Nattlampa?

Magnum

Trådstartare
Är det nån som använder nattlampa åt hästarna?
Vi fick en installerad i nya stallet, men än så länge har vi inte använt den..
Har fått för mej att de sover bättre om det är mörkt? Men det kanske är tvärtom rent av?
Sover de bättre eller sämre med en lampa tänd?

Sv: Nattlampa?

Ingen anining..har haft nattlampa 1 gång bara. Det var när jag avvande fölet från sin mamma. Dom stod i varsin box mitt emot varandra, ca 2 m emellan, och hade en 40 wattslampa mellan. Jag tror fölet hade blivit väldigt upprörd om det varit kolsvart...men det är bara som jag tror, men det kändes bättre när hon kunde se mamma i allafall.

Jag har nattlampan på timer= släcks 24 & tänds 05 så är de vakna när man kommer och fodrar.

Vi har nattlampa (en svag), vet inte om det är bra eller dåligt. Däremot så sover ju en häst inte mer än 3-4 timmar per dygn och inte i en följd vad jag har förstått.

Vi har nattlampa i båda stallen. Det är renare och inte lika rufsigt i boxarna när den är tänd, som om man glömt att tända den.
Alltså tror jag hästarna håller sig lugnare med ett svagt ljus.

vi släcker vid 22-22.30 när vi fodrar hö sista gången, sen är det släckt fram till att det antingen börjar ljusna ute eller att vi släpper ut vid 8. Verkar mer naturligt för hästen att ha mörkt när det är natt. Ljuset påverkar våra hormoner och kanske kan det även påverka fällning mm om nätterna är liteljusa året om, för då kanske hästkroppen tror att det är sommar året om oxå...
radio har vi på istallet ibland när vi ryktar och så, men detär mest för människans skull, inte för hästen. Dock lämnade vi radion på på nyårsafton så det inte skulle bli panik om några grannar började smälla av en massa fyrverkerier, men den stängde vi av strax efter midnatt när det var färdigskjutet.

Vi har nattlampa till våra pållar... Fast de går ju utte dygnet runt, men eftersom det blev som det blev med vindskyddet, få de gå in i stallet när de vill.. å där inne har vi en lampa på å de verkar vilja ha det så... För innan vi satte dit lampan, vilkle de knappt gå in oavsett väderlek, men efter det att lampan blev tänd om nätterna, går de in lite oftare.. så jag tror de vill ha en ljuspunkt.. men som sagt, det kanske påverkar fällning av päls? :confused:

//Ewa

*lånar knapp*
har alltid en liten lampa i ena fönstret tänt...hästarna verkar gilla det iaf. för när jag släckt lampan så har ena pållan alltid tagit av sig grimman å gått å tänt lampan, sen går hon till sin spilata igen...

I min gammla medryttarhästs stall hade vi nattlampor alltså flera stycken. Jag tror att det var 3 st. Dem var på hela natten och jag tyckte att dem lyste lite väl starkt.

Enligt min uppfattning är nattlampa ett relativt nytt påfund, som förmodligen kommer sig av att vi har en förmåga att förmänskliga våra hästar.

En häst ser tillräckligt bra i mörker.

Ni som har nattlampor - har ni även strålkastare uppsatta på sommarbetet så att hästarna kan se under de mörka timmarna? :D

Immer

Vi släcker lampan när de får kvällsmaten och tänder den när vi morgonfodrar, så har vi alltid gjort. Tydligen så är vi smått ensamma om detta.

Kul kommentar..rufsigt i boxarna...

Nää, vi har enbart tänt under fölsäsongen.
Vi släcker övrig tid på året efter nattmackan...deras alltså.

Vår erfarenhet är precis tvärtom..Oroligare när lyset är tänt..
Vi har "fjompbelysning" som inte ska störa..
Ändå slår märrskrällena i väggarna och ber grannen fara och flyga.

AM

Vadå förmänskliga, jag har inte nattlampa när jag sover!! :cool:
Våra nattlampor är inga lysrör, utan bara 1-2 glödlampor av 40 w modell.
Till räckligt för att kunna gå in i stallet och kolla läget utan att behöva tända upp hela stallet.

Vi hade alltid en nattlampa tänd förut men efter ett tips från en bekant som varit på en föreläsning för K.D. (veterinär som är duktig på avel/dräktighet) så är lampan släckt. Hon hade sagt att det kunde störa stonas brunster om man hade nattlampa. Vet inte om det har med saken att göra men jag litar på det.

Jag har som skrivt inte haft på lampan mer än första veckan på detta nya ställe. En liten 40-watts lampa. Men eftersom stallet är 8X3 meter så lyser den upp ganska mycket.
Tror nog den får förbli släckt..

Har inte heller märkt nåt på hästarna.
Och jag vet att min häst har en väldigt bra mörkersyn :) eftersom jag bor mitt i skogen och inte har nån pannlampa när vi rider ut i skogen...

Vid jul har jag en adventsstjärna som lyser så vackert i fönstret.Kanske dags att plocka ned den snart :D Annars har jag släckt på nätterna.

Eftersom hästar inte har nattsömn utan sover i flera korta perioder under dygnet, oavsett ljus, ska man inte bekymra sig om störd nattsömn.

Däremot kan avsaknad av mörker påverka hästens hormonsystem. Har man avelsdjur ska man se upp med nattlampor!

Japp.. Våra har nattlampa fram tills 23 eller 24 tror jag .sen tänds den vid 6 halv7 och sen släks den vid 8.. eller ngt liknande :p

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 638
Senast: Freazer
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 108
Senast: Freazer
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 127
Senast: Juli0a
·
Träning Jag har rätt nyligen (i våras) fått en ADHD-diagnos, som vuxen (snart 30). Jag hade aldrig ens tänkt tanken att jag kunde ha ADHD förrän...
2 3
Svar
47
· Visningar
4 897
Senast: Fazeem
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar