbands apparaturen vilket leder till avsevärt mindre töjbarhet i den skadade vävnaden. Börjar man i fel ände så kan det inte sluta mer än på ett sätt utan det gäller att alltid först ha helhetsbilden och därefter finna en individuell lösning..
Din egen individ hade som jag förstår det smärta i hovens bakre del men blev bättre när den skoddes med NBS och sk. utanpåliggande kilar med klackar och en hel sula under,,,,
Är det rätt uppfattat???