Nattning 0-1år

snna

Trådstartare
Jag skulle gärna vilja höra hur ni har gjort när ni nattar/nattat era barn, säg från 0-1 år.

Sv: Nattning 0-1år

Sonen somnade kl 07 efter att han blivit en månad. Vaknade ca kl 07-09

Dottern kämpade jag med i ca 4-5 månader att somna i en hyffsad tid. (somnade kl 23-00 nån gång).
Men sen började hon somna kl 18 och det håller jag fast vid nu när hon precis fyllt 1. Hon vaknar pigg och alert kl 06.

Vi hade inga regelrätta nattningar alls under första året med storebror. Han fick följa med och lägga sig när vi la oss för det mesta. Då ammade jag honom till han somnade. Ibland nattade pappan honom tidigare (medan jag fortfarande var på jobbet om jag jobbade kväll), hur de gjorde vet jag inte riktigt men sov gjorde ungen när jag kom hem. :p

Lillebror (2,5 månader) ammas tills han är trött och sedan myser vi till han somnar.

Båda barnen har samsovit sedan dag ett.

Vår lille sov mellan oss de första månaderna, sen införde vi nån egen metod. Vi la honom i hans säng, klappade om, pussade godnatt och gick sen ut. In igen efter nån minut om han blev ledsen, klappade om och gick ut igen.

I början kunde det bli ett par vändor, men nu är han helt trygg i sin säng och somnar oftast innan vi ens hunnit ner för trappan. Så skönt är det!

Däremot lyfter vi 9 gånger av 10 över honom till oss nån gång mitt i natten, han är 1,5 nu. Det är väl lite lathet kombinerat med att det är rätt mysigt. Men för oss var det viktigt att han blev trygg i sin egen säng.

Varierade otroligt mycket med min son, men då han inte använde napp/sög på tummen och mera använde mig som "napp" under perioden jag ammade så samsov vi och han sov när jag sov (eller tvärtom ;) ).
Det var först i slutet av året, när jag hade slutat amma, som vi började införa regelrätta kvällsrutiner. Innan det gjorde vi det som krävdes för att överhuvudtaget överleva (han sov extremt dåligt och sov första hela natten efter 1 års ålder).

Vid cirka 10 månaders ålder blev rutinen pyjje på och tandborstning vid cirka 18.30, sedan mys i soffan med mamma och pappa, sen lägger vi honom i hans säng med en vällingflaska och sitter bredvid tills han somnat. Sover sedan till cirka 06.00. Ibland vaknar han mitt i natten och vill komma över till vår säng och då får han det. Ett tag vaknade han en gång på natten och ville äta, men det slutade han med för ett par månader sedan.

Första barnet ammades till sömns. Andra barnet har det varierat lite med, i början somnade han av sig själv när han blev trött, nu är han ett halvår och har lite svårare att komma till ro, men jag brukar amma så att han är rlktigt mätt, är han småhungrig har han svårare att somna, ibland somnar han då, ibland ligger jag bredvid en liten stund och håller om honom. Läggtiderna har vi anpassat efter när barnen blir trötta, det har varierat mycket beroende på ålder etc. De har väl somnat för natten sju som absolut tidigast och elva som senast, och vaknat mellan fem och halv åtta på morgonen.

Vi hade inga regelrätta nattningar alls under första året med storebror. Han fick följa med och lägga sig när vi la oss för det mesta. Då ammade jag honom till han somnade. Ibland nattade pappan honom tidigare (medan jag fortfarande var på jobbet om jag jobbade kväll), hur de gjorde vet jag inte riktigt men sov gjorde ungen när jag kom hem. :p

Lillebror (2,5 månader) ammas tills han är trött och sedan myser vi till han somnar.

Båda barnen har samsovit sedan dag ett.

Det där låter rätt likt hur vi haft det, inga storslagna rutiner och ceremonier kring nattningen. Storebror, som snart är tre, har nuförtiden utvecklat en egen rutin, han får pyjamas när han börjar se trött ut, sen går vi och lägger oss tillsammans, han tittar på musik på youtube i sängen, och somnar. Lillebror ligger oftast bredvid, ibland somnar han också då.

kl

Med första barnet hade vi inga särskilda rutiner första året, även om det nog började närma sig något strax innan ett års åldern eftersom hon själv började ställa in sig på när hon ville somna för natten (runt 19-20). Dock försökte vi få till lite bad någon gång på kvällskvisten, vi satt ofta och bläddrade i någon bok när hon var stor nog att uppskatta det och sen ammades hon till sömns eller så bar vi runt på henne och sjöng för henne när hon började bli trött. Efter ett års åldern har det blivit mer rutiner i form av tid och vad vi gör innan hon lägger sig. Det fungerar väldigt bra.

Andra barnet fick liksom succesivt slussas in i storasysters rutiner. De första månaderna var det ju inte tal om något sådant, då var hon som mest pigg och vaken efter kl 20 och somnade oftast någon gång runt midnatt (ammades till sömns eller bars omkring), men när hon var någonstans runt 8-9 månader började hon få in lite mer rutin på kvällarna tack vare sin storasyster.
Hon somnade då för natten vid 19-20 tiden (men vaknade etthundraelva gånger under natten och ville äta).

Båda har samsovit från dag ett och gör fortfarande, nu 2,5 och 4 år gamla.

Jag har inte lyckats amma något av mina fyra barn, så att amma dem till sömns har ju aldrig varit något alternativ. De har också sovit bra i egen säng i princip hela tiden (även om de givetvis fått komma till oss i sängen om de vaknat på natten och inte somnat om).
Vårt val har varit att sitta med dem i famnen tills de somnat, det har funkat bra för oss med alla fyra barnen.

Jag blir lite nyfiken på det här med att samsova, är det att man sover alla i samma säng?

Blir det inte extremt trångt? Hur får man till något slags samliv? Och hur länge samsover man?

0-3 månader: somnade bredvid oss i soffan, eller i famnen i soffan. Tog med honom till sovrummet när vi gick och lade oss. Han sov i en bedside crib, ibland i vår säng

4-6 månader: somande i spjälsängen på ett par minuter (undantagsvis tog det kanske en kvart då och då). Bara att lägga ner honom, ge nappen, sjunga lite och så somnade han.

6-12 månader: han skrek som en stucken gris om man lade honom i sängen (både spjälsäng och tillsammans med oss i vår säng. Bar honom i sele tills han somande och lade sedan i pjälsängen (som stod i kloss mot vår säng).

över 12 månader (är nu ca 22 månader): somnar antingen i vår eller sin säng, ibland i knät i sängen ibland liggandes bredvid oss. Kryper oftast över till sin säng lite senare, dvs när vi går och lägger oss ligger han sällan kvar i vår säng, gör han det lyfter vi över honom. Hans säng står fortfarande i kloss med vår men utan långsida. Jag sjunger sånger som han väljer själv så länge han vill, efter ett tag vill han inte höra mer och somnar sedan ganska snart.

Jag blir lite nyfiken på det här med att samsova, är det att man sover alla i samma säng?

Blir det inte extremt trångt? Hur får man till något slags samliv? Och hur länge samsover man?

Hur trångt det blir beror ju på hur stor säng man har. Och hur länge - tja, i nåt läge vill väl barnen eller de vuxna sova själva, det ger sig väl, och är nog olika från familj till familj. Vad gäller samliv så är det ju flera i tråden som har samsovit, men ändå har fått till syskon, så uppenbart går det att kombinera samliv och samsovning.

Våra första (tvillingar) ammade sig först till sömns, sedan la vi dem bredvid oss i soffan d.v.s. somna utan hudkontakt. Sedan somnade de i vaggorna som vi drog i till vardagsrummet och sedan drog till sovrummet, sedan somnade de i spjälsängen (kloss i kloss med vår säng så det var lätt att dra dem till sig.
Med lillen körde vi samma sak men skippade vaggan. Vi har legat mer tillsammans med honom för att somna än tjejerna eftersom han hade större behov. Nu fungerar det rätt bra att läsa en saga och sedan kan han somna själv, ibland i vår säng, ibland i spjälsängen som står vid fotänden till vår säng.
Han fyller snart tre och vi har ännu inte upplevt en natt då han inte kravlar över till vår säng...;-)

Visst kan det bli lite trångt :) Därför har vi satt ihop flera sängar så vi har en 3 meter bred säng just nu!

Vi tycker att det är mysigt att sova allihop tillsammans. Och så är vi lite lata och tycker det är besvärligt att behöva gå upp när något barn vaknar, bättre att vara på plats från början liksom :)

När det gäller samlivet så är det ju ändå inte när man sover som man får till något ;)

den som inte får till det pga att där ligger barn i sängen vill nog inte ha sex.

/samsover och har lyckats skapa tre barn och haft en massa kul emellan

den som inte får till det pga att där ligger barn i sängen vill nog inte ha sex.

Det är nog mer att det skulle kännas väldigt skumt att ha sex om barnen är i sängen samtidigt, men det kanske är jag.. Visst man kan ha det på andra ställen, men jag är nog för bekväm för att flytta runt.

nä ha sex med barnen i sängen har jag nog aldrig gjort. vi har dock haft en extra säng i ett annat rum och så har vi en soffa, fåtöljer och diverse andra ställen man kan pippa på. men om barnen i sängen hindrar en från att leva det liv man vill ha får man ju flytta på dem. jag har dem i sängen för att det är så mysigt!

Liknande trådar

Övr. Barn Vi ska till Malmö på innebandy-vm nästa helg. Tre av barnen (5-10 år) kommer inte vilja titta på alla matcher så då behöver vi lite...
Svar
5
· Visningar
329
Senast: Rumpnissen
·
Övr. Barn Jag startade en liknande tråd för ett par år sedan, men nu hittar jag den inte och frågeställningarna är dessutom lite annorlunda så jag...
2 3
Svar
45
· Visningar
3 100
Senast: gammalek
·
Gravid - 1år Vår son är 8 månader nu och sedan en tid tillbaka har vi börjat försöka introducera riktig, vanlig mat till honom. Med dottern körde vi...
Svar
9
· Visningar
466
Senast: gulakatten
·
Övr. Barn Det kommer ett barn till mig och rider rätt ofta och har gjort så i drygt ett år. Barnet är 12 år och har det rätt jobbigt med en...
Svar
14
· Visningar
1 713
Senast: Ninnurur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka